ספר חדש למפקד סנטקו”ם דאז: פרטים חדשים מהתוכנית לחיסול סולימאני. חלק א’

הגנרל פרנק מקנזי, מפקד CENTCOM בעת חיסולו של  הגנרל קאסם סולימאני, הציג בספרו סיפור עם פרטים שלא נודעו מה-3 בינואר 2020, והרגעים שבהם המכונית נושאת את מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה הותקף בשדה התעופה בבגדד.

בספרו שכותרתו “נקודת התכה, פיקוד עליון ומלחמה במאה ה-21” , שחלקים ממנו פורסמו במגזין אטלנטיק, הוא זיהה את עצמו כאחראי לחיסול קאסם סולימאני.

Farsnews | «من قاسم سلیمانی را ترور کردم»؛ افشای ناگفته‌های ترور از زبان تروریست برای اولین‌بار

 

גנרל אמריקאי זה, שמונה לתפקיד מפקד CENTCOM (פיקוד המרכז של צבא ארה”ב) ב-2019, מתייחס לראשונה לרקע האתגרים שהיו לממשלות אמריקאיות שונות עם קאסם סולימאני ופעולותיו באזור.

סולימאני היה דמות מרכזית בהיסטוריה של הזמן הזה של איראן ואמריקה. במשך יותר מ-30 שנה הוא הפך לפנים של משמרות המהפכה האסלאמית והוביל אגף עצמאי של הכוחות המזוינים שתפקידו להבטיח את שלמות הרפובליקה האסלאמית. כמי שהצטרף למשמרות המהפכה ב-1979, שנה לפני המתקפה של סדאם חוסיין באיראן, זכה לתהילה כאיש חזק עשוי ללא חת ושולט על מהלך המלחמה”.

 

מקנזי התייחס עוד לעברו של סולימאני ולפעילותו כמפקד דיוויזיה בגיל 20, וכן התייחס לרקע הקמת כוח קודס של משמרות המהפכה וכן לפיקוד על סד”כ צבאי זה, שלדבריו התמקד בביצוע “פעולות לא שגרתיות מחוץ לגבולות איראן”.

בספר זה מוזכרת גם מערכת היחסים המיוחדת של סולימאני עם עלי חמינאי, והגנרל האמריקאי הבכיר כינה את סולימאני כ”בנו” של מנהיג הרפובליקה האסלאמית.

מקנזי מציין עוד שסולימאני הועלה לדרגת אלוף ב-2011 והפך לגיבור באיראן ב-2014. במקביל לתהילתו של סולימאני גבר גם ביטחונו העצמי. אירועים שלפי מקנזי הפכו את סולימאני לרודן שלעתים קרובות ביצע את פעולותיו באזור מבלי להתייעץ עם סוכנויות מודיעין איראניות אחרות או עם הצבא ואפילו לא עם משמרות המהפכה.

 

מפקד סנטקום לשעבר ממשיך לכתוב על יחסיו של סולימאני עם אמריקה:

“הוא פעל ברחבי האזור, תמך בצורה ממולחת בהחזרת החיילים האמריקנים לעיראק ודחף את ארה”ב לבצע את המשימה הכבדה של להביס את דאעש. ואז הוא גירש אותנו מעיראק והרג חיילים אמריקאים, חיילים מהקואליציה הבינלאומית, כמו גם עיראקים וסורים חפים מפשע בצורה מדהימה”.

מקנזי מדגיש שסולימאני ראה את עצמו בלתי מנוצח, וכשנשאל על כך ב-2019, השיב: “מה הם רוצים לעשות? להרוג אותי?”

شهادت سردار قاسم سلیمانی در عراق - ایرنا

קרדיט: אירנ”א

מפת דרכים לחיסול קאסם סולימאני

מקנזי ממשיך ומציין שהוא הצטרף ל-CENTCOM כ”גנרל צעיר” ומספר שהוא ראה שהממשל של אובמה ובוש הבן לא הצליחו להתמודד עם ה”דינמיות והמנהיגות” שהיו לסולימאני במאבק.

הרקע הזה גרם למקנזי לשאול את עצמו כאשר מונה לפקד על CENTCOM ב-2019: “אם נשיא ארה”ב יבקש מ-CENTCOM לחסל את סולימאני, האם יש תוכנית למטרה זו או לא?”

מקנזי כותב שהתשובה לשאלה זו לא הייתה מספקת במיוחד, וכתוצאה מכך, הוא החליט לתכנן פתרונות לנושא זה.

הוא מוסיף כי גם ארגונים אחרים כמו ה-CIA ושותפות אזוריות של ארצות הברית היו מעוניינים לחסל את סולימאני, ואף היו ניסיונות לדבר עם הבית הלבן למטרה זו, שבסופו של דבר ננטשו או בגלל בעיות מבצעיות או בגלל המחיר הפוליטי הגבוה שהיה כרוך בזה. מקנזי ממשיך וכותב כי בסופו של דבר היו אופציות טובות למטרה זו שניתן היה ליישם אם הבית הלבן היה מקבל החלטה כזאת. 

מפקד סנטקום דאז ממשיך לומר כי בדצמבר 2019 ,כחודשיים מאז כניסתו לתפקיד, הותקפו בסיסים אמריקאים 19 פעמים עם מרגמות ורקטות, והוא מאמין לסולימאני, בעיקר באמצעות הרשתות שלו בתוך “קטייב חיזבאללה”, שהוא אחד מקבוצות הפרוקסי המזוהות עם הרפובליקה האסלאמית של עיראק, שהוא אירגן את ההתקפות הללו.

מקנזי זיהה את ההתקפה על אחד מבסיסי האוויר האמריקנים בעיראק ב-27 בדצמבר 2019, שבוצעה באמצעות ירי של 30 טילים והוביל בסופו של דבר לפציעת ארבעה חיילים אמריקאים ולמות קבלן ביטחוני אמריקאי. 

“בעוד שתקיפות קודמות בוצעו בכוונת זדון או בהתראה מוקדמת, הפעם בוצעה תקיפה באזור צפוף בבסיס הצבאי שלנו מתוך כוונה לגרום לאבדות כבדות, וידעתי שעלינו להגיב על כך.”

 

Farsnews | «من قاسم سلیمانی را ترور کردم»؛ افشای ناگفته‌های ترور از زبان تروریست برای اولین‌بار

קרדיט: רדיו פרדה    קרדיט לתמונות: פארס