נשק ישראלי מסתורי פגע בהגנ”א של כור נתנז מבלי שאיראן זיהתה אותו

גורמים מערביים ואיראנים אמרו כי התקיפה הישראלית נגד איספהאן גרמה נזק למערכות הגנה אווירית איראניות מבלי שזוהה באיזה נשק השתמשו לשם כך, בזמן שתמונות לוויין בלעדיות הראו כי לא נגרם נזק חמור לבסיס האוויר האיראני, שלדעתם היה היעד העיקרי מאחורי המתקפה הישראלית על איראן.

ה”ניו יורק טיימס” ציטט גורמים רשמיים שאמרו כי התקיפה הישראלית נועדה לשלוח מסר לפיו ישראל יכולה לעקוף ולשתק את מערכות ההגנה האיראניות מבלי להתגלות.

הגורמים הוסיפו כי התקיפה הישראלית גרמה נזק למערכת הגנה האחראית לניטור והשמדת איומים מהאוויר ליד הכור הגרעיני בנתנז.

שני גורמים איראנים אמרו לעיתון כי התקיפה הישראלית פגעה במערכת ההגנה האווירית S-300 בבסיס צבאי בעוספיה.

 

לפי העיתון, עדיין לא ברור באיזה סוג נשק השתמשה ישראל כדי לפגוע במערכת ההגנה האווירית האיראנית במקום. 

אבל שלושה גורמים מערביים ואיראנים אמרו לעיתון כי ישראל השתמשה ברחפנים ולפחות טיל אחד ששוגר ממטוס קרב. 

מוקדם יותר אמרו גורמים איראנים כי המתקפה על הבסיס הצבאי בוצעה על ידי מל”טים קטנים, שככל הנראה שוגרו מתוך שטח איראן.

שני גורמים מערביים אמרו כי טיל שוגר ממטוס קרב הרחק מהמרחב האווירי הישראלי או האיראני, והכיל טכנולוגיה שאפשרה לו לחמוק מהגנה מכ”ם איראנית. 

גורמים במערב אמרו כי לא הטיל ולא המטוס ששיגר אותו נכנסו למרחב האווירי הירדני, מחווה שמטרתה לשמור את הממלכה מחוץ לסכסוך לאחר שעזרה להפיל את הנשק האיראני ,ששוגר לעבר ישראל, בשבוע שעבר.

שני גורמים איראניים אמרו כי הצבא האיראני לא זיהה שום דבר שנכנס למרחב האווירי האיראני ביום שישי, כולל מל”טים, טילים או מטוסי קרב. 

סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית, IRNA, דיווחה כי לא היו התקפות טילים וכי מערכת ההגנה האווירית האיראנית לא הופעלה.

גורמים במערב אמרו כי השימוש של ישראל במזל”טים ששוגרו מתוך איראן ובטיל שהגנה אווירית לא יכלה לזהות נועד לתת לאיראן מושג איך תיראה מתקפה בקנה מידה גדול בעתיד. 

הם הוסיפו כי התקיפה נועדה לגרום לאיראן לחשוב פעמיים לפני שתתחיל מתקפה ישירה על ישראל בעתיד.

 

תמונות לווין

מנגד, רשת החדשות האמריקאית CNN מסרה כי תמונות לוויין בלעדיות מראות שהתקיפה הישראלית לא גרמה נזק חמור לבסיס האוויר האיראני המותקף.

ברשת הוסיפו כי מהתמונות עולה כי הנזק על הקרקע היה מינימלי.

 

העיתון “ניו יורק טיימס” אמר כי הוא ערך ניתוח של תמונות לוויין ואכן הראה שחלק חשוב מהמכ”ם של מערכת ה-S-300 בבסיס האוויר השמיני של האשטאם שיקארי בעוספיה ניזוק קשות.

התמונות הראו, לפי העיתון, כי המתקפה המדויקת הובילה לנזק או להרס של המכ”ם המשמש במערכות ההגנה האווירית S-300 למעקב אחר מטרות נכנסות.

העיתון ציין כי הוא הסתמך על תמונות לוויין רבות בניתוח שלו, והתוצאות אושרו גם על ידי מנתח התמונות כריס ביגרס, שעבד בעבר עם ממשלת ארה”ב.

העיתון ציין כי המכ”ם מוקף בדרך כלל במספר כלי רכב, בהם ארבע משאיות הנושאות טילים. 

לפני התקיפה נראו הטילים מוצבים ליד המכ”ם לאחר הפגיעה הם הוזזו ולא נראו כל נזק לכאורה, בעוד שהסיבה למהלך לא הייתה ברורה, לפי העיתון. עם זאת, העובדה שהם נראים שלמים מעידה על כך שלמתקפה הייתה מטרה מאוד מדויקת, לפי ביגרס.

מהתמונות גם ברור כי אזורים אחרים בבסיס האוויר ובשדה התעופה הסמוך לא נפגעו.

העיתון מציין כי דיוק התקיפה, עמוק בתוך איראן ועם אתרים רגישים רבים בקרבת מקום, מעיד על כך שישראל בחרה ביעד הספציפי, שהיה מערכת ההגנה האווירית.

לפי המרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון, איראן רכשה סוג זה של מערכת הגנה אווירית מתוצרת רוסיה כדי להרתיע תקיפות אוויריות ישראליות ואחרות.

إيران: لا توجد خطة للرد الفوري على إسرائيل | سكاي نيوز عربية

קרדיט: אלחורה     קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות – סקיי ניוז