חיסול הבכירים האיראנים בדמשק התאפשר בעקבות פרצות ביטחוניות בדרג הפוליטי-ביטחוני הסורי 

ראוי לציין שמיד לאחר חיסולו של רזא זהדי, מפקד כוחות קודס בסוריה ולבנון,  איראן החלה לחשוד למעשה במעורבותם של אישים רמי דרג סורים בכמה התנקשויות נגד חברי משמרות המהפכה במהלך השנים האחרונות.

החשדות האיראניים התמקדו במקרי חיסולם של 18 מפקדים בתוך תקופה קצרה בתקיפות שיוחסו לישראל בתוך שטח סוריה, לפי מה שאישר חבר אופוזיציה סורי, שטען כי שוחח עם גורם איראני.

מוחמד רזא זהדי
מוחמד רזא זהדי

אבטחה לא רצינית

לפי גורם אופוזיציה סורי, לאחר חיסולו של רזא אל-מוסאווי בסוריה בדצמבר 2023, החלה חקירה משותפת בין שתי המדינות כדי לנסות להתחקות אחר פרצת האבטחה האפשרית. אבל איראן בחרה, בשלב מסוים, לנהל חקירה עצמאית על ידי חיזבאללה, בעקבות חשש מהתערבות המודיעין הסורי בחקירה.

החקירה העצמאית הגיעה אז למסקנה שהפרצות הביטחוניות שהובילו לחיסול היו בדרג המדיני והביטחוני הגבוה, אך לא סביר שנשיא סוריה בשאר אל-אסד היה מודע להן.

אולי מה שהגביר את החשדות האיראניים לגבי מעורבות שירותי הביטחון הסורים הוא שאנשי חיזבאללה שנרצחו בסוריה היו קשורים לשירותי הביטחון הסורים, וכי חיסולם התאפשר תוך הסתייעות באמצעי ריגול שעשו שימוש בטכנולוגיה מתקדמת.

ראוי לציין כי תקיפת הקונסוליה פתחה את הדלת לאיומים בין איראן לישראל, ודחפה לראשונה את מלחמת הצללים בין שתי המדינות שנמשכה עשרות שנים אל פני השטח.

היא גם העלתה את רמת הכוננות הצבאית באזור והסלימה את המתיחות במזרח התיכון בצורה חסרת תקדים. (קרדיט: קסיון ניוז)

معلومات جديدة عن هجوم القنصلية بدمشق.. رؤوس كبيرة اختفت

קרדיט לתמונה: אלערביה