מבזקי חדשות מהעולם ליום 8-6-2024. מתעדכן

*- ביקורת ברשות הפלסטינית על הצעת הפסקת האש שחשף ביידן: מאפשרת את המשך שלטון חמאס בעזה.

יומון הרשות: “העסקה מאפשרת לחמאס להמשיך לחתור להקמת אמירות אסלאמית בעזה ללא נוכחות הרשות הפלסטינית” | עיתונאי פלסטיני: “האם חמאס תבלע את הפיתיון של ביידן, שנועד לבסס את הפיצול הפנים פלסטיני?”

*- קבלת פנים חמה לנשיא זלנסקי שנשא הבוקר נאום בפרלמנט הצרפתי, יום לאחר שמנהיגי העולם ציינו את יום השנה ה-80 לפלישה לנורמנדי במלחמת העולם השנייה, ולאחר שנשיא צרפת עמנואל מקרון הודיע כי ארצו תספק לאוקראינה מטוסי מיראז’-2000, והותיר לאוקראינה להשץמש בנשק צרפתי גם בתקיפות מעבר לגבול.

מקרון אמר שצרפת תכשיר טייסים אוקראינים כחלק משיתוף פעולה צבאי חדש עם קייב.

*- דיווח: ארה”ב הזהירה את ישראל מיציאה למלחמה בלבנון, מחשש לכניסת איראן למערכה. לפי הדיווח באתר האמריקני אקסיוס, בארה”ב חוששים מכניסה פעילה של איראן ושל כוחות בשליטתה כמו החות’ים ומיליציות סוריות ועיראקיות.

 

*- היום מציינים בנורמנדי 80 שנה ליום הפלישה של בעלות הברית על חופי צרפת הכבושה בידי הנאצים.ה-D-Day. המפורסם שהביא לתפנית משמעותית במלחמת העולם השנייה.

מנהיגי המדינות שלקחו חלק בפלישה השתתפו היום בשורה של טקסים בנורמנד. ביניהם המלך צ’ארלס והנשיאים טרודו,ביידן ומקרון. הטקסים נערכו לזכר 4,400 לוחמי בעלות הברית שנהרגו ביום הפלישה ועוד רבבות שנהרגו בימים שלאחריה בהם הצליחו הכוחות לשחרר נתחים הולכים וגדלים של צרפת, ובהמשך של מערב אירופה.

הצנחנים הבריטים שחזרו את הצניחה בנורמנדי, ומיד לאחר שקיפלו את מצנחיהם נאלצו להציג דרכונים בפני משטרת הגבולות הצרפתית. ניתן לראות כי השוטרים הצרפתים לקחו את המבצע המיוחד במלוא הרצינות, והגיעו לעמדת בידוק הדרכונים המאולתרת חמושים היטב ולבושים באפודת מגן.

 

*-  האם חילוף הנהגה במדינת איים נידחת ישפיע על ישראל? איי שלמה היא מדינת ארכיפלג מרוחקת באוקיינוס השקט, בת כאלף איים ששטחם היבשתי הכולל דומה בגודלו לשטחה של ישראל, אולם אוכלוסייתה מונה פחות מ-800,000 בני אדם.‎

אף על פי שהיא ממוקמת בקצה השני של העולם (בלב האוקיינוס, בין ארה”ב לאוסטרליה) יש לאיי שלמה זיקה עמוקה למדינת ישראל, שבאה לידי ביטוי בדרכים שונות: תמיכה בישראל באו”ם, ענידת שרשראות מגן דוד, קעקוע דגל ישראל על החזה והצגת דגלי ישראל בהפגנות. התופעה הזו מוסברת לפעמים באמונה הרווחת אי המרכזי שרבים מתושביו סבורים שהם צאצאים של שבטי ישראל האבודים וכי ארון הברית קבור בהר מקומי.‎

שינוי פוליטי באי עשוי להשפיע על תמיכתה של המדינה בישראל. חוקר מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין, פול וויסקו מסביר כי עד 2019, איי שלמה גם היו אחת המדינות הבודדות שמקיימת קשרים דיפלומטיים עם טאיוואן שתמכה בה כלכלית. ב-2019 עשתה איי שלמה פנייה פתאומית, כשראש הממשלה דאז, סוגבארה, ביטל את קשרי מדינתו עם טאיוואן וכונן יחסים דיפלומטיים עם סין, למורת רוחם של בני עמו.

לאחרונה עברה מדינת האיים המרוחקים מערכת בחירות סוערת. אחד הנושאים שעמדו על הפרק בקמפיין של המתחרים כללו את ההחלטה להכיר בסין ולא בטאיוואן. ג’רמיה מנלה, שכיהן כשר חוץ מטעם מפלגת השלטון, והיה דמות מרכזית מאחורי המעבר לתמיכה בסין, ניצח בבחירות ומונה להיות ראש הממשלה. משמעות הדבר שהתלות בסין צפויה לגבור, וכך גם ‘יישור הקו’ עם האינטרסים של בייג’ינג. במצב זה סביר שאיי שלמה תקטין את תמיכתה בישראל בהשפעת סין.

