מבזקי חדשות מהעולם ליום 27-7-2024

*- האיחוד האירופי הוסיף לרשימת ארגוני הטרור את The Base (הבסיס), הקבוצה הגזענית שהוקמה בארה”ב בשנת 2018. הקבוצה תומכת בעליונות לבנה ושואפת לעורר מלחמה גזעית וגם הייתה מעורבת בתקיפות אנטישמיות. הקבוצה כבר מופיעה ברשימות ארגוני הטרור בקנדה, בריטניה, אוסטרליה וניו זילנד.

*- על רקע מתקפת הסייבר בצרפת, שעות לפני טקס הפתיחה של האולימפיאדה, הנה עמדת נאט”ו לגבי האפשרות של תגובה מאוחדת של חברות הברית בהתאם לסעיף 5:

מתוך הצהרת בריסל ב-2021:
“אנו שבים ומאשרים כי החלטה לגבי מתי מתקפת סייבר תוביל להפעלת סעיף 5 תתקבל על ידי המועצה הצפון אטלנטית על בסיס של כל מקרה לגופו. בעלות הברית מכירות בכך שההשפעה של פעילויות סייבר זדוניות משמעותיות מצטברות עלולה, בנסיבות מסוימות, להיחשב כמתקפה חמושה”.

מתוך הצהרת וילנה 2023:
“אנו נחושים להפעיל את מגוון היכולות כדי להרתיע, להתגונן מפני ולהתמודד עם כל ההיקף של איומי סייבר, לרבות על ידי בחינת תגובות קולקטיביות. פעולה אחת או סדרה מצטברת של פעילויות סייבר זדוניות עלולות להגיע לרמה של מתקפה חמושה ועלולה להוביל את המועצה הצפון אטלנטית להפעיל את סעיף 5 של אמנת וושינגטון, על בסיס כל מקרה לגופו”.

*- שירות המודיעין של יוון ומשמר החופים נטרלו השבוע רשת של סחר בבני אדם שהייתה אחראית להברחת מהגרים בלתי חוקיים מטורקיה לאי רודוס. ראש הרשת, אזרח סורי שזוהה בשם “אבו חמזה” ואשר היה מבוקש במשך שנים אחדות, נעצר במבצע חשאי במרכז רודוס.

לפי הרשויות, הרשת הייתה אחראית ל-60 אחוז לכלל הברחות המהגרים שהגיעו בשנתיים האחרונות לרודוס ולאיים הדודקאנסים בים האגאי וכי הרשת השתמשה בווילות יוקרתיות ששכרה דרך האינטרנט כדי להסתיר את המהגרים לפני שסיפקה להם מסמכים מזויפים. כמו כן, החשד הוא שהרשת הייתה מעורבת באירוע קטלני של טביעת סירת מהגרים ליד לסבוס.

*- בריטניה ואוקראינה חתמו על הסכם להענקת הלוואה בשווי שני מיליארד פאונד במטרה לאפשר לכוחות הביטחון האוקראיניים לשפר את יכולות ההגנה שלהם, לרכוש אמצעי לחימה חדישים וציוד צבאי נוסף בהתאם לסטנדרטים של נאט”ו.

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, נועד היום עם ראש ממשלת בריטניה, קיר סטרמר, והפך למנהיג הזר הראשון שמבקר בדאונינג 10 מאז המהפך בבחירות, עדות להמשך המחויבות הבריטית לסייע לאוקראינה, בלי קשר לזהות ראש הממשלה.

*- ארגון חזבאללה פרסם הודעת תמיכה בחות’ים בעקבות התקיפה הישראלית, אותה הוא מכנה “תוקפנות ציונית בוגדנית נגד תימן, עם הגנה ותמיכה אמריקאיות מלאות”.

בחזבאללה ציינו כי הם “ניצבים בעוצמה” לצד העם התימני, אולם הבהירו כי יש להם “אמון מלא שההנהגה התימנית, עם הידע שלה, האומץ והחוזק, מסוגלת לנקוט בצעדים הראויים וההכרחיים כדי להרתיע את האויב הזה ואת בעלי בריתו האזוריים והבינלאומיים”.

