מבזקי חדשות ליום 25-5-2024. מתעדכן

*- עם ראיסי נקבר גם עוד משהו…
מותו של נשיא איראן אבראהים ראיסי בתאונת המסוק ביום ראשון, קטע גם קמפיין לא מוכרז שבה נקטה אשתו לבסס את התואר של “האשה הראשונה” באיראן. ד”ר ג’מילה עלאמאלהודא אשתו של ראיסי הייתה שונה מכל נשות הנשיאים הקודמים באיראן שלא לדבר על אשתו של המנהיג העליון ח’מינאי שכמעט ולא הופיעה בציבור במשך 34 שנות כהונתו.

עלאמאלהודא הרבתה להופיע בציבור במהלך שלוש השנים האחרונות ולהשמיע את דעותיה בנושאים שעל הפרק כולל המהומות שאירעו בשנת 2022 וכן בנושא המלחמה של ישראל נגד חמאס בעזה. לפי מקורות באיראן, הופעות אלה ופעילויות שהיא ארגנה נועדו למצב עצמה בתודעה הציבורית שהיא “האישה הראשונה” ואכן בחלק מערוצי התקשורת היא כונתה כך, דבר שלא היה מקבול על גורמים רבים בממסד השמרני באיראן.

עלאמאלהודא בת ה-59 נישאה לראיסי בשנת 1983 והיו להם שתי בנות. אשתו של ראיסי מגיעה ממשפחה מיוחסת מאחר שאביה אייתולה אחמד עלאמאלהודא הוא דרשן יום שישי של העיר משהד.

 

*- מסתורין בסוריה: מי הרעיל את איש העסקים המקורב לאשת הנשיא?
באתרי אופוזיציה סוריים מדווחים בימים האחרונים כי איש העסקים הבולט יסאר איבראהים המקורב לאסמא אסד, אשת הנשיא, הורעל לפני מספר חודשים. לפי המתפרסם, חומר כימי רעיל הוחדר למזונות דבר שגרם לו נזק לאיברים פנימיים. מאז הוא עבר סדרה של טיפולים אך לא נראה בציבור.

כוחות הביטחון הסורים עצרו שלושה ממקורביו בחשד למעורבות בהרעלה ועוד שניים נמלטו מהמדינה. גורמים סורים מעלים את האפשרות כי הוא הורעל על ידי איראן או רוסיה כחלק מהמאבק על נכסים כלכליים בסוריה. עם זאת, יש החושדים כי הזוג הנשיאותי הורה להרעילו כדי להיפטר ממנו מכיוון שהוא יודע הרבה מסודותיהם העסקיים….

יסאר אבראהים ואחותו נסרין הם בעלי אימפריה כלכלית החולשת על עשרות חברות במגוון של תחומים ובכלל זה תיירות, נדל”ן, תקשורת, חומרי בנייה ועוד.

 

*- דו”ח חדש: המשקיעה הזרה הגדולה בעולם היא מהאמירויות
דו”ח מגמות ההשקעות הזרות לשנת 2024 שפורסם באחרונה קובע כי חברת ההשקעות מובאדלה מאיחוד האמירויות הייתה המשקיע הזר הגדול בעולם במהלך 2023 במונחים של שווי ההשקעות. לפי הדו”ח, מובאדלה שהיא זרוע השקעה של אמירות אבו דאבי השקיעה בשנה שעברה 41.8 מיליארד דולר ב-22 פרויקטי השקעה ברחבי העולם.

הדו”ח ציין כי מובאדלה ועוד חברות השקעה מהאמירויות המשקיעות בחו”ל החלו לשים באחרונה דגש על השקעה במגזרים הקשורים לקיימות, ובדגש על פרויקטים בתחום המימן הירוק ברחבי העולם.

יצוין כי מובאדלה הודיעה בשבוע שעבר כי שווי הנכסים שלה עלה ל-1.1 טריליון דירהם (302 מיליארד דולר) עד סוף 2023, קרי צמיחה של 9.5% בהשוואה לשנת 2022.

*- ההישג הכלכלי היחיד בתקופת ראיסי
שלוש שנות נשיאותו של אבראהים ראיסי שנהרג ביום ראשון בתאונת מסוק היו גרועות ביותר מבחינה כלכלית. הבטחות הבחירות שלו לשפר את מצב האיראנים לא מומשו. האינפלציה המשיכה לדהור, האבטלה גאתה והמטבע האיראני הפך לבדיחה. הניסיון לבצע רפורמות בסובסידיות רק הביא ליותר נזק ולזינוק במחירים.

רק בתחום אחד ממשל ראיסי יכול לזקוף לעצמו הצלחה, אבל לא בטוח שזה קרה כתוצאה ישירה ממאמצים של הממשל אלא מהנסיבות העולמיות. הכוונה היא למגזר הנפט האיראני שרשם בתקופת ראיסי שיאים שלא נראו בו מאז 2018.

באוגוסט 2021 כשראיסי נכנס ללשכת הנשיא תפוקת הנפט של איראן עמדה על 2.02 מיליון חביות ביום. עד סוף אותה השנה התפוקה כבר עלתה ל-2.4 מיליון חביות ביום. נכון להיום, תפוקת הנפט של איראן עומדת על כ-3.2 מיליון חביות ביום, כלומר בתקופת ראיסי התפוקה זינקה ב-60%. מובן שעלייה זו לא קשורה אך ורק למה שעשה ממשל ראיסי אלא קשורה בנסיבות העולמיות כמו המלחמה באוקראינה שהביאה ל”עצימת עין” של האמריקאים ביחס לסנקציות על הנפט האיראני.

 

*- הרשות הפלסטינית מוצאת תקציב לכוחות הביטחון שלה – זה הסכום שהועבר באחרונה
הרשות הפלסטינית מתלוננת על מצוקת מזומנים אך נראה שלפחות על סעיף אחד היא לא מוותרת. לפי משרד האוצר הפלסטיני, ברבעון הראשון של השנה הנוכחית הוציאה הרשות בראמאללה כ-24 מיליון שקלים על מה שהוגדר “שיקום מנגנוני הביטחון”. המימון לסעיף זה הושג לפי המשרד על ידי מימון ממדינות בחו”ל וכן מכספי הרשות עצמה.

יצוין כי לרשות למעלה מ-50,000 מועסקים במנגנוני הביטחון מסך כל 144,000 מועסקים. הממשלה הפלסטינית החדשה שהוקמה בסוף מרץ הודיעה כי היא בוחנת את כל ההוצאות ובכלל זה ההוצאות הביטחוניות המהוות כ-205 מכלל ההוצאות של הרשות. בנוסף היא הודיעה על עוד שורה של צעדים לצמצום ההוצאות ובכלל זה אי רכישת רכביםחדשים וקביעת מכסת דלק חודשית לרכבים ממשלתיים.

 

*- עימות חריף ו”יקר” בין האמירויות לרשות הפלסטינית
לפי דיווחים בלתי רשמיים, חילופי דברים קשים אירעו בשבוע שעבר במהלך הפסגה הערבית בבחריין בין המשלחת הפלסטינית למשלחת של האמירויות. לפי הדיווחים, הפלסטינים זעמו על האמירויות שככל הנראה הכשילה מהלך שהיה אמור להעביר 100 מיליון דולר לתקציב הרשות הפלסטינית.

לפי הדיווחים, בחדר הדיונים האשימו נציגי המשלחת הפלסטינית את האמירותים כי הם “משרתים את האג’נדה הישראלית אמריקאית”. בתגובה טענו הנציגים מהאמירויות כי הממשלה החדשה שהפלסטינית הקימו אינה מבשרת שינוי על התנהלותה אלא זהו רק שינוי קוסמטי.

יצוין כי גם לפני הפסגה היחסים בין אבו דאבי לראמאללה לא היו מדהימים שכן האיש של האמירויות בזירה הפלסטינית הוא מחמד דחלאן שנוא נפשו של יו”ר הרשות אבו מאזן.

 

*- איתות סעודי כלכלי – מדיני לארה”ב
אם מישהו חשב שסעודיה מתכוונת בשלב כלשהו לנתק את תלות כלכלתה בדולר, קיבל השבוע תשובה מוחצת (שער הדולר בסעודיה קבוע ועומד על 3.75 ריאל). באחרונה היו דיבורים כי עקב היחסים הפחות טובים של ריאד עם וושינגטון בתקופת ממשל ביידן, הסעודים שוקלים לתת משקל גדול יותר למטבעות אחרים כמו המטבע הסיני ובכך להחליש את הדולר בזירה העולמית. ברם, האמון שהסעודים נותנים בדולר היא אמירה כלכלית אך לא פחות גם אמירה מדינית.

מחמד ג’דעאן שר האוצר אמר השבוע. “נכון שיש חיסרון בלהיות צמוד לדולר, אבל יש יתרון גדול מבחינת יציבות והמשקיעים לא לוקחים שום סיכונים ביחס למטבע”.

הוא הוסיף: “הדבר החשוב ביותר הוא שאנו לא מייבאים הרבה סחורות ושירותים מארה”ב, ועם עליית הריבית, הדולר מתחזק, מה שנותן לנו יתרון כשאנחנו מייבאים ממדינות אחרות.” השר המשיך: “לכן, מה שאנו מייבאים מיפן, אירופה או שאר אסיה, שעלה לנו 130 לפני 3 שנים, עולה לנו עכשיו 100. זה נובע מהירידה במחיר המטבע שלהם מול הדולר, ועלינו לקחת זאת בחשבון מכיוון שיש יתרונות רבים שחייבים לשקול.”

 

*- המסוק האמריקני “שהרג” את נשיא איראן
המסוק בו השתמש נשיא איראן ראיסי בל 212 ושהתרסק אתמול הוא בעצם ורסיה אזרחית למסוק צבאי דו מנועי שנכנס לשימוש בשנות הששים ובתחילת שנות השבעים גרסה משופרת שלו נכנסה לשירות צבא ארה”ב וצבא קנדה.

הדגם האיראני שהתרסק ביום ראשון היה מיועד להסעת פקידי ממשל אך יכול לשמש גם לצרכים משטרתיים, פינוי רפואי, לתעשיית האנרגיה ועוד. כולל הצוות הוא יכול לשאת 15 נוסעים (כולל טייס אחד). מדינות אחרות חוץ מאיראן עושות שימוש במסוק זה כמו משמר החופים היפני, משטרת תאילנד ועוד. התאונה האחרונה בה היה מעורב בל 212 הייתה לא הרחק מאיראן – באמירויות במהלך ספומבר 2023. באיראן התרסק בל 212 לאחרונה בשנת 2018.

באיראן טוענים כי עקב הסנקציות וחוסר היכולת להשיג חלפים למסוקים הישנים הללו השימוש בהם בעייתי, אבל זה לא מנע כאמור מנשיא איראן להשתמש בו.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון    קרדיט לתמונות: