בתקיפת סוללות האס-300 באיראן ישראל השתמשה בטיל ה”Rampage”. מה יודעים עליו?

מה אנחנו יודעים על טיל ה”Rampage” הישראלי שישראל השתמשה בו להשמדת סוללות S-300 באיראן?

במהלך המתקפה האחרונה שלו ליד אתר גרעיני איראני, חיל האוויר הישראלי השתמש בטילי אוויר-קרקע שפותחו מקומית שכונו “Rampage” , על פי דיווחים בתקשורת המקומית.

ה”טיימס אוף ישראל” שציטט את רשת Kan 11 TV דיווח כי הטיל שזוהה מהתמונות תואם גם את היקף הנזק שנגרם מהתקיפה.

הטיל באורך 15 רגל נע במהירויות על-קוליות, מה שמקשה על היירוט שלו. הטיל פותח כדי לפגוע במטרות קבועות.

בעוד טהראן ממעיטה בחשיבות התקרית, ממשלת ישראל לא הגיבה כל תגובה רשמית על התקיפה. איראן מתעקשת שרק שלושה מל”טים קטנים, לא טילים, השתתפו במתקפה באזור איספהאן.

Rampage Elbit Systems | ioasarris.sites.sch.gr

 

הוא פותח כדי להשמיד מטרות מוגנות היטב

הנשק המדויק לטווח ארוך נועד להשמיד מטרות איכותיות ומוגנות היטב כמו בסיסי חיל האוויר, מרכזי תקשורת, מרכזי תחזוקה ומרכזי פיקוד.

הטיל מסוגל לפעול כמערכת עצמאית או באמצעות מערכת אוויוניקה. בנוסף, הוא תומך בתקשורת אלחוטית והעברת וידאו בממשק RS-170 .

 

יכולות נגד חסימות

Rampage מסוגל לפעול בכל תנאי מזג אוויר, יום או לילה, והדיוק המוחלט של הטיל מונע נזקים הקפיים. מצויד במערכת ניווט כיוונית GPS/INS, לטיל יש גם יכולות נגד חסימה.

 

מתואם עם מספר מטוסים

ה-Rampage מתאים למטוסי קרב מערביים ומזרחיים.

הטיל שפיתחה התעשייה הביטחונית הישראלית מסוגל לשאת ראש במשקל 150 קילוגרם של חומר נפץ. טיל ה- “Rampage” יכול גם לשנות את מסלולו באוויר ויכול להיות משוגר ממטוס במרחק של 145 קילומטרים מהמטרה.

Rampage Elbit Systems, 43% OFF | staging.woontheater.be

 

פעל בתנאי קרב לראשונה

טילי “Rampage” הופיעו לראשונה בפעילות קרבית מוקדם יותר באפריל 2019. חיל האוויר הישראלי שיגר טילים אלה ממטוסי F-16, ופגע במתקן ייצור ואחסון טילים במסיאף, סוריה. המתקן, הנמצא בחסות משמרות המהפכה האסלאמית של איראן, נהרס בתקיפה. בעוד על פי הדיווחים המתקן היה מוגן על ידי מערכות טילי נ”מ S-300, הטילים המדויקים חמקו מהמערכת כצפוי.

מוקדם יותר דיווח ה”ניו יורק טיימס” כי ישראל השתמשה במטוסי F-35 כדי לשגר טילים מדויקים ממרחק רב לעבר סוללות S-300 בבסיס צבאי סודי באיספהאן, איראן . העיתון ציטט גורמים רשמיים בטהראן שאמרו כי המתקפה כללה מטוסים וכטב”מים ששוגרו מתוך איראן.

מערכות מכ”ם איראניות לא הצליחו לזהות אף מטוס אויב שנכנס למרחב האווירי של המדינה. אבל כמה מל”טים קטנים הופלו מעל אזור תבריז, כ-500 מייל צפונית לאיספהאן.

שני גורמים מערביים אמרו כי ישראל ביטלה תוכנית קודמת להגיב לאיראן בתקיפה רחבת היקף. לדבריהם, התוכנית הוחלפה בתקיפה שמטרתה להעביר מסר “רגוע” אך נחרץ במטרה לסיים את מעגל הנקמה, כך לפי העיתון .

Indian Mig-29k with Rampage stand off weapon #mig-29 #indiannavy #rampage -  YouTube

 

טיל “Rampage” הישראלי

טיל “Rampage” הישראלי הוא טיל היפרסוני המיועד לתקוף מטרות בעלות ערך גבוה כגון מרכזי תקשורת ופיקוד, בסיסי חיל האוויר, מרכזי תחזוקה ותשתיות.

הוא ניחן ביכולת לטוס במהירויות העולות על מהירות הקול, מה שמקשה על זיהוי ויירוט על ידי מערכות הגנה אווירית.

 

להלן כמה מפרטים טכניים עבור טיל Rampage:

• משקל: 570 ק”ג
• אורך: 4.7 מטר
• קוטר: 306 מ”מ
• הנחיה: GPS/INS עם יכולות נגד חסימה
• ראש נפץ: רב תכליתי

“Rampage” הוא נשק תקיפה מדויק לטווח ארוך, אוויר-קרקע, בעל תכונת חמקנות המאפשרת לו לחדור למרחב אווירי מוגן ולפגוע במטרות תוך הפחתת הסיכון לגילוי. הוא פותח על ידי התעשייה האווירית הישראלית ונעשה בו שימוש לראשונה בשנת 2019.

Rampage | Elbit Systems

קרדיט: ערביכ דפנס      קרדיט לתמונות: באדיבות חברת אלביט מערכות