"איראן היא נמר כלכלי על הנייר בלבד, במציאות היא שום כלום". דעה

אין מה לפחד מאיראן – זאת מדינה פושטת רגל עם מערכת בנקאית, שפשטה את הרגל לחלוטין – איראן היא נמר כלכלי על הנייר בלבד, במציאות היא שום כלום.

 

במאמר מצוין של אתר החדשות הכלכלי Eurasiareview, הם סוקרים 4 משברים בנקאים גדולים ב – 44 שנות שלטון של האייתולות החתולות באיראן. הדו"ח מסכם את המשבר כך – דו"ח זה קבע כי "התרחשות המשבר הזה לוותה בארבע מציאויות כלכליות מרכזיות, התרחשות המהפכה האסלאמית, סגירה זמנית של בנקים, הלאמת בנקים והתרחשות מלחמת איראן-עיראק. בתקופה זו גדל החוב של הבנקים לבנק המרכזי בכ-50%.

ההשלכות האחרות הן ביזה חסרת מעצורים של העושר הלאומי על ידי המשטר שמחייבות דיון נפרד. אבל עד היום, המשברים הללו הפכו לבלאגן מטורף שאיש לא יכול לשלוט בו או להשתלט עליו. חלק מהאינדיקטורים המרכזיים שלו הם הנזילות הגוברת, האצת האינפלציה, הפיחות המתמיד של המטבע הלאומי והחמרת המיתון הכלכלי.

EurasiaReview | Ethiopian Review - Ethiopian News

 

עכשיו שימו לב – בסוף שנת 2010 המצב הפך לבלתי נסבל לחלוטין. האינפלציה והאבטלה, יחד עם הבידוד הבינלאומי והמשך המלחמה והטרור של המשטר כופפו את גבם של בנקים ומוסדות פיננסיים המנוהלים על ידי הממשלה הקשורים למנהיג העליון של המשטר.

עם הפיכתו של אברהים ראיסי לנשיא המשטר, המשטר השתתף במסע תעמולה עצום כדי לכסות את משבר הבנקים. לכל בנק חייב היה להיות לפחות 8% נכסים נזילים כדי לוודא שלקוחותיו יכולים למשוך מזומנים. אבל לרבים מהבנקים של המשטר לא רק שאין מספיק נזילות אלא גם כל הנכסים שלהם שליליים. ההתחייבויות שלהם גדולות מההון העצמי שלהם. המשמעות היא שהבנקים הגדולים למעשה הם פושטי רגל. חלק מהבנקים האלה, כוללים את Ayande, Dey, Sarmayeh ואפילו את Bank Melli. בשנה האחרונה הזהיר נגיד הבנק המרכזי את הבנקים הללו ליישם רפורמות.

State Media Acknowledge Real Problem of Iran's Economy – NCRI

קרדיט: האופוזיציה האיראנית

 

ב-23 בספטמבר 2023 דיווחו כי, "נגיד הבנק המרכזי נתן לבנקים אולטימטום עד סוף ספטמבר לפתור את בעיית חוסר האיזון של הבנקים. אבל מה הייתה התוצאה של האולטימטום הזה?… הוא הדגיש שאם בנק תמיד לא מאוזן ובו בזמן רוצה להמשיך בפעילותו, עלינו להתקדם לקביעת המשימות ופירוק אותו בנק".

כל זה אילץ את הבנקים לתת הלוואות לממשלה והממשלה לא משלמת את חובותיה לבנקים. לדברי מנכ"ל בנק טג'ראט, הממשלה אפילו לא מכירה בכך שיש לה חובות לבנקים. זאת ועוד, דירקטוריון הבנקים משלם הלוואות לעצמו. לפי הרשימה המוצהרת של הבנק המרכזי, תשעה בנקים ומוסדות פיננסיים שילמו לעצמם הלוואות של 1,510 טריליון ריאל.

 

כעת, חודשים אחרי האולטימטום וכמעט חודש לתוך השנה הפרסית החדשה, המשבר הבנקאי בולט יותר מתמיד. לדברי פרופסור לכלכלה אלברט בוגוזיאן, ההלוואות הממשלתיות הכפויות גרמו למשברי המגה של חוסר האיזון במגזר הבנקאי. לכן, הבעיות הבנקאיות נגרמות מניהול גרוע, לא משברים כלכליים. ב-29 במרץ 2024, אסלהאט ניוז ציטטה את בוגוזיאן שאמר: "חוסר האיזון של הבנקים הוא תוצאה של אי פירעון ההלוואות של בעלי החוב של הבנק. צריך לשאול כל אחד ואחד מחברי דירקטוריון הבנק מדוע נתנו הלוואות שידעו שלא יוחזרו לבנק. בעלי החוב של הבנקים הללו מקבלים הלוואות בהוראת חברי הדירקטוריון… הבנקים גם נתנו הלוואות לממשלה, שהממשלה לא מחזירה".

הבנתם? – השלטון גונב את כל הכסף ע"י הלוואות, שלעולם לא יוחזרו. מערכת הבנקים באירן גמורה – המשמעות לכך היא פשוטה, הם לא יוכלו לעמוד במלחמת התשה אם היא תפרוץ ביננו לבין איראן – אין כסף!!!

האמור אינו מהווה ייעוץ השקעות

Eurasia Review

מקור: Eurasiareview    קרדיט לתרגום: ערוץ הטלגרם המשקיע ששוקע    קרדיט לתמונות: יורו-אסיה