עסקת מכירת ה-אס 400 הרוסית לטורקיה-מאחורי הקלעים והנקודה הישראלית

אוי! כמה שישראל נכנסת לנשיא טורקיה ארדואן לעצמות!                                                                       לא מספיק שהאיש מתעב עד טירוף את מדינת ישראל וכל מה שקשור בה, למרות שכמה מחבריו הטובים ביותר הם יהודים, הוא חייב עכשיו להחליט במהירות אם לאפשר לחברת מרטין לוקהיד למכור את מטוסי האפ-35 שארצו קנתה אך ארה"ב הטילה אמברגו על מסירתם, או שממשל טראמפ יחרים את מטוסיו,למרות ששילם עליהם, ותמסור אותם בחינם למדינה שלישית שלא קשה לנחש מי היא!

לפני יותר מ-7 חודשים פרסם האתר נציב.נט כי יצרנית מטוס האפ-35 ,שהעריכה היטב לאן הדברים הולכים , פנתה לממשלת טורקיה בהצעה לוותר על מטוסי האפ-35 שהזמינה ,כולל אלו שכבר פועלים בארה"ב, ולאפשר לה למכור אותם למדינה שלישית. ההצעה נדחתה על ידי טורקיה אינסטנקטיבית לא ברור אם משנאת ישראל או מתקווה שהפוליטיקה והכסף יעשו את שלהם והאיום האמריקאי יוסר.

בהמשך השנה ,הגבירה ארה"ב את לחצה על טורקיה לבטל את עסקת טילי האס-400 מרוסיה כתנאי לאספקת מטוסי האפ-35 אך טורקיה הבהירה שוב ושוב כי היא לא מתכוננת לציית לדרישות האמריקאיות.

הרוסים,שרצו לקבוע עובדות בשטח,לא פחות מאשר להביך את ארה"ב , הודיעה כי כל סוללות האס-400 שטורקיה הזמינה יסופקו ויהפכו למבצעיות כבר בחודש אוקטובר הקרוב,מה שכמובן הביא להרגברת הלחץ האמריקאי עוד יותר.

אתמול , החליטו האמריקאים לשים קץ לסאגה הטורקית והודיעו כי הם מפסיקים את אספקת מטוסי האפ-35 לטורקיה, וכן מפסיקים את אימוני הטייסים הטורקיים והכשרת הטכנאים הטורקיים בארה"ב. 2 מטוסי האפ-35 המשמשים את הטייסים הטורקים ,שטורקיה כבר שלמה עבורם, והנמצאים כרגע בשדה התעופה לוקה באריזונה יועברו לאחסון בטוקסון.

יתרה מזאת , 2 מטוסי האפ-35 מספרי זנב 0001 ו-0002 שבבסיס לוקה, יחד עם 2 מטוסים נוספים-מספרי זנב 0003 ו-0004 שמוכנים כבר עכשיו למסירה ונמצאים בניסויי טיסה אחרונים במתקני הניסוי של חברת לוקהיד , ו-2 מטוסים נוספים שנמצאים על פס הייצור במפעלי החברה הם כרגע   בסטטוס המאפשר לממשלת ארה"ב  להחרים אותם ויש לממשלה הטורקית עדיין את האפשרות להסכים למכור אותם לישראל ולהקטין את המכה הכלכלית שתבוא בעקבות ההחרמה. על פי החוזה לממשלת ארה"ב יש אפשרות להחרים את המטוסים ולא לתת סנט שחוק אחד פיצויים לטורקים.

במקרה של החרמת מטוסי האפ-35 הטורקים ע"י ארה"ב לאחר שהטילה אמברגו על טורקיה, יאפשר לה למכור מטוסים אלו במחירים שמתחת לממוצע לישראל או ליוון. לכן האופציה המיטבית של טורקיה כרגע היא,למגינת לבו של ארדואן, למכור אותם לישראל לפני שיתרמו את המטוסים חינם לצד שלישי.

היום הדרדר ערך הלירה הטורקית בשיעורים נוספים לאחר שנודע על אמברגו הנשק האמריקאי על טורקיה.

הסכסוך המתוקשר של הטורקים עם ארה"ב וההתעקשות של ארדואן לבצע את העסקה בכל מחיר,כאילו שיש לו אופציה אחרת , עלתה לכלכלה הטורקית מיליארדי דולרים רבים וכנראה עוד תעלה הרבה יותר!

 

בשעות האחרונות אמר בכיר במשרד ההגנה האמריקאי כי: "אני מאמין כי בקרוב נמצא פתרון משביע רצון עם טורקיה על סוללות טילי האס-400 ועל עסקת מטוסי האף-35.

ואילו יו"ר ועדת הביטחון של הפרלמנט הרוסי אמר כי " רוסיה אינה מוציאה מכלל אפשרות שתורכיה תבטל את רכישת מערכת ההגנה האווירית של S-400 עקב לחץ אמריקאי כבד שמופעל עליה".

מה שאומר ששום דבר לא נגמר -עד שהוא לא נגמר!!

כתיבת תגובה