בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 11-4-2024

עיקרים:

א. החמאס דוחה על הסף הצעות לעסקה, אחרי שישראל נענתה בפועל ללא תמורה, כמעט לכל דרישות הארגון.
ב. צה”ל מסיג כמעט את כל כוחותיו מהרצועה ומאפשר לחמאס להשתלט על השטח, ובמקביל מתגבר זרם הסיוע הבינ”ל לעזתים.
ג. ארגוני הטרור באיו”ש ממשיכים להפגין תעוזה. ברקע נסיונות בודדים של הרש”פ להפגין חידוש השליטה, אך ללא פעולה מול גורמי הטרור.
ד. חג “עיד אלפטר” צויין באוירה מאופקת, ובהגעה מוגבלת יחסית להר הבית. נסיונות להביע תמיכה בחמאס בהר, נעשו במהלך השבוע האחרון, אך לא בחג.
ה. מתח גובר בגבול הצפון, על רקע איומי הנקמה האיראניים.

 

ובהרחבה:

אחרי כותרות ענק על עסקת חליפין מתרקמת, באו דוברי החמאס ונעצו סיכה בבלון. החמאס לא מוכן לרכך את דרישותיו שמשמעותן ביטול מוחלט ל הישגי ישראל בלחימה, ומנגד, מודיע שאין הוא יכול להביא לשחרור אפילו של 40 חטופים.
על פי הפרסומים האמריקאיים הסכימה ישראל עד כה לשחרור 900 אסירים מהם 100 אסירי עולם, 6 שבועות של הפסקת אש, נסיגה ישראלית מצירי צלאח אלדין (ציר אורך מזרחי), ורשיד (ציר החוף) לחזרה מאסיבית של עקורים לצפון, והגדלת היקף הסיוע שנכנס לרצועה.
למען האמת עמדת החמאס יותר ממובנת: ישראל כבר נתנה בפועל את כל מה שמוצע עכשיו, פרט לאסירים, ולאחר יציאת אוגדה 98 מח’אן יונס וסביבתה, נותר ברצועה רק כח קטן המרוכז על ציר נצרים, שבכוחו לבתר את הרצועה, אם כי נוכח אינספור המנהרות שבין צפון הרצועה לדרומה, יכולתו למנוע מעבר בפועל לצפון הרצועה אפסי. לח’אן יונס אין אפילו נסיון למנוע את החזרה מרפיח, אם כי מראות ההרס בגזרה בהחלט מכים בהלם חלק מהחוזרים. לא בכדי ניתן היה לראות תפילות חג המוניות וכמות לא מבוטלת של ילדים חוגגים את  “עיד אלפטר” בג’באליה, כמו בסרטון הבא:
https://www.facebook.com/reel/413816054598803

 

לצד זאת, נכנעה ישראל ללחץ האמריקאי, הגדילה את מספר המשאיות הנכנסות לרצועה עד קרוב ל- 500 ביום, לצד הצנחה מאסיבית של סיוע מהאויר, הפעלת קו מים נוסף, שלישי במספר לרצועה, ומחווה נוספת, שחרור מספר לא מבוטל של עצירים מנהליים, חלקם פעילי חמאס מוכרים ובולטים מאיו”ש לרגל החג, בין היתר על רקע מצוקת המקום במתקני הכליאה.

הנה תמונות מחגיגות לכבוד שחרור אחד המחבלים הכבדים בשכם, השבוע:

 

 

בשורה התחתונה, דרישות החמאס נעמות ללא תמורה, אז מדוע שהארגון ירצה לתת תמורה כלשהי, כשברקע, שומעים אנשיו על הפגנות נוספות הדורשות מישראל להיכנע לכל תנאי החמאס, ומנהלי המו”מ מטעם ישראל לוחצים על הממשלה שתעניק להם חבל לויתורים נוספים.

הנה תמונות מהצנחת סיוע ירדני לרגל החג:

 

ברקע, ממשיכים בישראל לדבר על הערכות לפעולה ברפיח, סוגיא שכמובן לא תידון בפורום הזה, אבל בפועל חשיבותה פחותה. אם אנשי החמאס יכולים לצאת מרפיח לכל הרצועה, הרי שפעולה כזו, לא תחסל את הכח הצבאי של הארגון, ורק תאפשר לו לפגוע עוד יותר בחיילים. פעולה מוצלחת נוספת השבוע, היתה חילוץ גופת החטוף אלעד קציר מניר עוז הי”ד. לפני מספר חודשים פרסמו אנשי הגא”פ סרטון של קציר בעודו חי בידיהם, מה שמעיד שאנשי הטרור העזתיים מוכנים לרצוח את החטופים ללא היסוס, והם אכן עושים זאת בפועל.

החמאס במקביל, משקם יכולות שלטוניות. אנשיו משפצים צירים, מפנים גופות מתוך ההריסות ושולטים על חלוקת הסיוע. בנוסף, גובים אנשיהם עמלות גבוהות מכל מי שמבקש להוציא כספים מחשבונות הבנק שלו ברפיח. בנוסף הצליחו אנשי החמאס לבצע מארב ולהרוג 4 מלוחמי חטיבת הקומנדו באזור ח’אן יונס הי”ד, וסרט על הצלחה זו שודר בהיקף נרחב ברשתות התעמולה של הארגון, אך לא ישודר כאן.
השבוע חיסל צה”ל את ראש עיריית מע’אזי מטעם החמאס, וגם 6 מבניו ונכדיו של אסמאעיל הניה. הישגים בעלי משמעות מורלית, אך פחות בעלי משמעות מעשית. כן הושמדו 3 מנהרות בגזרת ח’אן יונס, אחת מהן חצתה את הגדר לתוך שטח ישראל.

 

ובאיו”ש, ארגוני הטרור ממשיכים להפגין נוכחות ותעוזה. שורה של פיגועי ירי לעבר ישובים ישראליים נרשמו השבוע, ובכלל זה גם לעבר הישובים מירב וגן נר בגלבוע. בפיגוע ירי ליד עזון, נפצעה קשה חיילת צה”ל, ובפיגוע דקירה במחסום תיאסיר חוסלה המחבלת ללא נפגעים בצידנו. כן נמשכו הנסיונות לפגוע בכוחותינו בפעילות בלב הערים באיו”ש, כאשר איום המטענים הולך ומתעצם, כמו בתקרית כאן במחנה בלאטה:
https://www.facebook.com/reel/721584913389700

 

הרש”פ בתורה, ניסתה השבוע להפגין כוח, ולהזרים כוחות נוספים לגזרת טול כרם. אנשיה הכריזו, כי איתרו את רכב “רשות המקרקעין” שנגנב בידי אנשי הג’האד האסלאמי, וכן זיהו עבריינים ששדדו רכב עם סיגריות בעיירה ענאתא. כן טענו ללכידת חוליית אנשי דאעש, שתכננה להפעיל 3 מכוניות תופת, הגדולה בהם ליד המקאטעה בג’נין. אמינות הטענה מוטלת בספק.
הרש”פ מדגישה כל העת שפעילות המנגנונים מכוונת כנגד גורמים פליליים ולא פח”עיים, משום שלכך אין לאנשיה לגיטימציה, אפילו מצד פעילי המנגנונים עצמם, שרבים מהם שותפים מלאים בטרור.

הנה תמונות מהגעת אנשי המנגנונים למחנה הפליטים טול כרם:
https://www.facebook.com/reel/3715310718722676

 

השבוע צויין חג “עיד אלפטר” באוירה מאופקת מאוד על רקע המצב. בהר הבית נרשמה בחג נוכחות מוגבלת יחסית, ונשמר השקט, בניגוד לימים הקודמים, ובראשם לילת אלקדר”, אז נעשו נסיונות להפגין תמיכה פומבית בחמאס.

הנה תמונות:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/929549181980184?idorvanity=357103281849

 

השבוע התפגר בשעה טובה וליד דקה, ערבי ישראלי, רוצחו של החייל משה תמם הי”ד, ומי שמאז הספיק לכתוב שורה של מחזות, שהועלו בין היתר בתיאטרון “אלמידאן” בחיפה. על אף העובדה שדקה נת מסרטן לא היססו גורמי הטרור הפלסטינים ובכללם הרש”פ לבכות את מותו, ולהטיל את האחריות על ישראל. לאחר שמשטרת ישראל מילאה את תפקידה ומנעה קיום בית אבל לכבודו בחיפה, קיימו הפלסטינים בית אבל לכבודו בשכם, ושם צה”ל לא מילא את תפקידו במאבק נגד מיצג ההזדהות עם המחבל.

הנה תמונות:

 

ובגזרה הצפונית, נמשכת המתיחות, על רקע איומי הנקמה האיראניים, וגיבוי החזבאללה לאיומים אלה. אין ספק שהאיום האיראני הוא אמיתי, ומנגד הוא לא יבוצע ישירות מאיראן, אלא מצד שלוחיה שממילא נערכים לעימות נרחב יותר מול ישראל מחזיתות לבנון וסוריה, בנוסף לחזיתות עראק ותימן, שגם משם לא נפסקים הנסיונות לפגוע בנו. האיראנים השקיעו כסף רב בארגוני “פרוקסי”, כדי שהם לא יצטרכו ל”לכלך את הידיים”, או לשלם מחיר על הטרור שהם מפעילים. מבחינתם: היעד העיקרי הוא לקדם את תכנית הגרעין, ונכון לעכשיו הם די מתקדמים בכיוון.

עד כאן להשבוע- שבת שלום ובשורות טובות.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו”ש   

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונות השער: מתן רחמני – יוצר תמונות ב-AI