בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 28-3-2024

בשל חג הפורים הסקירה השבוע יוצאת במהדורה מקוצרת, וללא עיקרים.

נפתח בהתנצלות והבעת צער, על כך שהריגת גר הצדק דוד בן אברהם מחברון ז"ל, סמוך לישוב אלעזר בגוש עציון, הוצגה כאן בטעות כסיכול פיגוע. מדובר כמובן בטעות מצערת, שהיא תוצאת המתח הבלתי נסבל, והמציאות הנוראה בשטח, שגבתה גם בעבר קרבנות נוספים כמו יובל קסטלמן הי"ד, והחטופים שהצליחו להימלט יותם בן חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה הי"ד, ושל חיילים נוספים שנפגעו כתוצאה מזיהוי מוטעה. כמובן שארועים אלו צריכים להיחקר עד תום לצורך הפקת לקחים, אבל לא לצורך חיפוש אשמים, שכן האשמים היחידים במעשים אלו הם אויבינו, ומידם בלבד נבקש את דם אחינו.

 

ומכאן לארועי השבוע, ותחילה לאיו"ש, שממקבלת יותר ויותר צביון של חזית וזירת לחימה. בלט השבוע הפיגוע ליד צומת הפרסה, כאשר מחבל איש משמר נשיאות הרש"פ לשעבר, בוגר קורס צלפים בירדן, בחסות אמריקאית, פתח באש לעבר הסעת תלמידים, ארוע שבחסדי ה' הסתיים ללא נפגעים. בהמשך התפתח קרב של מספר שעות, במהלכו, הצליח המחבל לחמוק מכוחותינו, ואף לרצוח את חייל צה"ל עילי גורפינקל הי"ד ולפצוע חיילים נוספים, טרם שחוסל ע"י מסק"ר. פיגוע זה לא היה היחיד השבוע לצידו נרשמו עוד מספר פיגועי ירי שבחסדי ה', הסתיימו ללא נפגעים ברחבי איו"ש, כמו שורה של פיגועי ירי לעבר הישובים כרמי צור, אבני חפץ אש קודש.

הנה תיעוד של חיסול המחבל, ושל תהלוכת תמיכה שקיימו בני כפרו – דיר אבזיע שממערב לראמאללה, ליד ביתו בכפר:
https://www.facebook.com/reel/683941130423053
https://www.facebook.com/reel/392467303600709

 

במקביל, בפעילות סיכולית של צה"ל ושב"כ, נמנעה הברחת אמל"ח בהיקף נרחב, שכללה מטעני נפץ תקניים, מטולי M203 ו- RPG, רימוני יד, רובים, אקדחים ועוד. מדובר בהברחה שבוצעה בחסות משמרות המהפיכה האיראניים, ובבהובלת בכיר הפת"ח מוניר מקדח, הפועל מלבנון בשת"פ עם חזבאללה. אמנם אין הוכחות לכך בשלב זה, אך נסיון העבר מלמד שהפעילות הסיכולית, מגיעה רק לחלק קטן מפעילות ההברחות, מה שבהחלט יכול להצביע על קיום אמצעי לחימה דומים בזירת איו"ש, ובודאי על כך, שאם אמצעים אלו לא הוברחו בעבר, כנראה יעשוו נסיונות להבריחם בעתיד. חשוב לשים לב, שגם כאן נראות טביעות האצבע המובהקות של אנשי הפת"ח ומנגנוני הרש"פ, שותפינו לשלום המדומיין.
לצד זאת, בפעילות של צה"ל במרחב ג'נין חוסלו 4 מחבלים, לאחר חילופי אש עזים, הפעלת מטענים ואמצעים נוספים. במהלך התקופה האחרונה, נוכחות חוליות חמושות, המתקראות "גדודים", הפכה חיזיון נפוץ במרבית אזורי צפון השומרון, בדגש על ג'נין, טול כרם ומחנה בלאטה. במקומות נוספים, גם פועלות מסגרות טרור, איך בהיקף קטן יותר. ניכר שצה"ל ממשיך לנסות להתמודד עם התופעה בשיטת "כיסוח הדשא", גם כשמולו צמח כבר "יער עבות וסבוך", ולא ניכר שום נסיון לשנות את דפוס הפעולה, ולהבין מה רמת האיום.

