הקטסטרופה ההולכת ומקבלת צורה בשוק המשכנתאות האמריקאית. שוב ?

אוקיי, לרגע חשבתי שאני קורא מידע משנת 2008 – לקח זמן רב אבל זה מתחיל להתגלגל – אמנם כמות הכסף האדירה בשווקים מנעה את האירוע הזה מלקרות לפני זמן רב אבל זה לאט לאט מגיע.

אז אחרי זמן רב, יוקר המחייה, האינפלציה והריבית הגבוהה, שהיא כאמור ההשלכה הישירה לכך, גורמת למגמת עלייה בכמות המשכנתאות שהם נמצאים במצב של “מתחת למים” כלומר מצב בו סכום המשכנתא, שיש לשלם גבוהה ממחיר הבית. זה היה מצב קטסטרולפי בזמן הסאבפריים ואחד הגורמים לזריקת כמות עצומה של דירות ובתים לכינוס נכסים.

על פי המידע של Attom data solutions, שאוסף את הנתונים האלה בארה”ב, 2.7% מהבתים עם משכנתא שהיא לפחות 25% יותר גבוה משווי השוק של הבית – כלומר 1 מתוך 37 דירות היא בבעיה רצינית של תהליך כינוס נכסים.

עוד על פי הנתונים -מדינות הדרום והמערב התיכון מהווים 9 מתוך 10 המדינות עם הנתח הגבוה ביותר של משכנתאות הבעייתיות. חלקה של קנטקי בהלוואות הבעייתיות זינק ל-8.3% מ-6.3% ברבעון, כאשר מערב וירג’יניה עלתה ל-5.4% מ-4.4%. אוקלהומה טיפסה ל-6.1% מ-5.5%, וארקנסו עלתה ל-5.7% מ-5.2%.

בינתיים, בין 107 אזורי מטרופולין עם למעלה מ- 500K איש, באטון רוז’ בלואיזיאנה, עמדה בראש הרשימה עם 13.4% מכלל המשכנתאות. אחריה ניו אורלינס עם 7.3%, אחרי ג’קסון, מיסיסיפי עם 6.5%, ליטל רוק, ארקנסו עם 6%, וסירקיוז, ניו יורק עם 5.6%.

ככה זה התחיל פחות או יותר בסאפריים – הבאים בתור יהיו מדינות הדרום מערב ארה”ב – נבדה, אריזונה וערי קליפורניה. גם פלורידה תכנס בסופו של דבר לרשימה.

נכון לעכשיו וולסטריט לא מפנימה את העניין הזה – היא “מצפה להורדת ריבית אגרסבית” עוד השנה. ברגע, שהשוק “ירגיש בעיית מחיקות” הוא יתחיל במרוץ דרומה ובמהירות מדהימה ובכל המגזרים הקיימים. הפד במצב כזה לא יוריד ריבית מיידית אלא אם כן האינפלציה תהיה בסביבות ה – 2% או קצת יותר – כך בכל אופן טוען פאוול.

בכל מקרה, כל מי, שחושב שאפשר לשבת בשקט בגזרת המדדים בארה”ב כמיפלט לשוק בארץ, שיחשוב שוב פעם.

How Subprime Mortgages Work | HowStuffWorks

קרדיט: ערוץ הטלגרם המשקיע ששוקע     קרדיט לתמונות: הום גארדן