צבא סוריה מרכז סד"כ עצום מול אידליב. פרטים,הערכויות והערכות

לאחר שהסתיימו המערכות על אלרוטה המזרחית,דרום דמשק  ודרום סוריה וכוחות המורדים יחד עם כוחות דאעש סולקו מהאזור פונה צבא סוריה לאתגר הגדול מכל- מחוז אידליב בצפון המדינה בו מרוכזים עשרות אלפי מורדים הנתמכים על ידי טורקיה.

נכון שבמפגש הפסגה רוסיה-אירן-טורקיה הסכימה רוסיה שטורקיה תשלוט על מרחבי מחוז אידליב יחד עם אזורי עיפרין ומנבג' שהיו בשליטת הכורדים , אך נראה כי רוסיה כבר התחרטה ופועלת מאחורי הקלעים להשלים את כיבוש המחוז הנתמך על ידי טורקיה ובהסכמה שבשתיקה של אירן שרוצה לראות את טורקיה מחוץ לאדמת סוריה.

לא ברור מה גרם לרוסיה ,או נכון יותר לפוטין, להתחרט על הסכמתו לטורקים, אולי זה נובע מחולשתה הנוכחית נוכח המשבר ביחסים עם ארה"ב והדרדרות כלכלתה לעברי פי פחת , אך העובדה היא כי חיל האוויר הרוסי כבר החל בהפצצות ריכוך כבדות על ריכוזי אוכלוסין וכוחות מורדים במחוז אידליב כהכנה למתקפה הקרקעית האמורה להיפתח בקרוב.

נוסחה מצליחה לא משנים.צבא סוריה השחוק עד לב עצמותיו יודע כי בכוחותיו המדולדלים,הפרושים בכל רחבי ארצו הגדולה הוא לא יצליח לנצח בקרבות נגד המורדים, לכן הוחלט,בעיצה אחת עם הפיקוד הרוסי בסוריה לרכז כוחות פריצה גדולים, במסגרות על חטיבתיות, מול חזית הלחימה ולהשיג את הניצחון עקב העדיפות בכוח אדם ובכוח אש שמרכזים באזור מצומצם.

כבר במערכות על אלרוטה המזרחית ועל דרום סוריה,לא איפשרה רוסיה למיליציות הנאמנות לאירן להשתתף בלחימה והורתה לפיקוד העליון הסורי לרכז כוחות ככל שניתן ולהילחם לבד. ואכן בקרבות באלרוטה ובמחוזות דרעא וקונייטרה ריכז צבא סוריה כמעט את מחצית מהסד"כ הלוחם הכשיר שלו.

יש לציין כי בלחימה נגד דאעש באגן נהר הירמוק במפגש הגבולות סוריה-ירדן-ישראל לא הצליחו כוחות אלנימר,הנחשבים בעיני הרוסים ככוח הצבאי הטוב ביותר כיום על אדמת סוריה והמצוייד בנשק חדיש, להתגבר על כ-1500 לוחמי דאעש אואז נאלצו הרוסים להביא ממחוז סוידאא' כוחות דאעש שהורחקו מדרום סוריה על מנת לסייע לשבור את כוחו של דאעש.

הפעם נלמדו הלקחים והרוסים הורו לצבא סוריה לרכז את רוב כוחו הצבאי הלוחם מול מחוז אידליב.

גם לקראת המערכה על מחוז אידליב לא מאפשרים הרוסים למיליציות השיעיות להשתתף בלחימה,כדי שלא יקטפו את פירות התהילה, אך לאור לקח דאעש הוחשה יחידת עילית של החיזבאללה, הפועלת באזור אלבוכמאל שבמזרח המדינה, לאזור מחוז אידליב כדי לשמש עתודה טקטית לכל מקרה של הסתבכות בלחימה הקרקעית שתצריך את מיומנויותיה של יחידת החיזבאללה.

אמצעי תקשורת סורים,המקורבים למשטר אסד, יודעים כי כבר מזמן הפרטים על יחידות הצבא הלוחמות של סוריה אינן עוד סוד מדינה,אלא נחלת הכול , יודעים לפרט,בפירוט מדהים,אילו יחידות צבא סוריות הוזעקו להשתתף באופנסיבה הגדולה שטרם נראתה על אדמת סוריה מאז פרץ המרד הסוני בשנת 2011.

לפני כמה ימים פורסם כי צבא סוריה נערך ב-2 מאמצים מול מחוז אידליב והולך לתקוף בתנועת מלקחיים מצפון לדרום ומדרום למזרח.

