צפירת הרגעה או “למה לא תהיה מלחמה עם איראן ?” – דעה

בימים האחרונים שבים ועולים הקולות המעלים חשש מפני מלחמה עם איראן.
ובכן, הבה נסיר את החשש הזה: בעוד שישראל עשויה לתקוף את איראן ביום מן הימים, איראן לא תלחם בישראל.
לא כי היא לא רוצה, אלא כי אין לה איך.
המרחק בין איראן לישראל הוא למעלה מ- 1,000 ק”מ (ואף יותר מכך-איראן מדינה מאוד גדולה). המשמעות היא שקרבות שריון בשריון, או חי”ר בחי”ר, לא אפשריות בין המדינות (ובכל זאת, פרט טריוויה בעניין: לישראל פי 1.5 טנקים מלאיראן).
אז מה כן אפשרי ?
3 אופציות: התקפה אווירית, התקפה ימית, או התקפת טילים.
הבה נבחן את האופציות הללו:
התקפה אווירית – חיל האוויר האיראני מיושן מאוד, וסובל מרמת אחזקה נמוכה. ספק רב אם מטוסיו בכלל מסוגלים להגיע לכאן בשלום, אבל גם אם כן: הם יגיעו לישראל על אדי-דלק, וכאן ידרשו להתמודד עם טייסי הקרב מהטובים בעולם, המטיסים את המטוסים הטובים בעולם. זאת מבלי להזכיר את מערכות ההגנה האווירית המתקדמות של ישראל. לסיכום: התקפה אווירית לא סבירה.
תקיפה ימית – תקיפה איראנית מהים תתאפשר רק ע”י צוללות. אלה, ידרשו לצאת למסע ארוך המקיף את כל יבשת אפריקה בדרך לים התיכון (שכן מעבר צוללות דרך תעלת סואץ דורש תיאום עם מצרים, יריבתה של איראן). גם אחרי שיעברו את המסע הארוך, יכולות צוללות מהסוג שבידי האיראנים לגרום לנזק טקטי בלבד, למטרות סמוכות חוף. לסיכום: התקפה ימית היא בעלת סבירות נמוכה, ותסב נזק קטן.
התקפת טילים – איראן מנסה כבר עשרות שנים לפתח טילים ארוכי טווח (פרט מעניין: את תעשיית הטילים האיראנית הקימה…ישראל ! בימי השאה). סוג אחד של טיל איראני מסוגל להגיע לישראל: “שיהאב 3” (מבוסס על טיל “נודונג” צפון-קוריאני). לאיראן כמה עשרות טילים כאלה, שאכן מסוגלים להגיע לישראל. אלא שזמן המעוף הארוך של הטילים הללו (יותר מ- 10 דקות מרגע השיגור עד לנחיתה), יאפשר למערכות ההגנה האווירית המשוכללות של ישראל ליירט אותם בעודם באוויר (כפי שניסויים מוצלחים של טיל החץ הישראלי הוכיחו שאפשרי בהחלט). במקביל, 10 דקות הוא זמן “מפנק” עבור העורף הישראלי להיכנס למקלט, לאחר שהורגל לדקה-שתיים ב-“צוק-איתן” ו-“לבנון השנייה”. לסיכום: התקפת טילים תהיה לא אפקטיבית.

אם כן, התקפה איראנית את ישראל תשיג אפקט זעיר, אם בכלל.
אך מה בדבר התגובה הישראלית ? ישראל דווקא כן יכולה לתקוף את איראן באופן אפקטיבי: לישראל חיל אוויר מהמתקדמים בעולם, שהצליח בעבר לבצע משימות תקיפה מורכבות למרחקים גדולים. בנוסף, על פי מקורות זרים  יש לישראל את אחד מטילי הקרקע-קרקע המתקדמים בעולם,הנקרא “יריחו”, שהוא בעל רמת דיוק גבוהה, ולאיראנים אין דרך ליירט אותו.
נוסף לכל זה, לישראל (ע”פ פרסומים זרים ), נשק גרעיני. המשמעות היא שלאיראן (ולאף אויב, בעצם) אסור לסכן אותנו מידי. לכן איראן בכלל רוצה נשק גרעיני מלכתחילה: מועדון הגרעין הוא כזה שאם אתה מחוצה לו, אתה לא רוצה באמת לאיים-אסטרטגית על מי שבתוכו.

זו הסיבה לכך שאיראן מתחילה להישמע כמו חמאס וחיזבאללה באיומי הסרק שלה (“נגיב במקום ובזמן שנבחר”). איראן יודעת את מה שכולנו יודעים: אין לה באמת מה לעשות.

הכלי היחיד שיש לאיראן נגד ישראל הוא חיזבאללה (לכן איראן מפתחת אותו כל השנים), אך לא נראה סביר שהיא תפעיל אותו בעת הזו (וכלל לא מובן מאליו שנסראללה יישמע להוראת הפעלה שכזו, גם אם תגיע).
אז מה נשאר לאיראנים לעשות ?
לאיים. בזה הם דווקא ממש בסדר.

 

קרדיט:רועי בן יאיר-אנליסט של המזרח התיכון

כתיבת תגובה