מבזקי חדשות מהעולם ליום 25-5-2024. מתעדכן

*- ממשלת אוסטרליה הכריזה על תנועת אנצאר אללה, השם הרשמי של החות’ים בתימן, כעל ארגון טרור, וזאת בהמלצת שירותי הביטחון שציינו כי התנועה “מעורבת באופן ישיר או עקיף בהכנה, תכנון, סיוע ועידוד התקפות טרור”.

“ההתקפות האלימות של אנצאר אללה במפרץ עדן ובסביבתו הרגו אזרחים, לקחו בני ערובה ושיבשו זכויות ניווט וחירויות במים שסביב חצי האי ערב, ערערו את ביטחון השיט והשגשוג העולמי”, נמסר.

*- שגרירות קטאר בארה”ב דוחה את ההאשמות כי היא אחראית למימון של ההפגנות האנטי ישראליות ואנטישמיות בקמפוסים בארה”ב וטוענת כי היא “מטרה לקמפיין של דיס-אינפורמציה שמיועד להחליש את השותפות שלנו עם ארה”ב ולערער את פעילותה החשובה של קטאר כמתווכת בינלאומית”.

“אם קטאר הייתה מגלה אי פעם שאחת השותפות החינוכיות שלה מקדם איסלאמופוביה, אנטישמיות או כל דיבור מבוסס שנאה אחר, פעולות כאלה היו בלתי מקובלות לחלוטין והאוניברסיטאות האלה לא היו מתקבלות יותר בברכה בקטאר”, נמסר. “קטאר מגנה באופן חד משמעי אנטישמיות, איסלאמופוביה וכל הצורות של דברי שנאה”.

 

*- מותם של נשיא איראן ושר החוץ בתאונת המסוק עמד במרכז ההתפתחויות בציר האיראני-שיעי בשבוע החולף, כאשר המיליציות הפרו-איראניות בעיראק ובתימן הביעו תנחומים והדגישו את התפקיד האיראני במאבק נגד ישראל; ירידה נרשמה במספר התקיפות של המיליציות הפרו איראניות בעיראק נגד ישראל; על אף שהחות’ים לא הכריזו על התקפות בים האדום, פיקוד המרכז האמריקאי דיווח על פגיעה של טיל חות’י במכלית. במקביל, החות’ים הודיעו על הפלת שני כטב”מים אמריקאיים: הסיכום השבועי של מרכז המידע למודיעין ולטרור.

*- בית משפט באנגליה גזר 44 שנות מאסר על אחמד עלי אליד (45), מבקש מקלט ממרוקו, שרצח בדקירות את טרנס קארני (70) בעיירה הרטלפול ב-15 באוקטובר שעבר. אליד הודה בחקירתו כי ניסה לרצוח אנשים רבים “למען תושבי עזה” וכי הוא “נשבע באללה שאם היו לי מכונת ירייה ועוד כלי נשק, היו עוד אלפי הרוגים”.

“תקפת ורצחת את טרנס קארני בפיגוע טרור”, אמרה השופטת בובי צ’ינה-גראב. “התכוונת לנקום על מעשיה של מדינה זרה, ישראל, ולהשפיע על יחסי החוץ של הממשלה הבריטית. קיווית להפחיד את תושבי בריטניה ולערער את החירויות שמהם הם נהנים”.

 

*- נשיא טייוואן החדש, לאי צ’ינג-דה, הושבע היום לתפקיד במקום הנשיאה צאי טינג-וון שהשלימה שמונה שנות כהונה. בנאום הבכורה, הוא הביע את רצונו בשמירת הסטטוס קוו מול סין, ללא כוונה לבצע צעדים פרובוקטיביים, והפציר גם במשטר בבייג’ינג להפסיק את “ההטרדה הפוליטית והצבאית” נגד ארצו.

“אני מקווה שסין תתייצב מול המציאות של קיומה של הרפובליקה של סין”, אמר לאי, בהתייחסו לשם הרשמי של טייוואן. “ושהיא תהיה מעורבת בשיתוף פעולה עם הממשלה החוקית שנבחרה על ידי העם בטייוואן”.

לאי הצהיר כי טייוואן צריכה להפוך ל”אי של בינה מלאכותית” על ידי אימוץ הטכנולוגיה המתקדמת לטובת התעשייה והאצת היזמות בתחום הבינה המלאכותית “כדי להפוך את האומה שלנו, הצבא, מקומות העבודה והכלכלה חזקים יותר”. הוא גם קרא להשקעות “נועזות” בתחומי המחשוב הקוונטי, הרובוטיקה, מטא-וורס, רפואה מדויקת ובטכנולוגיות מתקדמות נוספות כדי לבסס את מעמדה של טייוואן בכלכלה העולמית.

