שגריר איראן באו"ם: החשיבה,הגישה והעמדה שאיראן מציגה בעולם

שגריר איראן באו"ם, מאג'ד טכט רוואנצ'י, במאמר שכתב ל"וושינגטון פוסט", מתאר את החשיבה, הגישה והעמדה שאיראן מציגה בעולם.

?להלן הנוסח המלא של המאמר: 

?"ב -2 במאי הפסיקה ארה"ב להעניק ויתורים על יבוא נפט מאיראן. החלטה שהיתה צעד נוסף במלחמה הכלכלית של ארה"ב נגד איראן."

?"מדיניות הלחץ המרבי נועדה לשבש את הכלכלה האיראנית ולהכריח את איראן להיכנס למשא ומתן על הסכם גרעיני חדש, בתנאים של ארצות הברית ובכך להחליף את ההסכם הקיים, אשר נחתם עם ממשל אובמה ועם חמש מעצמות עולמיות ב -2015."

?"איראן דחתה את הפעולה האחרונה של ארה"ב, בהגדרתה כבלתי חוקית, כפי שאיראן עשתה בשנה שעברה כשאר ארה"ב נסוגה מעסקת הגרעין, הידועה כתכנית הפעולה המשותפת(JFPOA). איראן רואה בנסיגה של ארה"ב מהתכנית הפרה של המשפט הבינלאומי, כולל החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2231."

?"למעשה, החלטת איראן להישאר בעסקת הגרעין, למרות הנסיגה של ארה"ב, באה לידי ביטוי בבקשות של מדינות מאירופה לתת להן מספיק זמן, כדי לפצות את איראן על מה שהיא הפסידה, כתוצאה מהחלטת ארצות הברית לבטל באופן חד צדדי את התחייבויות שלה בהסכם."

?"המדינה שלי [איראן] חיכתה בסבלנות במשך שנה, אבל כבר לא הייתה שום תמורה כלכלית מוחשית קרובה."

?לאיראן לא נותרה ברירה אלא להפסיק את הביצוע של התחייבויות מסוימות – כגון גבולות התבוננות על המלאי של אורניום מועשר ומים כבדים – ואיראן עדיין נותנת ליתר חברי JCPOA, ובמיוחד לאירופה תקופה של חודשיים, כדי לדבוק בהתחייבויות כפי שנקבע בהסכם ולפצות על ההפסדים של איראן."

?"הטענה שלנו היא ביסודו של דבר שאיננו יכולים – ולא ניתן לצפות מאיתנו באופן סביר – לכבד הסכם חד-צדדי באופן חד-צדדי."

?"לגישה של ארצות הברית כלפי איראן אין בהירות או לכידות. במקום זאת, המדיניות מונעת על ידי אנטגוניזם אובססיבי."

?"אין זה סוד שמספר פקידים בכירים בארה"ב – ומנהיגים מסוימים במזרח התיכון – דוחפים את הנשיא טראמפ לנקוט מדיניות קשה כלפי איראן, ואף קוראים לשינוי במשטר באיראן."

?הקבוצה הזו הציגה את מה שאנו מכנים מודיעין מזויף כדי להוכיח שאיראן אחראית לכל הבעיות במזרח התיכון – ולכן הדחיפות להתעמת איתנו בכל מחיר, כולל באמצעים צבאיים."

?"הפריסה האחרונה של חיל הים האמריקני במפרץ הפרסי היא תגובה לאותו מודיעין מזויף, שלא נתמך על ידי חברי קונגרס או בעלי ברית אמריקנים."

?"לאחרונה הודעתי למזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרס, על הצורך בהקמת מבנה ביטחוני במפרץ הפרסי."

?"עם זאת, הרשו לי להיות ברור כאן: בעוד איראן אינה רוצה מלחמה באזור, לא עם ארצות הברית ולא עם כל מדינה אחרת, נעמוד איתנים נגד כל מעשה תוקפנות נגד ארצנו."

?"בניגוד לטענות של כמה מהקרובים של טראמפ, נראה כי טראמפ לא רוצה מלחמה עם איראן. אבל הגישה כלפינו סותרת – לפעמים מאיימת עלינו, וישנם אחרים הקוראים לדיאלוג."

?"ההצעה של ארצות הברית לדיאלוג עם איראן עומדת בפני שלוש מכשולים גדולים:"

?"ראשית, ההיסטוריה מראה כי שיחות אמתיות אינן יכולות להיות פרודוקטיביות [יצירתיות] אם הן מצמידות הפחדה, כפייה וסנקציות. דיאלוג יכול להצליח אם שני הצדדים יקבלו את עקרון הכבוד ההדדי ואז יפעלו על בסיס שווה."

?"שנית, ממשל טראמפ אינו מדבר בקול מאוחד על הצורך בדיאלוג עם איראן. מי שרוצה לעורר סכסוך פועל לחבל באפשרות של דיאלוג מעשי ומשמעותי."

?"לבסוף, הנסיגה הפתאומית של טראמפ מעסקת הגרעין בשנה שעברה ללא כל סיבה טובה – ולמורת רוחם של כמעט כל הקהילה הבינלאומית – מעוררת חששות כי כל עסקה עתידית עלולה לעמוד בפני אותו גורל, ללא כל ערובה."

?"החודש אמר טראמפ כי ארצות הברית "אינה מבקשת לפגוע באיראן". ב -20 במאי טען כי "כלכלת איראן ממשיכה להתמוטט – עצוב מאוד לעם האיראני". זוהי עדות ברורה לכך שארצות הברית נחושה לפגוע באזרחים האיראנים, זהו פשע לפי החוק הבינלאומי."

?"בנסיבות אלה, כיצד יכול כל עם רציונלי לסמוך על הצעת דיאלוג של ארה"ב?"

?"מדיניות הלחץ מקסימלי של ארה"ב נגד איראן נכשלה. אף אחת הדרישות הבלתי מוצדקות של ממשל טראמפ לא התקבלה, ואני יכול להבטיח לכם שהלחץ לא יעבוד."

?אז, מה מדיניות הלחץ המרבי השיגה? היא מבודדת את ארצות הברית בזירה הבינלאומית ויוצרת עוד חלוקה בין ארה"ב לבעלות בריתה."

?"המדיניות של ארה"ב גם עוררה טינה כלפיה בקרב האיראנים מכל תחומי החיים."

?"כן, הסנקציות הבלתי חוקיות פוגעות באיראן, אך הסנקציות לא שינו את המדיניות של איראן."

(קרדיט: אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב)

Image result for ‫איראן ארה"ב‬‎

 

כתיבת תגובה