איראן הרישמית: אזרבייג’ן שייכת לנו ובקרוב היא תתאחד איתנו

סכסוך דיפלומטי בין איראן לאזרבייג’ן וגם רוסיה בעניין – קריין הטלוויזיה הרשמית של איראן באמירה מעניינת – כל אזרבייג’ן שייכת לאיראן ובקרוב היא תתאחד איתנו.

ההערות מגיעות בתקופה, שבה המתיחות בין איראן ואזרבייג’ן מתגברת. למרות ששתי המדינות הן אסלאם שיעי באמונתם, תמיד הייתה מתיחות בן המדינות בגלל שהאזרבייג’נים מהווים את המיעוט האתני הגדול ביותר באיראן, עם ההערכה כי הם מונים כ-15-20 מיליון בני אדם או כ- 18-25% מאוכלוסיית המדינה. יש לציין כי לנשיא איראן הנוכחי מסעוד פז’קיאן יש שורשים אזריים והמנהיג העליון עלי חמינאי הוא חצי אזרבייג’ני מצד אמו.

אזרבייג’ן עמדה לצד טורקיה הסונית בעיקר ביריבות הגיאופוליטית בין טורקיה לאיראן. טהראן גם תמכה ביריבה של אזרבייג’ן ארמניה והתנגדה בתקיפות לרצון של באקו ליצור את מה, שנקרא “מסדרון זנגזור”.

המחלוקת על הצעת זנגזור החמירה לאחר, שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הביע תמיכה במסדרון בשיחה שערך עם נשיא אזרבייג’ן. לאחר מכן פורסמה הצהרה רשמית של דובר משרד החוץ הרוסי המדגישה את הצורך בהקמת מסדרון זנגזור.

בתגובה, שר החוץ האיראני, עבאס אראחצ’י, פרסם נזיפה חריפה, וקבע: “כל איום על שלמותם הטריטוריאלית של שכנינו או שרטוט מחדש של גבולות, בין אם בצפון, בדרום, במזרח או במערב, אינו מקובל לחלוטין וזהו קו אדום עבור אירן”.

ב-3 בספטמבר, משרד החוץ של איראן “הזמין” את שגריר רוסיה אלכסיי דדוב להביע את דאגותיה של טהראן לגבי תמיכתה של מוסקבה בפרויקט מסדרון זנגזור.

 

מקור: intellinews   קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות