ראשית עבודות לכריית מנהרה חדשה בתעלת סואץ – פרק 37

מעיון בצילום לוויין שצולם ב־23.02.2019 עולה כי בדרום תעלת סואץ באזור כוברי (ציר המתלה), מצפון ובסמוך למנהרת אחמד חמדי (נחנכה בשנת 1981 עוד בימי הנשיא סאדאת), החלו המצרים בעבודות ראשוניות לכריית מנהרה או מנהרות חדשות מתחת לתעלת סואץ.

העבודות בשלב זה מבוצעות רק בגדה המערבית של התעלה וכוללות עבודות עפר שתאפשרנה את הגעת ציוד הכרייה והפעלתו, בניית מחסנים לחומרי הבנייה והקמת תחנות כוח קטנה. המצרים מתכננים כריית שבע מנהרות מתחת לתעלת סואץ כאשר באזור פורט סעיד מתוכננות שלוש מנהרות (שתי מנהרות לרכב ואחת לרכבת), שתי מנהרות לרכב באיסמעיליה ושתי מנהרות בכוברי (ייתכן שאחת מהן תשמש מנהרת שירות למעבר צינורות מים ודלק). מתכנית זו המצרים מבצעים כיום:

  • כריית זוג מנהרות מדרום לפורט סעיד. מנהרות אלה מיועדות ככל הנראה למעבר כלי רכב. העבודות באתר זה רחוקות מאוד מסיום.
  • זוג מנהרות באזור איסמעיליה המיועדות למעבר רכב בלבד. מצילום מתאריך 15.01.2019 עולה כי העבודות עומדות לקראת סיום והוחל אף לבנות את בימת הכבוד לטקס החנוכה.

בהתחשב בעובדה שכריית המנהרות באיסמעיליה הסתיימה, התפנו שתי מכונות כרייה. בשלב זה איני יודע האם שתיהן תופנינה לאזור כוברי או שאחת תופנה לאזור פורט סעיד עבור רכבת, ואחת לאזור כוברי.

ברצוני להפנות את תשומת לב הקוראים לעובדה שזה ארבע שנים אין קו רכבת המקשר את מצרים לתעלה משום שנשיא מצרים, א־סיסי, החל לכרות את תעלת סואץ החדשה (קטע תעלה באורך 35 ק"מ המאפשר – בקטע זה – תנועה דו־סיטרית של אוניות). התעלה החדשה הוציאה מכלל פעולה את קו הרכבת שחצה את התעלה (הישנה) באזור פירדאן. הרכבת חיונית להפעלת נמל פורט פואד ולפיתוח סיני, ואני מתפלא שעד עתה לא התפנו המצרים לטפל בבעיה זו.

המנהרות החדשות יקלו מאוד על תנועת האזרחים בין מצרים לסיני, משום שצבא מצרים אינו מאפשר תנועה אזרחית על עשרות גשריו הפרושים לאורך התעלה. עקב עקשנות הצבא, נאלצו האזרחים לבלות שעות רבות ולעתים ימים, בהמתנה למעבורות או לחציית התעלה במנהרת אחמד חמדי. בשנתיים האחרונות הוחל לבנות לאזרחים גשרים צפים משלהם, אך אין ספק שהמנהרות מהוות פתרון מהיר ונוח יותר מהגשרים הצפים הנפתחים ונסגרים חליפות כדי לאפשר את תנועת האניות.

כאמור לעיל, לצבא מצרים יש עשרות גשרים צפים העומדים לרשותו בעת חירום. היתרון הצבאי במנהרות טמון בקיצור משמעותי בזמן הדרוש לחצייתן (מהירות התנועה בגשרים הצפים, על סוגיהם השונים, איטית ביחס למנהרות). כפי שכתבתי רבות בעבר, אני משער שצבא מצרים מכין עצמו לאפשרות להעביר בהפתעה כוחות גדולים לעבר גבול ישראל מצרים, ולהיערך שם ללא פתיחה באש, ולהציב  את ישראל בפני הדילמה מה עושים (דפ"א "רותם ג"). בניית המנהרות מקדמת דרך פעולה זו, אך אינה תנאי לביצועה.

קרדיט: סא"ל (בדימוס) אלי דקל – חוקר מערכות תשתית בארצות ערב

פרקים קודמים:

מצרים:פיתוח מואץ של תשתיות צבא במרחב תעלת סואץ – סיני.פרק 1 בסדרה.
מצרים: סלילת אוטוסטרדות בסיני. פרק 2 בסדרה.
מצרים:גשר ומנהרות חדשות בתעלת סואץ.פרק 3.
מצרים:מערך הביצורים בפתחת רפידים מתפורר. פרק 4.
מצרים: הרחבת שדות צבאיים בסיני ובמרחב קהיר – תעלת סואץ. פרק 5
מצרים: לכל חייל מצרי בסיני – נבנה מחסן תחמושת בגודל 3 מ"ר. פרק 6.
מצרים: הצבא המצרי אוגר דלק בסיני.פרק 7.
מצרים: הכפלת סד"כ מובילי הטנקים.פרק 8.
מצרים: כוחות היבשה בצבא מצרים. סקירה כללית וסיכום תכניות הרכש. פרק 9 . 
מצרים:זרוע ההגנה האווירית.סקירה כללית וסיכום תכניות רכש.פרק 10.
מצרים: זרוע הים בצבא מצרים. סקירה כללית וסיכום תכניות רכש. פרק 13.
מצרים: זרוע האוויר-סקירה כללית וסיכום תכניות רכש. פרק 14.
מצרים: גשרים חדשים על תעלת סואץ. פרק 15
מצרים: מה מסתירה מצרים בנושא ההתעצמות הצבאית – פרק 16
מצרים אוגרת דלק ליום סגריר – פרק  17
מצרים: מערך הגישור הצבאי בתעלת סואץ – פרק 18

כתיבת תגובה