*- פנג צ’ינגחווה, סגן יו”ר ועדת הקבע של הקונגרס הלאומי העממי הסיני, יהיה שליחו של נשיא סין, שי ג’ינפינג, לטקס ההשבעה של נשיא איראן החדש, מסעוד פ’זשכיאן, בטהרן ב-30 ביולי – כך נמסר ממשרד החוץ בבייג’ינג.

*- בית המשפט ביקטרינבורג גזר 16 שנות מאסר על העיתונאי האמריקאי מהוול סטריט ג’ורנל, אוון גרשקוביץ, אחרי שהרשיע אותו בריגול. גרשקוביץ, שנעצר במרץ אשתקד במהלך אחת ממשימותיו העיתונאיות, נחשב לקלף מיקוח מרכזי של הקרמלין מול ארה”ב.

*- הסנאטור הדמוקרטי מניו ג’רזי, בוב מננדז, לשעבר יו”ר ועדת החוץ ואחד הפוליטיקאים המשפיעים בגבעת הקפיטול, יתפטר מהסנאט ב-20 באוגוסט.

אתמול החליטה ועדת האתיקה לקדם את ההליכים לסילוקו של מננדז מהסנאט בעקבות הרשעתו בעבירות שוחד פדרליות בשבוע שעבר, וההערכות היו שגם חברי מפלגתו יצביעו בעד המהלך אם הוא לא יחליט להתפטר בעצמו.

מננדז עצמו, שכיהן בסנאט מאז 2006, תכנן להתמודד לכהונה נוספת בנובמבר, הפעם כעצמאי.

*- מחמד עלוש, כתב העיתון הלבנוני אלדיאר, בעקבות התקיפה של חיל האוויר נגד מחסני אמל”ח של חזבאללה מצפון לצור: “הלבנונים הופתעו שלהתנגדות (חזבאללה) יש מחסני נשק. אולי הם חשבו שהטילים הגיעו בהזמנה מעלי אקספרס זמן קצר לפני ששוגרו, ואז הועברו לאתר השיגור עם שירות משלוחים”.

הוא הוסיף כי “כל מה שהלבנונים יודעים על המחסנים, גם האויב יודע. האויב יודע יותר מאשר אנחנו, ויותר ממה שנחשף”.

עלוש סיכם: “אנחנו מתנצלים בפני מי שהופתעו מקיומם של המחסנים. ההתנגדות עובדת על מנגנון אחסון דיגיטלי שעשוי להחליף אותם בקרוב”.

*- ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, נמצא בסין במסגרת “משימת השלום” שלו לסיום המלחמה באוקראינה – כך דיווח הערב אתר חדשות הונגרי. עדיין לא יצאה הודעה רשמית מדוברות הממשלה.

בשבוע שעבר קיבלה הונגריה את נשיאות האיחוד האירופי, ואורבן מיהר לקיים פגישות עם נשיא אוקראינה זלנסקי בקייב ועם נשיא רוסיה פוטין במוסקבה. באיחוד האירופי ובנאט”ו הבהירו כי נסיעתו של אורבן לרוסיה אינה מייצגת אותם.

*- הניו יורק טיימס מסכם את ההפגנות של תומכי חמאס בקמפוסים בארה”ב במהלך האביב: יותר מ-3,100 נעצרו או עוכבו ביותר משבעים מוסדות בשלושים מדינות לפחות בין אמצע אפריל לאמצע יוני.

מרבית העצורים הואשמו בעבירות של הפרעה לסדר או הסגת גבול, אולם היו גם אישומים חמורים יותר, כדוגמת התנגדות למעצר. עם זאת, מרבית האישומים הפליליים בוטלו, על אף שנגד סטודנטים רבים ננקטו הליכים משמעתיים כדוגמת סילוק מהקמפוסים או אי מתן תעודות.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי      קרדיט למפה: NYT