מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 23-5-2019. מתעדכן

*- "אנחנו מוכרחים להיות מוכנים," אמר תת אלוף (מיל ') יעקב נגל. "אנחנו צריכים להיות מוכנים להילחם בצבאות סדירים, צבאות טרוריסטים, טרור לאורך גבולותינו ובכל העולם, בנוסף להתקפות סייבר וכמובן איומים על הלגיטימיות שלנו".

*- השליח לשעבר של איראן לעיראק סבור כי אזור המזרח התיכון אינו יכול לסבול סכסוך חדש, ואמר כי הסתירה של מילים והמעשים של הממשל האמריקאי יצרה קיפאון עבור ארה"ב.

*- שר ההגנה של טורקיה אמר כי אנשי הצבא של טורקיה מקבלים הכשרה להפעלת מערכת ההגנה מפני טילים, S-400, למרות התנגדויות של ארה"ב ונאט"ו להחלטת טורקיה, לרכוש את הטכנולוגיה מרוסיה.

?שר ההגנה הטורקי גם אמר לקבוצה של כתבים ביום שלישי, כי טורקיה "עושה הכנות" ו "שוקלת את כל האפשרויות" כנגד הסנקציות האפשריות של ארה"ב על הרכישה של טורקיה.

*- מנהיגי רוסיה, צרפת וגרמניה הדגישו את הצורך לשמור על הסכם הגרעין עם איראן, והדגישו את המחויבות שלהם להגברת קשרי המסחר עם הרפובליקה האסלאמית, למרות הנסיגה החד-צדדית של ארה"ב מן ההסכם.

?הקרמלין אמר בהצהרה כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הקנצלרית של גרמניה, אנגלה מרקל, ונשיא צרפת, עמנואל מקרון, הביעו תמיכה בהסכם במהלך שיחת טלפון ביום שלישי.

?"במהלך הדיון על המצב סביב תוכנית הפעולה המשותפת (JCPOA) בנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית, הודגשה חשיבות השמירה על הסכם זה, המהווה גורם מפתח בשמירה על היציבות והביטחון הבינלאומיים. רוסיה, צרפת וגרמניה אישרו מחדש את מחויבותם לשיתוף פעולה הדדי עם איראן בכלכלה ובמסחר", נכתב בהודעה.

*- מפקד משטרת הגבול האיראני אמר, כי תיאום עם שומרי הגבול של פקיסטן וטורקיה השתפר בשל הרחבת היחסים עם שתי המדינות השכנות.

*- רמטכ"ל צבא ארה"ב מאשר: ארגון אל קאעידה פועל "על פני אפגניסטן".

?"ארגון אל קעידה פועל "בכל רחבי הארץ" ולא מוגבל לאזור אחד".

*- המצב של היום אינו מתאים לשיחות, והבחירה שלנו היא רק התנגדות", אמר רוחאני ביום שלישי, לפי סוכנות הידיעות הממשלתית.

*- מפקד משמרות המהפכה של איראן אמר ביום רביעי, כי להם ולכוחות הצבא הסדיר של איראן יש שליטה מלאה על מי המפרץ מצפון למצר הורמוז, על פי סוכנות הידיעות "פארס" הרשמית למחצה.

?"כל מה שמצפון למצר הורמוז נמצא בשליטתנו", צוטט עלי פדווי על ידי פארס, בהתייחסו למצר בקצה המזרחי של המפרץ שדרכו זורם כחמישית מהנפט הנצרך בעולם.

?"(תנועות של) ספינות קרב אמריקניות באזור נמצאות תחת שליטה מלאה של צבא איראן ומשמרות המהפכה", אמר פדוי לפארס, מבלי לספק פרטים.

*- הרשות הפלסטינית האשימה את חמאס בגניבת משאיות של בשר בקר שסעודיה הכינה למשפחות עזה לקראת חודש הרמדאן.

*- עיראק תבקש פיצויים מישראל על תקיפת הכור בעיראק ב1981.

*- שני מרגלים בעלי קשרים כביכול עם שירותי המודיעין של ארה"ב והסעודים נידונו באיראן.

