יוון שוקלת לרכוש מערכות "כיפת ברזל" מישראל

בהצהרה שנמסרה ב-17 באפריל 2024, שר ההגנה היווני ניקוס דנדיאס החיה מחדש את הדיונים על חיזוק יכולות ההגנה האווירית של יוון, נושא שנמשך בקרב מנהיגי הצבא כבר שנים. הדיון הזה זכה לדחיפות חדשה בעקבות הביצועים המרשימים של כיפת ברזל של ישראל נגד רקטות וטילים של האויב.

השר דנדיאס הדגיש את הדחיפות של התפתחות זו, ואמר: "בהינתן הלקחים שנלמדו מהסכסוך באוקראינה, חשוב לנו ליצור מערכת נ"מ אינטגרטיבית". הוא חשף תוכניות לפתח מערכת דומה לכיפת ברזל הישראלית המתקדמת כדי להגן על יוון מאיומי אוויר.

ליוון יש ארסנל מגוון בתוך מערכת ההגנה האווירית העיקרית שלה. מטוסי יירוט ממטה חיל האוויר הטקטי היווני מהווים את קו ההגנה הראשון, ומסוגלים להגיב במהירות להפרות בשמיהם הודות למהירותם ולזריזותם.

מטוסים אלו חיוניים לעליונות אווירית ומספקים תמיכה קריטית למערכות טילים. בין המערכות הללו, ה- S-300 , מערכת טילי קרקע-אוויר ארוכת טווח ממוצא רוסי, הממלאת תפקיד מרכזי. הטווח שלו יכול להגיע ל-150 קילומטרים, מה שמאפשר למערכת לתקוף מטרות בגובה רב. חוץ מזה, מערכת הפטריוט האמריקאית משלימה את הכיסוי עם יכולת הגנה מפני טילים בליסטיים וכלי טיס, הפועלת ביעילות למרחק של עד 160 קילומטרים.

ארצות הברית מציעה לספק לישראל 100 משגרי כיפת ברזל ו-14,000 טילים

קרדיט: ערביכ דפנס     קרדיט לתמונות: דובר צה"ל