הנה תמונות מחילופי האש בג'נין:
https://www.facebook.com/reel/683941130423053

 

נראה שחוסר הכרת המציאות מאפיין גם את מי שמובילים את הפעילות ברצועת עזה, וגם שם מנסה הפיקוד הצבאי לאמץ את שיטת "כיסוח הדשא", תוך הצלחה לא מבוטלת במבצע בבית החולים שיפאא', ובמקומות נוספים דוגמת בתי החולים אמל ונאצר בח'אן יונס. הבעיה העיקרית הינה שברצועה לא מדובר ביער, אלא בג'ונגל פראי נוסח האמזונס, שורץ נחשים וחיות טרף בכמויות לא מוגבלות כמעט.
חוסר ההבנה של המציאות העזתית, בא לידי ביטוי גם בהמשך הנסיונות לחתור לעסקה בנושא החטופים ושיגור משלחת לקטר, הפטרון השני בחשיבותו לחמאס, לאחר האיראנים. מנהלי המו"מ מצד ישראל, כנראה אינם מבינים שמבחינת החמאס עסקה בנושא החטופים ללא הפסקת הלחימה משולה להתאבדות בנסיבות הנוכחיות, שכן כל עוד החטופים בידיהם, יש לחמאס מגן אנושי לבכירים שנותרו ברצועה, ומסירתם פירושה ויתור על המגן הזה. מה גם, שבמצב הנוכחי, נכנסות לרצועת עזה כמויות אדירות של סיוע מהיבשה ומהאויר, ובקרוב גם מהים, מה שהביא לירידה ניכרת במחירי הסחורות ברצועה.

בכירי החמאס וחלק מאנשיהם מוגנים במנהרות, נהנים גם מהכנסת סכומי כסף גדולים, כתוצאה משליטתם בחלק ניכר מהסחורות הנכנסות לרצועה, ובנוסף, העיכוב במימוש עסקת חליפין, מעכב פעולה ישראלית ברפיח ובמחנות המרכז. נראה, שגם אם בסוף פעולה ברפיח תצא לפועל, תועלתה תהיה מוגבלת, החטופים ממילא יוברחו מהרצועה ברובם, וכך גם בכירי החמאס.
במקביל, הלחץ הבינ"ל לעצירת הלחימה ברצועה מתגבר, ובא לידי ביטוי השבוע בהחלטת מועצת הבטחון, בהסכמה אמריקאית בשתיקה, לקרוא להפסקת אש בלא להתנות זאת בשחרור החטופים.
לצד זאת, ממשיכים אנשי החמאס במשחק האכזרי סביב החטופים, והודיעו על מות אחד החטופים מרעב וחוסר תרופות. כאמור, אין מחסור במזון ברצועה, כך שללא ספק מדובר במשחק ציני ואכזרי של חבורת החלאות החמאסית.
לעומת זאת, החלו אנשי החמאס בסיוע רשת התקשורת שלהם: "אלג'זירה", להפיץ עלילת דם על אונס נשים פלסטיניות בידי חילי צה"ל בבית החולים שיפאא'.

הנה סרטון של הרשת,ובו ראיון עם אישה עזתית המעלה טענות מסוג זה:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1420087015569959?idorvanity=357103281849

 

אפשר לאמר על רקע זה, שלמרבה הצער החבורה שלא קראה את המציאות ערב 07 אוקטובר אינה קוראת את המציאות גם כיום, ועדיין אלו האנשים שמחזיקים במפתחות. מדובר בלוחמים עזי נפש כנראה, מומחים בלחימה, אך נעדרי הבנה של המציאות המזרח תיכונית.
והחזית הצפונית, ממשיכה לבעור בעצמת אש משתנה, בהובלה איראנית, ותוך הזרמה מאסיבית של אמצעי לחימה, ופיתוח מיליציות נוספות בעיקר פלסטיניות בזירה הלבנונית. זאת, לצד סיוע מורלי מכיוון תימן, סוריה ועראק, ונסיונות להעיר את הגבול הירדני, כאשר בירת ירדן חוותה השבוע מספר הפגנות תמיכה סוערות בחמאס, שניסו להגיע לכיוון השגרירות הישראלית. זאת, בנוסף למאמץ לקדם הברחות אמל"ח לאיו"ש דרך ירדן, כפי שכבר ציינו.

הנה תמונות מירדן:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1467485834164689?idorvanity=357103281849

 

ברמה המקומית יצוינו דיווח על כוונה להודיע בתחילת השבוע הבא על כינון ממשלת הטכוקראטים בראשות מחמד מצטפא, יועצו הכלכלי של יו"ר הרש"פ.
כן דווח על שוד מזויין של מפעל לעיבוד זהב ותכשיטים בראמאללה. השודדים נמלטו ונפתח מצוד אחריהם.

הנה תמונות:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/3592541464320895?idorvanity=357103281849

 

לצד זאת נציין, כי ביום שבת- 30 מרץ יצויין יום האדמה. עד כה לא ידוע על פעולות מתוכננות, אך בסבירות גבוהה, ינוצל היום להבעת סולידריות עם רצועת עזה במגזר הערבי בישראל. בהמשך ב-09 או 10 אפריל, יחול חג "עיד אלפטר" המסיים את חודש הרמדאן. החג נמשך 3 ימים. קודם לכן יחולו "לילת אלקדר" ויום שישי האחרון של חודש הרמדאן: "אלג'מעה אליתימה", בהם צפויה הגעה המונית להר הבית.

עד כאן להשבוע- שבת שלום ובשורות טובות

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש   

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונות השער: מתן רחמני – יוצר תמונות ב-AI