לא רק דולרים: המהלך הדרמטי של בייג'ינג שמציב קו גבול חדש לאימפריה האמריקאית

סין תעשה ב-1 ביולי משהו שרק אמריקה יכלה לעשות במשך 80 שנה. כמה ימים מעכשיו, ב-1 ביולי, חוק שנראה רגיל ייכנס לתוקף.

החוק אומר כך: לא משנה איפה בעולם אתה נמצא, אם אתה מעורב בעניין שסין קוראת לו "פילוג" או "פגיעה באחדות אתנית", אתה פושע על פי חוקי סין.

גם אם אתה לא סיני, גם אם מעולם לא דרכת ברגלך באותה מדינה. לא יכולים לעצור אותך במדינתך שלך, זה נכון. אבל אם יום אחד תדרוך בסין או בהונג קונג, תקבל שם את החשבון שלך.

במבט ראשון זה נראה כמו עניין פנימי של בייג'ינג. אבל המשמעות האמיתית של החוק הזה גדולה הרבה יותר. כי סין עושה דרכו משהו שבעולם רק אמריקה יכלה לעשות במשך 80 שנה. היא מושיטה את חוקה מעבר לגבולותיה, לכל העולם.

 

מתי מדינה הופכת באמת למעצמה? לא כשצבאה גדול. אלא כשחוקה חוצה את גבולותיה והופך תקף גם במדינות אחרות. אמריקה עושה את זה כבר שנים. ובדרך הכי ערמומית, דרך הכסף. ככה זה עובד. כמעט כל המסחר הגדול בעולם מתנהל בדולרים, והדולרים עוברים דרך בנקים אמריקאיים. כלומר, גם אם אתה עושה עסקה עם מישהו בברזיל, ברגע שהתשלום בדולרים, העסקה הזו עוברת דרך אמריקה לשנייה אחת. ברגע הזה חוק אמריקה נדבק אליך. אם אתה סוחר עם מדינה שאמריקה אומרת "אסור לעשות איתה עסקים", בין אם אתה טורקי או צרפתי, בית משפט אמריקאי יכול להעניש אותך.

היא עשתה את זה שוב ושוב.

בנקים אירופיים שלא היו להם שום קשר לאמריקה שילמו מיליארדי דולרים בקנסות רק בגלל שעשו עסקה בדולרים עם מדינה אסורה. אף אחד לא יכול היה להגיד על זה "עוול". כי גם הכוח וגם הכסף היו אצל אמריקה. עכשיו בייג'ינג עושה את אותו הדבר.

אבל לא דרך כסף, אלא דרך קלף אחר. גודל השוק שלה. השוק של סין כל כך גדול שאף חברה גלובלית, אף בנק, לא יכול להרשות לעצמו לאבד אותו. בייג'ינג הופכת עכשיו את הכוח הזה לחוק. לכשעצמו החוק הזה נראה קטן. אבל זה הלבנה האחרונה בחומה שבייג'ינג בונה בשנים האחרונות. בייג'ינג בנתה בשקט את מגן החוק שלה. היא חוקקה חוק שאינו מכיר בסנקציות האמריקאיות. היא אמרה לחברות שלה: "אם תצייתו לכלל של אמריקה, תפרו את החוק שלי". ועכשיו היא מושיטה את חוקה מעבר לגבול.

כל זה משרת מטרה אחת: להשיג את הכוח שהיה שייך רק לאמריקה במשך 80 שנה, גם לסין.

זו הבעיה האמיתית. העניין הוא: בעולם כבר אין מי שקובע חוק אחד בלבד. 80 שנה אמריקה קבעה את הכללים, כולם צייתו. עכשיו נולד מרכז שני. מעכשיו כל חברה, כל בנק, כל משקיע יתמודד עם אותה שאלה. לציית לכלל של אמריקה, או לכלל של סין? על הבמה יש מיעוטים, אחדות אתנית. אבל למעשה, המשחק שמשוחק גדול בהרבה. הגבול האמיתי של אימפריה אינו המקום שבו עוצר הצבא שלה. אלא המקום שאליו מגיע חוקה.

אמריקה ציירה את הגבול הזה לפני 80 שנה. סין מציירת עכשיו את הגבול שלה.

1 ביולי היא האבן הראשונה בגבול החדש הזה.  ( קרדיט:  @ThePenguinBTC – אנאליסט)