כרוניקה יבשה מול מציאות מרה וקטלנית במדבר הסורי

בימים האחרונים הכריז הנשיא האמריקאי-טראמפ בפתוס רב כי כוחות דאעש הובסו לחלוטין וכי המעוז האחרון שלהם,שהיה בעיר בארוז שממזרח לנהר הפרת נכבש על ידי הכוחות הכורדים בסיועם הצמוד של כוחות צבא ארה"ב.

כרגע אין כל ריכוז אוכלוסין או מקום ישוב הנמצא בשליטת דאעש,לא בסוריה ולא בעירק.

אלא שמי שחושב שבעיית דאעש נוטרלה לחלוטין-כדאי שיחשוב שוב.

בשורות הארגון הרצחני עדיין משרתים בין 10 ל-25 אלף לוחמים חמושים ומצויידים שמצאו מקלט במדבריות של סוריה ועירק ומשם הם יוצאים לגיחות של "פגע וברח" הן נגד הכוחות הכורדים והן נגד כוחות צבא סוריה ובעלי בריתם מהמיליציות האירניות השונות הפועלות במזרח סוריה.

למעשה דאעש-לנד הנוכחית משתרעת על שטח של כ-2000 קמ"ר מערבית לנהר הפרת,שטח הלוחך את כריכוזי האוכלוסין הסורי הגדול במזרח הצדינה מול הערים אלבוכמאל ומעבר אלקאים.

הטריטוריה של דאעש (בדרום מזרח סוריה):

נוכחות זאת מטרידה מאוד את האירנים ולמעשה מקשה מאוד עליהם להפעיל את ציר התנועה העובר דרך מעבר הגבול העירקי-סורי המכונה "מעבר אלקאים". כוחות דאעש תוקפים ללא הרף שיירות סוריות ואירניות ולמעשה לא מתאפשרת תנועת מכוניות ממזרח סוריה דרך המדבר הסורי עד לעיר תדמור הנמצאת מזרחית לדמשק.

אין מצב שמכוניות בודדות ינועו על ציר המתפרש לאורך של מאות קילומטרים הן חייבות לנוע בשיירות מאובטחות צבאית. מידי פעם נעות שם שיירות צבאיות שלא לקחו ברצינות את איום דאעש על הציר והן מונות סד"כ קטן מדי שכאשר הוא נקלע למארב דרכים מחוכם של דאעש גורלו נחרץ.

כך היה גם אתמול .

תת אלוף חסאן חדר – "حسان خضر" נסע על כביש תדמור-דיר א-זור במכונית עם כמה מאנשיו ובאחד מעיקולי הדרך עלתה המכונית על מטען צד. מיותר לציין כי ממארב זה לא יצא כל חייל סורי בחיים. ככה זה כשאתה מזלזל באויבך או מעריך אותו הערכת חסר!

תופעה זאת של פגיעה בלתי פוסקת בתנועה על הצירים המרכזיים המוליכים ממרכז סוריה למזרחה מהווה כאב ראש למשטר הסורי ולפיקוד האירני שעושה מאמצים צבאיים כבירים לחסל את נוכחות דאעש במדבר הסורי. אך עד כה כל המאמצים עלו בתוהו וליטרת הדם נגבית יום יום מגורמי השלטון בסוריה ומבעלי בריתם הנעים בצירי התחבורה המרכזיים שבאזור.

גם הרוסים שוברים את הראש למול הבעיה הזאת ולאחרונה נעלמו מספר קצינים רוסים שניסו אף הם לחצות את המדבר הסורי סד"כ קטן מדיי תוך זלזול מופגן באויב ושלמו על כך מחיר יקר להחריד. הרוסים הביאו לאזור מסוקי קרב מתקדמים על מנת לסרוק את השטח ולאתר גורמים עוינים אך המרחבים העצומים מעמידים יעילות משימה זאת בספק רב. בכל מקרה הקזת הדם נמשכת גם עתה!

 

 

 

 

כתיבת תגובה