מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 19-5-2019. מתעדכן

*- טראמפ במלחמת סחר מול הגוש האירופאי

?נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר כי מחסומי הסחר עם האיחוד האירופי פוגעים בייצור של ארה"ב, דבר אשר הופך את הגוש האירופאי, אפילו יותר מזיק לארה"ב מאשר סין.

?"האיחוד האירופי מתייחס אלינו, הייתי אומר, יותר גרוע מסין, הם רק קטנים יותר", אמר טראמפ במפגש עם סוכני נדל"ן, ביום שישי.

?"יש להם מחסומי סחר. הם לא רוצים את מוצרי החווה [חקלאות] שלנו, הם לא רוצים את המכוניות שלנו. הם שולחים לכאן מרצדס-בנץ כאילו זה עוגיות. הם שולחים לכאן BMW. אנחנו בקושי מטילים עלהם מס."

?טראמפ הצהיר, כי כמה רכבים מיובאים וחלקים מהאיחוד האירופי ומיפן מהווים סכנה ביטחונית לאומית לארה"ב.

?בהצהרה הפומבית טראמפ הדגיש, כי הוא מסכים עם המחקר של משרד המסחר בארה"ב, אשר מצא כי כמה מכוניות מיובאות ומשאיות נועדו "להחליש את הכלכלה הפנימית שלנו [ארה"ב]", לאיים ולפגוע בביטחון הלאומי.

?טראמפ הודיע ​​כי הוא יעכב למשך שישה חודשים את ההחלטה אם להטיל תעריפים על מכוניות אירופאיות ויפניות, כדי לאפשר זמן נוסף לשיחות הסחר עם אירופה ויפן.

?הדברים של טראמפ נאמרו לפני המועד האחרון בשבת, לקבל החלטה על המלצות משרד המסחר בארה"ב – המלצות הקוראות להגן על תעשיית הרכב בארה"ב מיבוא, שיקולי ביטחון לאומי והטלת תעריפים של עד 25 אחוזים.

?טראמפ הורה לנציג הסחר של ארה"ב, רוברט ליטייזר, להמשיך במשא ומתן עם האיחוד האירופי, יפן ועם כל מדינה אחרת שימצא לנכון ולדווח לו עליה תוך 180 יום.

?טראמפ הדגיש כי "יש לשפר את התנאים המקומיים של התחרות על ידי הפחתת היבוא", ואמר כי תעשיית רכב חזקה בארה"ב חיונית לעליונות הצבאית של המדינה.

?ההחלטה של טראמפ הופכת את "עיצוב" מלחמת הסחר העולמית להסלמה דרמטית חדשה, כולל מלחמת הסחר עם סין.

?הסנטור הדמוקרט, רון ויידן, מתח ביקורת על דבריו של טראמפ ואמר כי "האיומים הנרגזים שלו יפחיתו את הסיכוי שבעלות בריתנו יעבדו איתנו כדי להתעמת עם האתגרים הקולקטיביים שלנו עם סין, וכדי לתקן בעיות סחר אמיתיות.”

 

*- אנשי צבא בונצואלה השתתפו במצעד נאמנות, לצד הנשיא ניקולה מדורו, וצעקו כי הם מחכים לארה"ב עם נשק בידיים.

?הצעדה התקיימה ביום שישי במהלך ביקורו של מאדורו במדינת אראגואה.

?"רק לאלה שנלחמים יש זכות להיות, אתה לעולם תפלוש לארץ שלנו, תקשיב לנו גרינגו קטן, אנחנו מוכנים עם נשק בידיים שלנו … אנחנו מחכים לך", צעקו אנשי המצעד.

?מדורו צעד יותר מקילומטר ליד אנשי הצבא וציוד צבאי.

 

*- ביקורו של פומפיאו בעיראק הגיע לאחר שהמודיעין הישראלי ציין כי "נמצאים משגרי טילים בליסטיים איראנים בעיראק".

?בראיון לערוץ הטלוויזיה העיראקי אל-שרקייה אמר עלאוי כי לאחרונה נפגש עם בכירים אמריקנים בירדן, אשר סיפרו לו על המודיעין הישראלי, הכולל "צילומים על הקרקע ולא רק צילומי לוויין".

?"המודיעין הישראלי שלח תמונות של מחסני טילים" בבצרה בדרום עיראק.

?אלאווי הוסיף כי "המודיעין מראה טילים מכוונים למדינות המפרץ", וכתוצאה מכך, "ארה"ב החליטה לחקור ולדבר עם פקידים עיראקים המעורבים, ולכן פומפיאו בא".

 

*- קוריאה הצפונית ביקשה ממזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרס, להתערב בעניין אחת מאניות המטען הגדולות ביותר שלה, אשר נתפסה על ידי ארה"ב, שאותה תיארה כ"ארץ הגנגסטרים".

?"מעשה הנישול הזה הצביע בבירור על כך שארצות הברית היא אכן מדינה גנגסטרית שלא אכפת לה כלל מחוקים בינלאומיים", נכתב במכתב שנשלח לגוטרס על ידי הנציג הקבוע של צפון קוריאה לאו"ם.

?מכתב המחאה, אשר נשלח ביום שישי, דרש "צעדים דחופים" מראש האו"ם ומאשים את ארה"ב בהפרת הריבונות של צפון קוריאה.

 

*- שר החוץ האיראני, מוחמד ג'ואד זריף, קרא לסין ולרוסיה לנקוט "פעולות קונקרטיות" כדי להגן על העסקה הגרעינית מ -2015

?"איראן וסין צריכות לחשוב ביחד ולעבוד יחדיו על שמירת הסדר העולמי הרב-צדדי והימנעות מסדר עולמי חד-צדדי", אמר זריף במהלך פגישה עם עמיתו הסיני ביום שישי בערב.

 

*- דובר משרד החוץ האיראני, סייד עבאס מוסוי, טען כי על ארה"ב לעמוד בהבטחותיה במקום לאיים.

"המסר של העם האיראני הוא שאנחנו לא נכנע ללחץ בלתי חוקי ולא לגיטימי. טקטיקות אלה נכשלו במשך 40 שנה. אין מקום לבריונים, צעירים או זקנים ", כתב הדובר.

"במקום לבצע איומים, ארה"ב צריכה לכבד את התחייבויותיה תחת JCPOA ואת החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 223", הוסיף.

 

*- חמאס: אין טילים בעזה המכוונים נגד מדינות המפרץ

?חמאס הכחיש את הנוכחות של טילים ברצועת עזה המכוונים למדינות המפרץ, זאת לאחר שהפוליטיקאי העיראקי, עיאד עלאווי, אמר בראיון לרשת הטלוויזיה של אל-שרקייה, כי ישראל גילתה וצילמה טילי בליסטים ברצועת עזה.

?"על פי המידע שבידיי, המודיעין הישראלי גילה וצילם את הטילים לאחר שישראל תקפה את חמאס ברצועת עזה, הם מסרו את התמונות של הטילים הבליסטיים והאחרים לארה"ב".

?הטילים ברצועת עזה, בסוריה ובאיראן מכוונים כלפי מדינות המפרץ", הוא אמר.

?"ארה"ב ראו את התמונות. שמעתי את זה מפי פקיד אמריקני חשוב שאיתו נפגשתי לאחרונה. הוא אמר לי את זה בנוכחות שני עיראקים אחרים".

?עלאווי הוסיף כי "המודיעין מראה את הטילים מצביעים על מדינות המפרץ", ועוסקים בעימות גיאו-פוליטי עם איראן. כתוצאה מכך, "ארה"ב החליטה לחקור ולדבר עם פקידים עיראקים המעורבים, ולכן פומפיאו בא".

?"הם באו לכאן וגילו שהמצב נעשה רציני יותר", הוא הוסיף.

 

*- שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אומר כי הוא אינו מאמין שתפרוץ מלחמה באזור מכיוון שאיראן אינה מעוניינת בסכסוך ואין לאף מדינה "אשליה שהיא יכולה להתמודד עם איראן", כך דיווחה סוכנות הידיעות באיראן.

 

*- מפקד צבא פקיסטן לשעבר אמר, כי אל המשטר הציוני לא לחשוב על אי-הבנות צבאיות כלשהן עם איראן, מכיוון שאיראן מסוגלת לתת הפתעה גדולה למדינה הלא לגיטימית, המאיימת על עצם קיומה.

?האלוף לשעבר, מירזה אסלאם בק, לפי מאמר שפורסם ביומון האומה, אמר כי נראה שגם ארה"ב וגם המשטר הציוני לא למדו לקחים מהמלחמות העכשוויות שלהם באזור.

?הוא אמר שהנשיא טראמפ בונה את כוחות הצי האסטרטגיים שלו, באזור המפרץ הפרסי, לא כדי להילחם ב"מערכת העליונות הימית " של הים, אלא כדי ליישם מהלך של "הלם ויראה" על האיראנים.

?"הוא [טראמפ] חושב שזה הזמן המתאים, שהמשטר הציוני יכה כדי להשיג את המטרות" של תכנית ורשה, מפברואר 2019".

?התכנית מבקשת שהמשטר הציוני "ילחם באיראן", כאשר ישראל נתמכת על ידי ארה"ב וחברי הקואליציה", אמר מפקד הצבא לשעבר בפקיסטן.

?הוא המשיך ואמר כי ב-1980 ארה"ב גרמה לעיראק לפלוש לאיראן, לרסק את המהפכה האסלאמית ולהביא לשינוי בממשל, אך איראן צמחה כמנצחת, והמהפכה התאגדה.

?הוא הוסיף, כי "האמירה הסינית המפורסמת מוכחת: "לעולם אל תמשיכו במהפכה, אלא אם כן תהיה לכם אידאולוגיה חזקה יותר משלהם", והוסיף כי "אין אידאולוגיה חזקה יותר מהאידאולוגיה של האסלאם".

?הוא טען כי:
"ב -2006 התקשרה אלי משלחת צבאית מאיראן. היה איום של מלחמה מישראל. יעצתי להם כי "הם יכולים להילחם בישראל על ידי ירי חופשי של טילים ורקטות, כדי להשפיל את "מערכת כיפת ברזל ומערכת ההגנה האווירית".

?הגנרל בדימוס הפקיסטני גם אמר, כי המצב היום על הקרקע נראה שלילי ביותר למשטר הציוני, ואם הם יחליטו להתעסק עם איראן, הטילים והרקטות ישוגרו בחופשיות על המשטר הציוני משלושה כיוונים – איראן, חיזבאללה וחמאס.

?הוא אמר כי זה יפגע במערכת ההגנה האווירית וכיפת ברזל של הציונים בתוך ימים ספורים.

?"איראן לא תכוון לאף אחד מהכוחות של ארה"ב באזור למרות שאויבי איראן מנסים להכניס את ארה"ב לסכסוך", הוא אמר.

?הוא הוסיף כי איראן מסוגלת לתת הפתעה גדולה למשטר הציוני, המאיים על קיומה.

?אם תפרוץ מלחמה, היא תתאפיין בשימוש מסיבי של טילים, רקטות, מל"טים ומתאבדים, כגורמים מכריעים.

 

*- "אקסון" פינתה את עובדיה הזרים משדה הנפט במחוז הדרומי של עיראק בבצרה, תוך כדי התגברות המתיחות במזרח התיכון.

פקיד עיראקי בכיר ושלושה מקורות נוספים אמרו לרויטרס כי העובדים פונו ביום שישי ובשבת בבוקר לדובאי או למתחם מגורים במחוז הבירה. גם פקיד נפט עיראקי אישר את הפינוי עם סוכנות הידיעות AP.

 

*- הרשות הפלסטינית אמרה כי היא מוכנה לדבר על האפשרות של קונפדרציה עם ירדן, וקיבלה גינוי מירדן.

?שגריר הרשות הפלסטינית ברוסיה, עבד אל-חפיז, אמר כי הרשות הפלסטינית "מוכנה לדבר על איחוד קונפדרלי" עם ירדן, כך דיווח העיתון אל-רסלה.

?מזכ"ל מפלגת אחדות העם הירדני, סעיד תיאב, גינה את דבריו של אל-חפיז ואמר: "דברי הרשות על נכונותה לדבר על קונפדרציה עם ירדן מערערים את הזכויות הפלסטיניות לטובת העברת עסקת המאה".

(קרדיט על כל הידיעות בכתבה זאת: אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב)

 

כתיבת תגובה