 

*- קולומביה מספקת כ-30% מתצרוכת הפחם הישראלית | אחוז ההסתמכות על פחם בישראל ירד דרמטית בעשורים האחרונים, מ-80% לכ-17% בערך כיום, אך מימוש האיום עלול להביא לעליית מחירי האנרגיה בארץ.

*- “ממשלת ספרד שלחה היום מסר ברור ליהודים בכל רחביי ספרד ויבשת אירופה: ‘איננו מכירים בזכות היהודים להגן על עצמם מפני טרור’.” אמר יו”ר איגוד הארגונים היהודים באירופה. “כשמסר כזה מגיע ממדינה שגירשה יהודים, שרפה אותם על המוקד, וסגנית הנשיא שלה עצמה קראה לג’נוסייד יהודי ‘מהנהר עד הים’, הוא רק מאשרר את העומקים העצובים אליהם צנחה עכשיו ממשלת ספרד”.

חמאס ברך את ספרד וקרא למדינות נוספות להצטרך לתביעה נגד ישראל.

*- תושב מקסיקו בן 59 מת לאחר שנדבק בשפעת העופות מזן H5N2, כך מדווח ארגון הבריאות העולמי. זהו אחד המקרים הראשונים בהן נשא של שפעת העופות מוצא את מותו. המנוח היה מאושפז בבית חולים במקסיקו סיטי, ומצא את מותו ב-24 באפריל. הוא סבל ממחלות קודמות.

ארגון הבריאות העולמי אומר שהסכנה המיידית משפעת העופות לאוכלוסייה הכללית עדין נמוכה. עוד נמסר כי לא נמצא קשר להתפרצות שפעת העופות מזן H5N1 בדרום ארה”ב בה נדבקו עד כה שלושה חקלאים.

 

*- שיעור הילודה ביפן ירד לשפל חדש זו השנה השמינית ברציפות, כך על פי נתונים ממשלתיים שפורסמו היום. גורם בממשלה תיאר את המצב כקריטי והפציר ברשויות לעשות כל שביכולתם כדי לשנות את המגמה.

הנתונים מראים את משבר הילודה אורך הטווח של יפן , בה האוכלוסייה מזדקנת ומתכווצת במהירות, שיש לה השלכות חמורות על כלכלת המדינה ועל הביטחון הלאומי – במיוחד על רקע הנוכחות ההולכת וגוברת של סין באזור.

לפי הנתונים העדכניים ביותר, שיעור הפריון ביפן – מספר התינוקות הממוצע שאישה יולדת במהלך חייה – עמד על 1.2 בשנה שעברה. 727,277 התינוקות שנולדו ביפן ב-2023 ירידה של 5.6% מהשנה הקודמת. לפי משרד הבריאות זהו המספר הנמוך ביותר מאז שהחלה יפן לעקוב אחר הילודה ב-1899.

בנוסף, מספר הנישואים ירד ב-6% ל-474,717 בשנה שעברה, דבר שהרשויות טוענות שהוא סיבה מרכזית לירידה בשיעור הילודה. בחברה היפנית המסורתית בעיקרה, לידות מחוץ לנישואין הן נדירות מכיוון שאנשים דבקים בערכי משפחה. -AP

 

*- הסכסוך בין כורדים ללאומנים טורקים הסלים בימים האחרונים לאחר שראש העיר אקרי, מחמט סידיק אקיס נעצר והורשע בסיוע לארגון טרור, ונגזרו עליו 19 שנים בכלא.

אקיס נעצר זמן קצר לאחר שנבחר לכהן כראש העיר שמרבית תושביה כורדים. הממשלה מינתה לו מחליף מטעמה, המזוהה כאויב של התושבים הכורדים.

אתמול התגוששו חברי הפרלמנט הטורקי באנקרה – אנשיו של ארדואן הכו חברי פרלמנט כורדים, והיום התפשטו העימותים לשורה של ערים כורדיות בדרום ובמזרח המדינה.

המתיחות גוברת על רקע חידוש ההפצצות של צבא טורקיה בחבל רוג’בה שבצפון סוריה ובכורדיסטאן העיראקית. ארדואן איים לאחרונה שיפלוש לערים נוספות בצפון סוריה, ואף הציע לאסד לשתף עימו פעולה, אולם דובר הממשלה הסורית אמר כי לא יערך שום שיתוף פעולה ואף לא מו”מ עם טורקיה עד שזו תוציא את כוחותיה משטחי סוריה ותחדול לחמש את הטרוריסטים האסלאמיסטים.

 

*-  שער מגזין שארלי-הבדו: ג’ורדן ברדלה, ראש סיעת ‘החזית הלאומית’ של מרין לה פן בפרלמנט האירופי חוגג את נצחונו הצפוי בבחירות שיחלו מחר, על דם החללים מהפלישה לנורמנדי (D-DAY) ואומר: “הם לא מתו לשווא”.‌‌‌‌‎

קרדיט: ערוץ הטלגרם אוריאל לוי – דבר    קרדיט לתמונה: שארלי הבדו