דיווח: ארה”ב הביעה את מורת רוחה מהתכנון המזלזל של ישראל בכיבוש רפיח

האתר האמריקני Axios חשף ביום רביעי חילוקי דעות עמוקים בין ארה”ב וישראל במהלך דיונים בנוגע למבצע הצבאי הישראלי הממשמש ובא בעיר רפיח, החלק הדרומי ביותר של רצועת עזה.

האתר ציטט מקורות ,שהוא תיאר בקיאים בפרטי הפגישה הוירטואלית שהתקיימה בתחילת השבוע בין גורמים בולטים בשתי המדינות,  שאמר כי הפגישה, שנמשכה כשעתיים וחצי, “חלק גדול ממנה התמקדו כיצד לפנות למעלה ממיליון פלסטינים שנעקרו לרפיח”, ובמהלכה הציגה וושינגטון “הצעה חלופית למבצע הישראלי המתוכנן”.

הממשל האמריקני חזר זמן רב על דאגתו שהפינוי המהיר והבלתי מאורגן של המספר העצום הזה של עקורים יוביל לאסון הומניטרי.

מקורות אמרו לאקסיוס כי הצד הישראלי “הציג רעיונות כלליים לגבי פינוי אזרחים”, והסבירו כי היישום “עשוי להימשך לפחות 4 שבועות ואולי יותר מזה, בהתאם לתנאים בשטח”.

המקורות הוסיפו גם כי גורמים אמריקאים הבהירו במהלך הפגישה כי הערכה זו “לא ריאלית”, והודיעו לישראלים כי הם “מזלזלים בגודל ובקושי של המשימה”.

אקסיוס דיווחה כי גורמים אמריקאים “הבטיחו לישראלים שהמשבר ההומניטרי המתדרדר בעזה אינו משאיר מקום לאמון ביכולתה של ישראל לבצע פינוי מאורגן ויעיל של אזרחים”.

שני מקורות ציינו לאתר כי אחד מנציגי ארה”ב בפגישה אמר כי תהליך פינוי מתוכנן ונלמד כראוי “עשוי להימשך כ-4 חודשים”, הערכה שנפסלה על ידי הישראלים.

 

מקור אחד הסביר לאקסיוס: “כאן התברר לכולם שיש למצוא פשרה”.

הבית הלבן לא הגיב לבקשת האתר האמריקאי להגיב על הפרטים הללו.

הבית הלבן ציין ביום שני כי הביע את דאגותיו בפני ישראל מהתקיפה שצבאו מתכוון לבצע על העיר רפיח, והסביר כי ישראל הסכימה “לקחת בחשבון את החששות הללו”.

במהלך פגישה אמריקאית-ישראלית בדרג גבוה שהתקיימה בוידאו והשתתפו בצד האמריקני מזכיר המדינה אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג’ייק סאליבן, “הצד האמריקני הביע את דאגתו מכמה תוכניות פעולה ברפיח”. הם ציינו כי “הצד הישראלי הסכים לקחת בחשבון את החששות הללו ולקיים דיונים בהמשך”.

More people likely to die of hunger than war in Gaza, says Palestinian investment fund head | Arab News

קרדיט: ערב ניוז

 

הצעה אמריקאית חלופית

במהלך הפגישה אמרו שני מקורות כי סאליבן הזהיר את הישראלים שעלולים להכריז על רעב בעזה בשבועות הקרובים, על פי קנה המידה של האו”ם, הנקרא סיווג הביניים לביטחון תזונתי (IPC).

הוא ציין כי הודעה כזו תהיה רק ​​השלישית מסוגה במאה העשרים ואחת. “זה יהיה רע לישראל ולארה”ב”, ציטט אקסיוס את סאליבן.

במהלך הפגישה הציגה ארצות הברית רעיונות לגבי גישה חלופית למבצע הצבאי של ישראל ברפיח. שני מקורות אמרו לאקסיוס כי החלופה האמריקנית כוללת “בידוד רפיח משאר רצועת עזה, אבטחת הגבול בין מצרים לרצועה, התמקדות בפגיעה בבכירי חמאס בעיר וביצוע תקיפות אוויריות על סמך מידע מודיעיני”.

ישראל אישרה את כוונתה לבצע מבצע צבאי ברפיח, שם נמצאים כיום יותר ממיליון עקורים פלסטינים שעברו לעיר מאזורי הלחימה בצפון, בתגובה לקריאות ישראל.

סיווג עולמי של ביטחון תזונתי בגיבוי האו”ם הזהיר בחודש שעבר כי “הרעב בפתח” ברצועה, שעלול לפגוע בצפון עזה בחודש מאי, ועלול להתפשט ברחבי הרצועה עד יולי, המאוכלסת ב-2.3 מיליון.

בינתיים, דו”ח חדש שהוציא ביום שלישי הבנק העולמי והאו”ם קבע כי עלות הנזק לתשתיות חיוניות בעזה מוערכת בכ-18.5 מיליארד דולר, שווה ערך ל-97% מהתוצר המקומי הגולמי של הגדה המערבית ורצועת עזה משולב ב-2022.

הדו”ח קבע כי עם 84 אחוז מבתי החולים ומתקני הבריאות שניזוקו או נהרסו, ומחסור בחשמל ובמים להפעלת השאר, לתושבים יש רק גישה מינימלית לטיפול רפואי, תרופות או טיפולים מצילי חיים.

באשר למערכת החינוך, “היא קרסה, עם 100 אחוז מהילדים מחוץ לבית הספר”, על פי הבנק העולמי.

A 50 per cent reduction in aid entering war-torn Gaza in February has led to sharp increases in malnutrition, hunger and starvation.

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונות: האו”ם