לביצוע תנועת מלקחיים זאת נראה כי צבא סוריה ריכז כ-25,000 לוחמים שזה פחות או יותר רובו המכריע של הסד"כ שלו.

יש לציין כי הדיויזיות הסוריות, לאחר 8 שנות לחימה, הינן בסד"כ חסר ביותר ולפעמים הן נותרו עם חטיבה לוחמת אחת בקושי, כך שאומנם פירוט הסד"כ הנפרש הוא מרשים ביותר אך אינו מונה יותר לוחמים מאשר צוין לעיל.

כרגע ישנה חזית לחימה פעילה במזרח מחוז סוידאא' בו מנסה צבא סוריה להשמיד את כוחות דאעש. במאמץ מלחמתי זה משתתפים צוותי קרב מדיויזיות 1 המשוריינת,3-הממוכנת, דיויזיית הקומנדו 15 ודיויזיית חי"ר ממוכן 10 שמפקדתה נמצאת בעיירה קטנא מזרחית לקונייטרה.עם סיום הקרבות, בקרוב מאוד ,יועברו עוד אלפי חיילים למחוז אידליב ויתגברו את הכוחות.

להלן פירוט הסד"כ הסורי ההולך ונערך בשטחי כינוס מסביב למחוז אידליב:

**- צבא סוריה:

*- דיויזיה 1 המשוריינת.

*- כוח מגן הקלמון מדיויזיה 3 הממוכנת.

*- חטיבה 39 מדיויזיה 4 המשוריינת.

*- חטיבה 41 מדיויזיה 4 המשוריינת.

*- חטיבה 42 המשוריינת בפיקודו של אל"מ רית' מדיויזיה 4 המשוריינת.

*- פוג' קומנדו 555 מדיויזיה 4 המשוריינת.

*- דיויזיה 7 הממוכנת.

*- כוח הפריצה הקדומני של דיויזיה 9 המשוריינת שמפקדתה בצנאמין לא הרחק מגבול ישראל.

*- דיויזיה 10 שמפקדתה ליד העיירה קטנא מזרחית לקונייטרה.

*- חטיבה 47 מדיויזיית השריון 11 .

*- חטיבה 60 מדיויזיית השריון 11 . 

*- חטיבה 87 מדיויזיית השריון 11 . 

*- דיויזיית הקומנדו מספר 15.

*- חטיבה 67 מדיויזיית השריון 18 . 

*- חטיבה 105 הממוכנת מדיויזיית משמר הרפובליקה.

*- חטיבה 106 הממוכנת מדיויזיית משמר הרפובליקה.

*- כוח אלנימר בפיקודו של תת אלוף סוהיל אלחסן.

**- מיליציות מהביטחון הלאומי הסורי:

*- כוחות הביטחון הלאומי – National Defense Forces (NDF)

*- כוחות מהמפלגה הלאומית הסורית – יחידות מחרדה וסוקילבייה – Syrian Social Nationalist Party (SSNP)

  • Mhardeh and Suqaylabiyah division .
  • Liwaa Al-Quds- חטיבת אלקודס הפלשתינית המשמשת ככוח פריצה קרקעי של דיויזיה  .
  •  – חטיבות אלבעת' המורכבות ממתנדבים תושבי מחוז קונייטרה שעשו סולחה עם הצבא הסורי שקודם לכן נלחמו בהם במסגרת מיליציות המורדים שהתפרשו לאורך גבול ישראל – Al-
  • Ba’ath Battalions

 

מצגת:הערכות הצבא הסורי סביב מחוז אידליב

אלו כאמור היחידות שידוע עליהן כרגע. צבא סוריה מרכז דרומית לחאלב כוחות נוספים אך אלו ,ככל הנראה, יהוו כוחות עתודה אסטרטגיות באופנסיבה על מחוז אידליב .

אם  כוחות המורדים לא ייכנעו ולא יתפנו לטורקיה, שאינה ששה לקבלם כלל , הרי שנראה קרבות מהסוג האכזרי ביותר עם מספר נפגעים עצום. באשר לטורקיה נראה כי היא תעדיף לנטוש את בעלי בריתם מהמורדים ולא להקריב חיילים טורקיים על המזבח הסורי. ארדואן לא יוכל לשרוד גם עם כלכלה נופלת וגם עם מספר גדול של חיילים טורקיים הרוגים.

ימים רעים לטורקיה.

מפת פריסת הכוחות הסוריה כיום:

 

 

כתיבת תגובה