מחקר מקיף: זוהו 3 גורמים "עיקריים" המובילים לדמנציה

מחקר שנערך לאחרונה חשף כי "סוכרת, זיהום אוויר וצריכת אלכוהול יכולים להיות הגורמים העיקריים המובילים לדמנציה", והצביע על כך שגורמים אלה "משפיעים על אזורים חלשים במוח, מה שהופך אותם לפגיעים למחלת אלצהיימר וסכיזופרניה", לפי העיתון האמריקאי " וושינגטון פוסט".

המחקר, שהתבסס על סריקות מוח של כמעט 40,000 אנשים, בין הגילאים 44 עד 82, פורסם בבריטניה, ביום רביעי, בכתב העת "Nature Communications".

העיתון ציטט את פרופסור גונאייל דאוד מאוניברסיטת אוקספורד שאמרה: "המחקר מצא שהאזורים החלשים במוח, המתפתחים במהלך גיל ההתבגרות ומסייעים בעיבוד מידע במוח, הם הראשונים להיות מושפעים כאשר אדם מתחיל להזדקן".

דאוד, שהשתתפה במחקר, הוסיפה כי "סוכרת, זיהום אוויר וצריכת אלכוהול הם הגורמים המזיקים ביותר, אך ישנם גורמים נוספים המשפיעים על נושא הדמנציה".

לפי העיתון, המחקר בדק 161 גורמי סיכון, ביניהם לחץ דם, כולסטרול, סוכרת, משקל, צריכת אלכוהול, עישון, מצב רוח, דלקות, זיהום, שמיעה, שינה, סוציאליזציה, תזונה, פעילות גופנית וחינוך.

 

הפרופסורית מאוניברסיטת אוקספורד ציינה כי "האבחנה של סוכרת, כמות החנקן הדו-חמצני באוויר ומספר הפעמים שאדם שותה אלכוהול הם שלושת גורמי הסיכון המזיקים ביותר לאזורים שבריריים במוח".

היא הוסיפה, "ישנם גורמי סיכון עיקריים נוספים, שהם שינה, משקל, עישון ולחץ דם, אך לראשון יש השפעה כפולה".

יותר מ-55 מיליון אנשים חיים עם דמנציה ברחבי העולם, ומספר זה צפוי לעלות ל-153 מיליון עד 2050, על פי ארגון הבריאות העולמי.

המכון הלאומי להזדקנות מגדיר דמנציה כ"אובדן תפקוד קוגניטיבי". הוא מציין כי "התסמינים שלו נובעים מכך שתאי עצב במוח מאבדים את הקשר שלהם עם תאי מוח אחרים ולבסוף מתים".

"סוכרת וצריכת אלכוהול הוכחו באופן עקבי כקשורים לירידה מוחית וקוגניטיבית", קבעו החוקרים במחקר. "ישנן עדויות הולכות וגדלות לכך שחשיפה לזיהום אוויר היא גורם סיכון לירידה קוגניטיבית ודמנציה", על פי החוקרים.

העיתון ציטט את פרופסור לפסיכיאטריה גריאטרית בלונדון, ג'יל ליווינגסטון, שאמר כי "המחקר החדש היה 'מאוד מעניין', אבל ייתכן שהתוצאות לא יהיו דומות אם תערכנה בקנה מידה רחב יותר".

אבל ליווינגסטון ציין כי "המחקר מראה שאנשים יכולים לקבל כמה החלטות כדי להפחית את הסיכון שלהם לירידה קוגניטיבית ככל שהם מתבגרים".

הוא הוסיף, "פעילות חברתית ופיזית, כמו שיחה עם חברים והתעמלות, עושה הבדל גדול, והליכה בחוץ ולראות דברים רבים ושונים יכולה להועיל".

أسباب وأعراض مرض الخرف.. 8 أسئلة وأجوبتها في غاية الأهمية - موقع المزيد

קרדיט: אלחורה     קרדיט לתמונות: אלמזיד