כמו כן, לאי הביע את רצונו כי טייוואן תהפוך לאתר מרכזי באסיה עבור שרשרת האספקה של כלי טיס בלתי מאוישים וגם תפתח את הדור הבא של לווייני תקשורת. הוא גם שם דגש על מעבר לאפס פליטה של גזי חממה עד שנת 2025 כחלק מהמאבק בהתחממות כדור הארץ.

 

*- נשיא רוסיה פוטין ממשיך את השינויים במשרד ההגנה אחרי הדחתו של השר הוותיק, סרגיי שויגו: יורי סדובנקו הודח מתפקיד סגן שר ההגנה וראש הסגל של שר ההגנה אחרי יותר מ-11 שנה, ובמקומו מונה אולג סבלייב, ששימש מבקר לשכת החשבון שאחראית על הבקרה התקציבית של הרשות המבצעת.

*- סרגיי צ’מזוב, שעומד בראש התאגיד הממשלתי הרוסי רוסטך, סיפר היום כי מטוס הקרב הרב-משימתי סוחוי Su-35 ומסוק הקרב Ka-52 הם אמצעי הלחימה הפופולריים ביותר בעולם מאחר שהם “הוכיחו את עצמם היטב בתנאי קרב”.

הוא ציין כי בתחום הלחימה הקרקעית, הביקוש הגדול ביותר הוא עבור המערכות הרקטיות הארטילריות הרב-קניות Smerch וטורנדו, התותח Msta-S ומערכת ההגנה האווירית פנציר-S1.

צ’מזוב הודה כי חלה ירידה בייצוא הביטחוני מאחר שהתעשיות ממלאות כרגע אחרי הדרישות של משרד ההגנה לטובת המלחמה באוקראינה, אולם ציין כי ביום שאחרי המלחמה, צפוי ייצוא של כמויות משמעותיות של כלי נשק רוסיים.

 

*- הרשויות במצרים דיווחו על לפחות עשר נערות שנהרגו בנפילת מיניבוס לנהר הנילוס באזור קהיר.

לפי הדיווחים, על המיניבוס היו 26 נערות מכפרים עניים בדרכן לעבודה במפעל אריזה בגיזה ומעדויות עולה כי הנהג היה מעורב בעימות עם אדם אחד ולא הפעיל את המעצור הידני וכתוצאה מכך המיניבוס נפל ממעבורת לתוך הנהר.

לפחות תשע נוסעות חולצו ונמשכים החיפושים במים אחרי נעדרות נוספות, הנהג נעצר אחרי שניסה להימלט מהזירה.

*- האיחוד האירופי הודיע על השעיית השידורים של ארבעה כלי תקשורת רוסיים ב-27 המדינות החברות – רי”א נובוסטי, איזבסטיה, קול אירופה ורוסיסקאיה גאזטה.

“כלי התקשורת האלה נמצאים תחת שליטה קבועה ישירה או בלתי ישירה של ההנהגה הרוסית והם חיוניים ותורמים לקידום ולתמיכה בתוקפנות הרוסית נגד אוקראינה ולערעור היציבות במדינות השכנות”, נמסר בהודעת המועצה האירופית.

 

*- יושבי הראש הרפובליקנים של ועדת החינוך וועדת הפיקוח של בית הנבחרים האמריקאי הודיעו על פתיחת חקירה נגד גופים שחשודים במתן משאבים להפגנות האנטי ישראליות והאנטישמיות בקמפוסים בארה”ב בשבועות האחרונים.

במכתב ששלחו לשרת האוצר, ג’נט ילן, ואשר פורסם באתר החדשות השמרני Free Beacon, הם ביקשו לקבל דיווחים על פעילות חשודה של 20 גופים, בהם סטודנטים למען צדק בפלסטין, קול יהודי לשלום, עוד בימי חיינו, המועצה ליחסים אמריקאיים-אסלאמיים, סמידון, ואף הקרן של ביל ומלינדה גייטס וקרן החברה הפתוחה של ג’ורג’ סורוס.

*- צילום פומבי ראשון של ראשי הסוכנויות האחראיות של תחומי הסייבר ומודיעין האותות של המדינות החברות בברית המודיעינית של “חמש העיניים” – (משמאל לימין): טימותי יו מהסוכנות האמריקאית לביטחון לאומי (NSA), קרוליין חאבייר מהממסד לביטחון תקשורת (CSE) בקנדה, רייצ’ל נובל ממינהל האותות האוסטרלי (ASD), אן קיסט-באטלר מהמטה לתקשורת ממשלתית (GCHQ) בבריטניה, ואנדרו קלארק מהלשכה הממשלתית לביטחון תקשורת (GCSB) בניו זילנד.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי