המצה השמורה של צה"ל: האינטליגנציה המלאכותית בשרות המודיעין

מאז שנחשפה לראשונה יחידה 3060 מאגף המודיעין, העוסקת בתחום הפיתוח וה-AI, פרטים נוספים על הפרויקטים הייחודיים שלה ממשיכים להתגלות לאט לאט ולחשוף עולם עם עשייה מתקדמת, מעבר לכל דמיון. אי פעם שאלתם את עצמכם איך למעשה מפתחים אפליקציה ממודרת במיוחד? כיצד נראה יום שגרתי בקרב הטכנולוגים המוכשרים ביותר? "שידור חוקר" אומר לכם משהו? התשובות – בכתבה הבאה

תומי שטוקמן, מערכת אתר צה"ל | 22.04.2019

כשרס"ן ר', רמ"ד פיתוח ביחידת 3060, ורס"ן ח', ראש מנהלת ביחידה וקודמו בתפקיד של הראשון, מדברים על המדור ועל העשייה המשותפת, כמעט מרגישים את הניצוץ בעיניים שלהם – אפילו מהצד השני של הקו. הם לקחו חלק ביצירת מערכות טכנולוגיות רבות (על חלקן עוד ידובר בהמשך, ואחרות עשויות להישמר בסוד לפחות בשנים הקרובות), ואין ספק שכאשר רוצים להבין מעט מהו ייעודה של היחידה הייחודית והמסקרנת הזו – הם האנשים אליהם כדאי לפנות.

"3060 מתעסקת בכמה תחומים הקשורים לפיתוחים טכנולוגיים", פותח בפנינו ר'. "המרכזיים שבהם – ייצור מערכות מודיעיניות לתחום הפענוח בסיוע למערך 9900, עולם הווידאו והתמונות שאינם רק לצורכי פענוח, וסיוע לתהליך הפקת המודיעין, ומערכות שמאפשרות גישה לעולם האש, לעולם תמונת האויב ומערכות לדרג הטקטי".

המדור המסוים בו מעורבים שני הקצינים הוא מדור פיתוח, שמתכלל רבים מתחומי העיסוק של היחידה. "קו עיקרי בעבודה שלנו הוא לקחת את אותם חומרי ויזואליה, ובאמצעות אלגוריתמים מוגדרים להפוך אותם לגופים שיכולים לחקור ולאסוף מידע", מוסיף הרמ"ד הנוכחי. "דרך הגופים הללו, אפשר לסייע לגורמי המחקר לייצר תובנות באופן אוטומטי ולייעל משמעותית את תהליכי הפקת הידע המודיעיני".

"בפשטות, מגיעה למדור כמות מטורפת של חומר בכל יום", מנסה רס"ן ח' להסביר. "תמונות רבות, קטעי וידאו, והרבה סוגים שלהם. אין שום סיכוי בעולם שמישהו יוכל להסתכל ולהבין מי נמצא או מה רואים בהם, ואנחנו מזרזים את ההבנה באופן שנקרא 'מיצוי מידע' – מאגדים את הכול למערכת שתאפשר לצופה להבין באופן מהיר את התוצר המודיעיני שהוא יכול להפיק מהחומרים הוויזואליים".

האתגר עליו מדברים שני הרס"נים נקראת בכלליות "Big Data" – "מציאת מחט בערימת שחת", בגרסה הטכנולוגית. כלומר, קבלת כמות תוכן גדולה והפיכתו לפשוט יותר דרך אלגוריתמים מתקדמים, מה שמאפשר לצרכנים המודיעיניים להסתכל על הדברים הרלוונטיים באמצעות המערכות שהמדור מפתח.

"יש לנו יכולת לייצר עליונות מודיעינית ותפיסת שטח לדעת כל מה שקורה בו מא' ועד ת'", מעיד רס"ן ח'. "דרך סנסורים וגלאים שמשלימים את התהליכים שיש במדור, אפשר באמת ליצור אחיזה אמיתית במרחב, בכל מרחב".

אתם תוהים איך נראית שגרה של האנשים שמחזיקים בקצות אצבעותיהם את הפיתוחים המודיעיניים, בדרך למהפכות הטכנולוגיות של המחר? אינטנסיבית בדיוק כמו שאתם מדמיינים. "אנחנו מאוד מנסים לאמץ מגמות טכנולוגיות ותהליכים המתרחשים ומתפתחים בעולם האזרחי", מודה רס"ן ר'. "מנסים לייצר איזון בין ה'כאן ועכשיו', הצרכים המשתנים של הלקוחות שלנו, ובין הרצון לייצר אסטרטגיה למקומות אליהם אנחנו מנסים לצעוד".

לשיטת העבודה המרכזית של היחידה קוראים אג'ייל (Agile), המאופיינת במעורבות ישירה של הצרכן בשלבי הפיתוח של המוצר. "אופן זה מקנה לאנשינו לייצר הישגים לטובת צרכים מידיים לצד מימוש הישגים ארוכי טווח מבלי שהדבר יבוא על חשבון איכות המערכות", מחדד רס"ן ר'. "גם המטרות שאנחנו מציבים לעצמנו צריכות להיות רלוונטיות. אנחנו מתכננים כל יעד למשך תקופת זמן מסוימת עם כל המעורבים בדבר – מנהלים, מפקדים, יועצים, לקוחות, שותפים וכמובן החיילים שלבסוף מפתחים את המוצר".

"אנחנו יודעים איך לסגור מעגל בצורה מאוד מהירה", הוא מבהיר. "אנחנו מתעדפים את המשימות מול הלקוח, מקבלים משוב מהצרכנים ויודעים איך לחבר בין המתכנתים והצרכן המבצעי. בכלל,המסגרת היא צבאית לצד אווירה אזרחית. יש מקום לכניסה של חדשנות טכנולוגית לצד עבודה מבצעית – וכל מי שעולם הפיתוח ולמידת המכונה הם חלק ממנו, יוכל למצוא את מקומו כאן בקלות".

אחד הפיתוחים הגדולים והמשמעותיים של היחידה, שהפך לחלק בלתי נפרד מתחום הפקת המודיעין מהשטח, הוא מערכת "שידור חוקר" מסוג VOD (כן, מזכירה את זו שבטלוויזיה), הנותנת לייצר תהליכי מחקר מודיעיני במרחב המבצעי בעזרת חומרי וידאו.

 

"מספר צרכנים העלו צרכים קונקרטיים אשר הביאו את היחידה בפרט, ואת אמ"ן ככלל, להבנה שהווידאו הוא מקור מידע מודיעיני בעל ערך חשוב מאוד", משחזר רס"ן ח', שתחת פיקודו פותחה המערכת. "למשל, בחטיבת המחקר עלה צורך בעבודה השוטפת של תשתית ומגוון של מקורות וידאו, כדי שיוכלו לשחזר אחורה את המידע שברשותם ולהבין מה קרה, באיזו משימה, מי עשה מה וכדומה". על הצרכים האחרים, המבצעיים יותר, לא נוכל כמובן לפרט.

מהי המטרה? לשמר ידע בשילוב של אותה טכניקת VOD פשוטה, יחד עם תהליכים מתקדמים לשימור ולמיצוי ידע המקושר לווידאו עצמו – זהו בסיסה של עבודת היחידה. "בסוף, יצרנו מערכת שיכולה לומר לאורך זמן מה הסרטונים שברשותך ולהראות תהליך מחקרי על גבי הווידאו", מוסיף הרמ"ד הקודם.

"לא מדובר בסגנון יוטיוב, אלא בשיטה שקראנו לה "ויגאו" – חיבור בין וידאו לגאוגרפיה. שכבות המידע המודיעיני שקיימות בתוך השטח מאפשרות להבין מהן את המיקום, לדעת מה ראינו ומה המידע שהפקנו בעקבות הסרטון, ואיך אנחנו מקשרים בין המיקום לאינפורמציה שהפקנו. בשורה התחתונה, מה שהמערכת בעצם עושה היא לחבר הרמטית בין נגן הווידאו לאותן שכבות מידע".

"למערכת יש מספר מאפיינים מתקדמים שמקנים ללקוח עבודה מתקדמת יותר", מוסיף רס"ן ר' ומפרט: "אפשר להציג מספר סרטונים בו זמנית כדי לייצר תהליך השוואה הגיוני, ובנוסף להציג על גבי המפה גם שכבות מידע שמנוהלות ומופקות במערכות אחרות שאמ"ן מספק. יצרנו כלי שיכול להעשיר מידע קיים באמצעות חומרים ויזואליים והפכנו את כל עולם הווידאו לחלק אינטגרלי מייצור המודיעין בשטח – זהו ניצחון גדול בעבורנו".

רס"ן ר' (מימין) ורס"ן ח' (משמאל)

האפליקציה נגישה לכל מקום בו הרשת האמ"נית פרושה, גם ברמת החטיבה המרחבית והמתמרנת. את מקורות המידע מהם מגיעים קטעי הווידאו מבקשים הרמ"דים להשאיר חסויים, אך נוכל רק לציין שמדובר בפריסת מקורות רחבה מאוד שמכסה כמעט את כלל מקורות הווידאו הזמינים היום למערכת הביטחון.

"אני חושב שהמרכיב החדשני באמת בתוכנה, כי הרי וידאו לא מייצרים בצה"ל מאתמול, הוא העובדה שהמערכת הזו מתכללת את כל גורמי האיסוף ומיצוי המידע בזרועות השונות ונותנת לכל משתמשי אמ"ן מקום אחד המאפשר נגישות לכולם", מבהיר רס"ן ח'. "רוב החומרים המצולמים בצה"ל לצרכים מבצעיים נמצאים אצלנו, והמשתמשים יכולים להיעזר במיצוי מידע שמישהו אחר עשה ולהיעזר בהם בגזרת העניין הרלוונטית והמעניינת אותם".

הגרסה הראשונה של המערכת, זו שניתן לחשוף, הושקה ביולי 2017, כשהגרסה השנייה והמתקדמת יותר הושקה לפני קצת יותר משנה. לפי הרמ"דים, היא מהווה שינוי מהותי ביכולות שמאפשרת המערכת. "'שידור חוקר' הפכה לאחת המערכות המרכזיות של היחידה, ואפילו יותר מכך – היא הפכה להיות דומיננטית מאוד בפיקודים ובמקומות הרלוונטיים שחוקרים בתוך ומחוץ לאמ"ן", מעיד רס"ן ר'. "נדרשה מאיתנו עבודה מאוד צמודה על הלקוחות והטמעה נכונה שלה. אצל צרכנים מבצעיים מסוימים, המערכת שינתה לחלוטין את תפיסת העבודה בעקבות היכולות שלה ואת תהליך העבודה המודיעיני מהיסוד".

איך בכלל מפתחים תוכנה שצריכה להיכנס לשימוש בכלל צה"ל? הרמ"דים מדגימים באמצעות האפליקציה: "'שידור חוקר' היא המערכת הראשונה ביחידה שפותחה כולה באינטרנט", מספר רס"ן ח'. "הקמנו צוות של חיילים שפיתחו את ליבתה בשילוב עם שלל האמצעים הטכנולוגיים המתקדמים שקיימים ברשת – מה שיצר נגישות קלה מאוד למוצר".

רס"ן ר' מוסיף כי המערכת פתוחה לחלוטין לשינויים שיכולים להתבצע בקלות יחסית: "אפשר להוסיף למערכת יכולות רבות, היא מאוד פתוחה ומודולרית, בעיקר בגלל ההתבססות שלה על פיתוחים אזרחיים ומערכות מודרניות חדשניות. לדוגמה, הבנו לאורך הזמן שמקומות בצה"ל הנעשים תלויים במערכת מושבתים כאשר היא עצמה מושבתת, ולכן הצלחנו באמצעות תהליך טכנולוגי לשפר את יכולת העמידה שלה בכשלים".

המרכיב השני שהפך למרכזי בכלל תהליכי העבודה של 3060 מאז שהוקמה הוא תפקיד המפתח בצוות – ה-P.O, כלומר Product owner. "מוביל המוצר, כביכול, הוא קצין עם רקע מודיעיני מבצעי שחי את השטח ואת הצרכנים המודיעיניים שלנו", מפרט רס"ן ר'. "הוא יודע ללכת אליהם, להבין מהם הצרכים ולקבוע מה הצוות יפתח בפועל לפי הבנתו. הרמ"ד יכול לחלוק על דעתו, אבל היתרון שלו בדיון כזה היא העובדה שהוא יצר את התשתית ארוכת הטווח והוא זה שיקבע את האיזון בין מתן מענה לצרכים המבצעיים והפתרונות הטכנולוגיים עצמם".

"בעולם הטכנולוגי נראה שהלקוחות מדברים סינית והמפתחים מדברים צרפתית", הוא מדגים. "מוביל המוצר הוא המתורגמן. הוא יודע את שתי השפות – יכול לקחת צורך מבצעי ולתרגם אותו למאפיינים טכנולוגיים שצריך להוסיף למערכת, ולהפך – להטמיע את המערכת אצל לקוחות שונים בהתאם לכל סוג. הוא בעצם 'סוכן שינוי', ויכול לרכז את הדרישות מהלקוחות הקיימים כדי להוסיף יכולות לתוכנה ולהגדיל משמעותית את כמות המשתמשים בה".

הרמ"דים מסכמים במבט קדימה ובשתי מילים פשוטות – מהפכת הווידאו. "השלב הבא שלנו הוא להוסיף עוד חומרים ויזואליים לעולם מיצוי הווידאו", מדגיש רס"ן ר'. "אנחנו רוצים למצוא את כלל הדרכים האפשריות לחוקרים בתהליכי עיבוד המידע ופתרון הבעיות המודיעיניות שלהם מכמויות הווידאו האדירות שמגיעות לשולחננו, ומתוך כך גם לשולחנם. המיזם הזה בדרך לסיומו ולכניסה לפעילות".

"אני רואה את השנתיים-שלוש האחרונות בתור פריצת דרך מחשבתית באמ"ן בכל נושא הווידאו", חותם רס"ן ח'. "בזכות המהפכה הזו, אנשים מגיעים למקומות שהם לא חשבו שיצליחו. קשה להסביר בכמה מילים, אבל מעבר לעובדה שהעיסוק בעולם התוכן הזה הוא חדשני – מדובר בשינוי משמעותי במענה המודיעיני המבצעי, ולשם כך אנחנו כאן".

Image result for ‫אינטליגנציה מלאכותית‬‎

 

כתיבת תגובה