דובר הרשות השופטת האיראנית, ע'לאם חוסיין אסמאילי, אמר לכתבים על גזר הדין במסיבת עיתונאים, לפי סוכנות הידיעות האיראנית.

*- ארה"ב מכריזה סנקציות על בסיס רוסי, אשר נועד להכשיר חיילים טורקים להפעלת S-400.

?ארצות הברית הודיעה על סנקציות נגד מרכז הדרכה של הכוחות המזוינים הרוסיים, שם החיילים של צבא טורקיה אמורים לקבל הכשרה עבור הפעלת מערכת S-400, ההודעה נמסרה בציטוט על הפרות סטנדרטים מקובלים של אי הפצת נשק להשמדה המונית.

*- דובר משרד הנפט והגז באפגניסטן דחה את הדיווחים בתקשורת, בטענה כי המדינה הפסיקה את יבוא הנפט מאיראן. "יבוא הנפט מאיראן לא נעצר ולא חל שינוי במדיניות העבר", אמר מוסטפה ח'לזאיי."אין הגבלה על יבוא הנפט מאיראן", הוא הדגיש.

*- נשיא הסנאט האמריקני, ברני סנדרס, הזהיר היום כי אם תתקיים מלחמה בין איראן לארה"ב, היא "תמשיך עוד ועוד". הוא אמר את הדברים לאחר שמזכיר ההגנה, פטריק שנהאן ומזכיר של המדינה, מייק פומפיאו, סקר בפני הקונגרס את המצב באיראן.

*- חיל הים של איראן מתכנן לשלוח את המשט ה -62 של ספינות מלחמה, בימים הקרובים כדי להגן על ספינות המטען של המדינה ועל מכליות הנפט מפני התקפות פיראטיות.

*- שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, יגיע היום לפקיסטן, בביקור האחרון שלו בסבב ביקורים במדינות אסיה.

?במהלך הביקור בפקיסטן, צפוי זריף לקיים מגעים עם שר החוץ ועם בכירים נוספים בפקיסטן, על ההתפתחויות האחרונות ביחסים הדו-צדדיים, בעיקר ההסכמים האחרונים שנעשו בין נשיא איראן לבין ראש ממשלת פקיסטן.

?צויין כי הם ידונו גם בנושאים האזוריים והבינלאומיים החשובים ביותר.

?ראש ממשלת פקיסטן, עמראן חאן, היה בביקור היסטורי באיראן, במהלכו הסכימו הצדדים להרחיב את שיתוף הפעולה ההדדי ביניהם, כדי להבטיח את ביטחון הגבולות המשותפים על ידי הקמת כוח תגובה מהיר.

?פקיסטן תיהיה המדינה החמישית באסיה בה ביקר זריף בימים האחרונים.

?זריף ערך ביקורים בטורקמניסטן, הודו, יפן וסין.

*- ארה"ב הודיעה היום, כי איראן אשמה ב"חבלה" על שתי מכליות הנפט הסעודיות ושתי ספינות אחרות מול חופי איחוד האמירויות מוקדם יותר החודש.

?שר ההגנה של ארה"ב, פטריק שנהאן, אמר את הדברים לאחר שמזכיר המדינה, מייק פומפיאו, סקר את הדברים בפני חברי הקונגרס מאחורי דלתות סגורות.

?שנהאן אמר לכתבים מחוץ לפנטגון, כי הפריסה של נושאת מטוסים אמריקאית ומפציצים מסוג B-52 במזרח התיכון, מהווה גורם מרתיע ויעיל נגד התוקפנות האיראנית, ואילצה את המשטר באיראן "לחשב מחדש" את התנהגותו.

?"זה לא אומר שהאיומים שזיהינו בעבר נעלמו", הוסיף שנהאן. "אני חושב שהתגובה שלנו היתה המידה של הרצון והנחישות שלנו להגן על עמנו ועל האינטרסים שלנו באזור".

(קרדיט על כל הידיעות בכתבה זאת: אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב)

כתיבת תגובה