ארה"ב תקפה כוחות אירנים ועירקים ליד מעבר הגבול-אלתנף בדרום סוריה

קשה שלא להעריץ את רמת הבקרה והתגובה האמריקאית בכל מה שקשור באזור מעבר הגבול אלתנף  עם עירק בדרום מזרח סוריה.

בשנים האחרונות,לאחר שארה"ב השתלטה על מעבר אלתנף,לא הרחק ממפגש הגבולות ירדן-סוריה-עירק,וסכלה בכך את פעילות הגשר היבשתי האירני מטהרן לים התיכון , לא הפסיק הגנרל האירני-קאסם סולימני ,מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האירנים , לנסות ולשנות את המצב באזור.

סולימני לא הפסיק לנסות ולבדוק את גבולות הגזרה שלו מול הכוחות האמריקאים באזור. והמשיך,שוב ושוב, לשלוח כוחות צבאיים,של מיליציות שיעיות אירניות , לנסות ולהעלות על המעבר ולגרש משם את האמריקאים. אלא שהאמריקאים מקיימים במקום בסיס קטן עם כוחות עילית המקבלים סיוע צמוד ממיטב מערכות הנשק והתצפית האווירית שיש ברשות צבא ארה"ב.

כל גורם עויין שחוצה את הקו האדום האמריקאי ששורטט במרחק של 55 ק"מ מבסיס אלתנף , מאותר מיד על ידי אמצעי התצפית האוויריים המתקדמים ביותר בעולם, או אז נשלחים מטוסי קרב או כטב"מים תוקפים המסכלים מידית כל כוונה כזאת ובתקיפות ללא פשרות.

עשרות רבות,אם לא מאות, של לוחמים סורים ועירקים ואירנים שלמו בחייהם כי לא העריכו את הנחישות האמריקאית  וקוויה האדומים באזור מעבר אלתנף.

מיד לאחר שהנשיא טראמפ הודיע כי ארה"ב תסיג את כוחותיה הקרקעיים מכל סוריה החל סולימני לרכז באזור מיליציות הנתונות לפקודו הישיר כדי להשתלט על כל האזור שיפונה ובמיוחד על מעבר אלתנף.

מאחורי הקלעים החלו ירדן וישראל במסע לחצים על הנשיא טראמפ שלא לסגת ממעבר אלתנף כדי לא לאפשר לאירנים להעביר דרך שם מערכות נשק כבד לסוריה והחיזבאללה שיסכנו אותן.

בימים האחרונים מאמצים אלו נשאו פרי ומקורות בכירים בארה"ב הודיעו כי הנשיא טראמפ החליט להענות לבקשה הישראלית ולא להסיג את כוחותיו,בשלב זה, ממעבר אלתנף.

סולימני, שמעריך כי החלטת הממשל יכולה להשתנות אם ארה"ב תתחיל להחזיר ארונות של לוחמים מאזור גאוגרפי זה, שרוב האמריקאים לא מבינים כלל את חשיבותו האסטרטגית ולא יקבלו מחיר דמים של ילדיהם עבורו, החליט על פעילות צבאית תוקפנית במיוחד.

סולימני החיש משטח עירק את כוחות מיליציית אלחשד אלשעבי,שחצו את הגבול באזור מעבר אלקאים שבמחוז דיר א-זור, והפנה אותם לעבר הבסיס האמריקאי באלתנף.

אמצעי התצפית האמריקאים זיהו תנועות עויינות אלו מיד , וללא כל אזהרה מוקדמת, הופנו לאזור מטוסי קרב אמריקאים שפתחו בתקיפות אוויריות קטלניות על טורי כוחות המיליציה העירקית ששעטו על אדמת סוריה לעבר הנקודה האמריקאית. כתוצאה מהתקיפה האמריקאית נהרגו כ-22 לוחמים עירקים ותנועת כוחותיהם הופסקה לאלתר.

אבל לא גופותיהם של כמה עשרות לוחמים עירקים חסרי חשיבות יעמדו בין סולימני להשגת מטרתו האסטרטגית הראשונה במעלה – הפעלת הגשר היבשתי חוצה מדינות הסהר השיעי, מטרה שהוא פועל כבר שנים להשיגה אך ללא הצלחה.

יש לציין כי באזור נמצאים גם כוחות צבא רוסים המתרכזים באזור כהכנה לקראת כניסה לשטחים שהאמריקאים עומדים לפנות ממזרח לנהר הפרת.

הכוחות הרוסים,לאחר שספגו מנחת זרועו של חיל האוויר האמריקאי לפני יותר משנה, דואגים לשמור על קוויה האדומים של ארה"ב והם לא מתקרבים לאזור ה-55 ק"מ ממעבר אלתנף.

מצגת:הגשר היבשתי האירני מטהרן לים התיכון

 

כתיבת תגובה