ספר חדש למפקד סנטקו”ם דאז: פרטים חדשים מהתוכנית לחיסול סולימאני. חלק ג’

 

“התחזיות לא התגשמו”

מקנזי כותב עוד: “בתחילת ה-10 בינואר 2018, היום שבו קיווינו לתקוף את סולימאני, הלכתי למטה סנטקום. על הקיר הותקנו שני צגים גדולים, אחד מהם הראה את התמונות בשחור-לבן ששידרו המל”טים, והשני עקב אחר תנועתם של מאות מטוסים, כולל מטוסים אזרחיים שעברו בשמי איראן ועיראק. סולימאני עזב לבסוף את הבית ועלה על מטוס בטהרן. עם זאת, לא היינו בטוחים אם הטיסה הזו היא טיסת שכר או טיסה מסחרית.

בהמשך ספרו שכותרתו “נקודת התכה, פיקוד עליון ומלחמה במאה ה-21”, מספר מפקד סנטקום כי בזמן שהמטוס הנושא את סולימאני התקרב לבגדד, הוא לא נחת ועבר את העיר בגדד בגובה 30,000 רגל. . באותו רגע, מקנזי היה בשיחת ועידה עם מילי ושר ההגנה אספר.

במקביל למטוסו של קאסם סולימאני שלא נחת בבגדד, מישהו מהפנטגון שאל את מקנזי, “אתה יכול לירות במטוס הארור הזה?”

מקנזי ממשיך את הסיפור באופן הבא:

“מבלי להחליט אם ליישם את זה, התקשרתי למפקד בסיס האוויר שלנו בקטאר ושאלתי אותו אם הוא יכול לעשות דבר כזה אם הפקודה תינתן. הוא הגיב במהירות והורדנו שני מטוסי קרב מאחורי המטוס הזה. ניסינו לברר אם זו טיסת שכר או טיסה מסחרית. לבסוף, גילינו, אם כי באיחור רב , שמדובר בטיסה מסחרית שכנראה היו בה לפחות 50 נוסעים תמימים שטסו לדמשק. מיד יעצתי למילי שלא לתקוף את המטוס הזה. אפילו סולימאני לא היה שווה כדי להרוג כמות כזאת של אנשים חפים מפשע”.

מקנזי מציין עוד כי על סמך מידע הם גילו שסולימאני כנראה יחזור מדמשק לבגדד תוך 36 שעות.

 

זמן פעולה

לבסוף, ב-2 בינואר, קיבל מקנזי בטמפה טלפון מהאזור שהיה תחת עיקוב הדוק שסולימאני יעזוב בקרוב את דמשק וייסע לבגדד. מקנזי מספר שסולימאני עלה על המטוס בדמשק ב-12 בינואר, ומפקדים אמריקאים עקבו אחר הנעשה במטה סנטקום.

הטיסה המסחרית המריאה מדמשק בשעה 15:30 EST ונחתה בשדה התעופה של בגדאד באותו יום, 12 בינואר, בשעה 16:35 EST, מעט לפני חצות ב-2 בינואר 2020.

מקנזי ממשיך בהתייחסות למזג האוויר המעונן באותו לילה בבגדד, כאשר אושר בשעה 16:40 שסולימאני ירד מהמטוס. לדברי מפקד סנטקום, מל”טי ה-MQ9 שהיו אחראים למבצע זה נאלצו לטוס בגובה נמוך כדי לשפר את רמת הראות, והם נאלצו לשמור על מרחק מהמטרה כדי לא להיראות ולא להישמע.

מקנזי מספר גם שבאותה זמן התקשר אליו מפקד הכוחות המיוחדים שהיה אחראי על המבצע ואמר לו שהכל הולך לקרות מהר מאוד ושאם יש כוונה לבטל את המבצע, חייבים להודיע ​​לו עכשיו או לאשר שהפעולות נמשכות כמתוכנן.

עוד הוא כותב: “ראינו את סולימאני נכנס לרכב והם התחילו לנסוע מהמקום ביחד עם רכב ליווי. עיני כולם בהו במוניטורים הגדולים ושתי המכוניות הדליקו אורות והאירו את דרכם. כל העיניים היו נשואות למוניטורים הגדולים. אף אחד לא דיבר ואז לפתע אור לבן ענק מילא את כל המסך. חלקים מהמכונית של סולימאני עפו באוויר. לאחר שנייה או שתיים נפגעה גם מכונית הליווי. בזמן שצפינו במכוניות עולות באש, לא היו קריאות עידוד או מחיאות כפיים, רק דממה. דקה . לאחר מכן תקפנו שוב וירינו שמונה טילים נוספים.

“נראה היה שהמבצע הצליח, אבל עדיין לא הצלחנו לאשר זאת”.

מקנזי ממשיך ומספר כי עד מהרה התברר שהמבצע הצליח וקאסם סולימאני נהרג. 

הוא ממשיך שהידיעות הראשונות על כך פורסמו בסביבות השעה 21:00, ורק אז התחיל לחשוב על מה שקרה.

מקנזי כותב בסוף הפרק הזה שלמרות שהוא היה מודאג מההשלכות של הפעולה הזו, בסופו של דבר, הוא חושב שהחלטת טראמפ הייתה נכונה ואם קאסם סולימאני לא היו נעצרים, חייהם של עוד אמריקאים, עיראקים וכוחות הקואליציה היו בסכנה.

United States Central Command - Wikipedia

קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות