מבזקי חדשות מהעולם ליום 11-5-2024. מתעדכן

*- שר החוץ האנטישמי של האיחוד האירופי, ז’וזפ בורל, אישר כי ספרד, אירלנד, סלובניה ומלטה יכריזו על הכרה במדינה פלסטינית ב-21 במאי. “זה צעד סמלי בעל אופי פוליטי”, אמר בריאיון לתחנת רדיו בספרד. “יותר מאשר מדינה, זו הכרה ברצון שמדינה כזו תתקיים”. הוא העריך כי עוד מדינות ינקטו בצעד דומה בהמשך, אולם הודה כי אין קונצנזוס בנושא בקרב כל 27 מדינות האיחוד.

 

*- מפקד חיל האוויר של אוקראינה, מיקולה אולשצ’וק, עדכן היום כי צ’כיה העבירה לאוקראינה את הסימולטור הראשון עבור מטוס F-16, וזאת לקראת הגעתם של מטוסי הקרב הראשונים למדינה בחודשים הקרובים. הוא ציין כי המודול המרכזי של הסימולטור כבר נבדק וכי הוא מוכן לפעולה.

*- משמר החופים של טייוואן דיווח היום כי 14 כלי שיט סיניים – 11 מתוכם של משמר החופים ועוד שלוש ספינות דיג – חדרו במהלך יום אתמול לתחום המים המוגבלים של קבוצת האיים ג’ינמן, ששייכת לטייוואן ושוכנת במרחק של עשרה ק”מ בלבד מהעיר שיאמן בסין היבשתית.

מדובר בחדירה הגדולה ביותר שתועדה עד כה באזור.

שישה כלי שיט של משמר החופים הטייוואני הגיעו לאזור והזהירו את הסינים, אולם לא נרשמו עימותים.

 

*- ברוב של 327 תומכים וללא מתנגדים, הפרלמנט הקנדי הצביע הערב בעד הצעה להכריז על משמרות המהפכה של איראן כארגון טרור ולסגור את הפעילות שלהם בקנדה.

ההצעה הייתה במסגרת דוח של ועדת המשפט של בית הנבחרים, אולם לא מדובר בהחלטה מחייבת עבור הממשלה של ג’סטין טרודו, אם כי הוא הצהיר בעבר כי יפעל להכניס את משמרות המהפכה לרשימת ארגוני הטרור.

*- גם הטאליבן מצטרפים לגינויים נגד הפעולה ברפיח: דובר השלטון האפגני, זביחאללה מוג’הד, גינה את “ההפצצה הברברית” וכינה אותה “פשע מלחמה וטבח של מוסלמים פלסטינים”.

“למרבה הצער, הקהילה הבינלאומית וממשלות משפיעות שותקות מול רצח העם השיטתי של פלסטינים על ידי המשטר הציוני בעזה”, מסר. “הפעולות המשפיעות של המשטר הזה, כולל הדחייה שלו את הצעת השלום של חמאס, ממשיכה להציב מוסלמים פלסטינים חפים מפשע בפני הפצצות ברוטליות ואפשרות של כיבוש מתמשך ודיכוי בעזה”.

 

*- קים קי-נאם, שהיה האחראי הראשי על התעמולה בקוריאה הצפונית תחת שלושת המנהיגים משושלת קים, הלך לעולמו בגיל 94 – כך דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית. המנהיג, קים ג’ונג-און, ביקר היום באולם הלוויות בפיונגיאנג כדי לחלוק כבוד לקים על “תרומותיו למאבק המקודש למען התפתחות מפלגת הפועלים” והחליט כי הוא יוביל באופן אישי את טקס הלוויה הממלכתי שיתקיים מחר.

קים קי-נאם, שסוכנות הידיעות הדרום קוריאנית כינתה “גבלס הצפון קוריאני”, החל לעבוד במחלקת התעמולה של המשטר בשנות השישים, תחת המנהיג ומייסד המדינה, קים איל-סונג, ובהמשך התמנה לאחראי התעמולה, תפקיד שבו החליק עד 2017, גם תחת היורשים, קים ג’ונג-איל וקים ג’ונג-און. במסגרת התפקיד, הוא פעל לעגן את מעמדם ההיסטורי של שלושת הדורות של הרודנים ושלט על כל מנגנוני התקשורת והאמנות כדי להעביר את המסרים של השלטון.

 

*- חברת בייטדאנס הסינית, הבעלים של טיקטוק, הגישה תביעה נגד הממשל האמריקאי בשל החוק החדש שאושר בחודש שעבר ואשר דורש ממנה למכור את השליטה ברשת החברתית הפופולרית על מנת להימנע מאיסור על פעילותה בארה”ב.

לטענת החברה, החוק מפר את התיקון הראשון לחוקה מאחר שהוא ימנע לכאורה ממיליוני אמריקאים להשתמש ברשת כדי להביע את דעותיהם, ובנוסף היא לא תוכל להשלים את המהלך עד תאריך היעד בינואר הבא.

“בפעם הראשונה בהיסטוריה, הקונגרס העביר חוק שמעמיד פלטפורמת ביטוי יחידה ומוזכרת בשמה בפני חרם לאומי וקבוע, ואוסר על כל אמריקאי מהשתתפות בקהילה ייחודית ברשת עם יותר ממיליארד בני אדם ברחבי העולם”, נכתב בתביעה שהוגשה לבית המשפט לערעורים במחוז קולומביה.

 

*- בית המשפט בעיר ולדיבוסטוק שבמזרח הרחוק של רוסיה האריך עד 2 ביולי את מעצרו של החייל האמריקאי, גורדון בלאק (34), שנעצר בשבוע שעבר בחשד לגניבה.

גורמים אמריקאים מסרו כי בלאק, שמשרת בקוריאה הדרומית, היה בדרכו לביתו בטקסס כאשר עצר ברוסיה כדי לבקר אישה מקומית שעמה היו לו יחסים רומנטיים וכי הוא מואשם כי גנב ממנה.

*- משטרת פורטלנד פתחה בחקירה אחרי שהיום פורסם פוסט של ארגון בלתי מוכר בשם “חטיבת הרפאים של רייצ’ל קורי” שקיבל אחריות להצתת 17 כלי רכב משטרתיים ביום חמישי האחרון.

הפוסט טען כי מדובר ב”פעולת מנע” שנועדה לסכל ניסיון של המשטרה לפנות את ההשתלטות של סטודנטים תומכי חמאס על הספרייה באוניברסיטת פורטלנד סטייט, וזאת כלקח מפעילות משטרתית דומה באוניברסיטת קולומביה, ב-UCLA ובקמפוסים נוספים.

הפוסט גם הפציר בסטודנטים לא להיכנע עד שדרישותיהם ייענו בפועל וקרא להם “להילחם”. “אם המתנחלים הציונים יגיעו, השליכו לעברם זיקוקים! אם השוטרים יגיעו, אל תתנגדו סתם למעצר, תילחמו בהם!”, המשיכו מחברי הפוסט. “הם ישנאו אתכם ויכו אתכם בין אם אתם שלווים או אלימים, והגיע הזמן להיות אלימים”.

 

*- מאהלי מחאה של סטודנטים ופעילים תומכי חמאס בשתיים מהאוניברסיטאות המפורסמות של בריטניה: מאהל הוקם הבוקר על המדשאה של קינג’ס קולג’ באוניברסיטת קיימברידג’, ובמקביל הוקם מאהל על “שטח משוחרר” במדשאה של מוזיאון פיט ריוורס באוניברסיטת אוקספורד. בהודעה של המפגינים באוקספורד נכתב כי “המאבק הפלסטיני ישחרר את כולנו”.

הסטודנטים הציגו דרישות דומות לאלה של חבריהם בארה”ב: חשיפת הקשרים הפיננסיים והמקצועיים עם גופים “שותפים לפשע רצח העם שמבצעת ישראל בפלסטינים” והפסקת ההשקעות ושיתופי הפעולה עם אותם גופים; העברת השקעות לסטודנטים, אנשי אקדמיה וחוקרים פלסטינים; והגנה על כל הסטודנטים המוחים ומתן מחסה למי שנאלצו להפוך למהגרים.

הסטודנטים המוחים בקיימברידג’ גם לא מסתירים את הקשר שלהם לאחד הארגונים הוותיקים שמובילים את המחאה הפרו חמאסית בבריטניה מאז תחילת המלחמה ואשר פעיל בתנועת החרם נגד ישראל – הקמפיין לסולידריות עם פלסטין שמוצג כגוף שמממן את ארוחת הערב שתתקיים במאהל.

 

*- מות’ין עלי, מועמד מפלגת הירוקים, הוכרז אתמול כזוכה במושב במועצה העירונית של לידס בבחירות המקומיות שהתקיימו באנגליה שלשום אחרי שקיבל 3,070 קולות וגבר על המועמד של הלייבור, עריף חוסיין.

מיד אחרי שהתוצאה הוכרזה, תומכיו של עלי פרצו בקריאות “אללה אכבר” ו”פלסטין תהיה חופשית” והניפו את הדגל הפלסטיני מאחורי עלי שבמקום להודות לתושבים ולהבטיח שיפעל למענם, הוא הצהיר כי “לא ישתיקו אותנו, נשמיע את הקול של עזה, נשמיע את הקול של פלסטין, אללה אכבר”.

היום היה עסוק עלי במחיקת חשבון ה-X שלו כדי להעלים את התמיכה המוצהרת שלו בחמאס עם הציוץ שהעלה ב-7 באוקטובר ובו כתב: “הקולוניאליזם ההתנחלותי האירופי של העליונות הלבנה חייב להסתיים!” והוסיף את התגיות “פלסטין”, “חירות” ו-“טופאן אל-אקצא”. הוא גם מחק סרטון טיקטוק מה-7 באוקטובר שבו דיבר בין השאר על “השבת המלחמה של לוחמי חמאס” והאשים את ישראל ברצון להשמיד את הפלסטינים.

עם זאת, בחשבון הטיקטוק עדיין מופיעים סרטונים שלו עם אמירות אנטי ישראליות מובהקות, כדוגמת הסרטון מפברואר שבו כינה את הרב זכריה דויטש מאוניברסיטת לידס בתואר “שרץ” בשל שירות המילואים שלו בצה”ל.

 

*- סמוך למסלול של “מצעד החיים” המסורתי שנערך היום בפולין לציון יום השואה התקיימה הפגנה פרו פלסטינית שאורגנה על ידי תנועת “קרקוב למען פלסטין” שארגנה הפגנות בקרקוב וביישובים נוספים מאז תחילת המלחמה.

המארגנים טענו כי “לא הגענו כדי לשבש טקס שנועד לכבד את קורבנות השואה” וכי “אנחנו לא אנטישמים” והם רק רצו להפגין נגד “פשעי הממשלה של בנימין נתניהו”, אולם המיקום והעיתוי מעידים יותר מכל על המניעים.

בין המארגנים של ההפגנה היה עמר פארס, אחד הפעילים הבולטים ביותר של הקהילה הפלסטינית בפולין, שנהג לקדם בחשבון הפייסבוק שלו תעמולה של חמאס ופוסטים אנטישמיים. עם זאת, אחרי שהצגתי את פעילותו בסקירה שפרסמתי במרכז המידע למודיעין ולטרור בינואר האחרון, הוא נעל את החשבון והגביל את הכניסה אליו.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות