מבזקי חדשות מהעולם ליום 23-3-2024. מתעדכן

*- השיגור של רקטת סויוז רוסית עם שלושה אנשי צוות חדשים בדרכם לתחנת החלל הבינלאומית בוטל 20 שניות בלבד לפני ההמראה מבסיס החלל בקזחסטן, ובנאס"א הסבירו כי המנועים לא החלו לפעול במועד המתוכנן. חלון השיגור הבא יהיה ביום שבת הקרוב.

שלושת אנשי הצוות הם האסטרונאוטית טרייסי קולדוול דייסון מנאס"א, הקוסמונאוט אולג נוביצקי הרוסי ומרינה וסילבסקאיה, דיילת אוויר שנבחרה להיות האישה הבלארוסית הראשונה בחלל ואמורה לשהות במשך 12 יום בתחנה.

 

*- משטרת הודו הודיעה כי מנהיג דאע"ש במדינה נעצר היום יחד עם חשוד נוסף בעת שהשניים חצו את הגבול מבנגלדש כדי לבצע "פעולות חבלה".

לפי המשטרה במדינת אסאם, התקבל מידע כי שני בכירים בסניף ההודי שמסתתרים בבנגלדש עומדים לחצות את הגבול. בעקבות זאת, כוחות ביטחון גדולים נערכו ליד הגבול ולפנות בוקר אותרו השניים באזור דוברי, מיד אחרי שנכנסו לשטח הודו.

בחקירה התברר כי מדובר בהאריש פארוקי, שנחשב למנהיג דאע"ש בהודו. החשוד השני שנעצר הוא אנוראג סינג. השניים צפויים להיות מוסגרים לרשויות בדלהי, שם יש נגדם תיקי חקירה פתוחים.

"שניהם מנהיגים בעלי מוטיבציה וחברים בדאע"ש בהודו", ציינו במשטרה. "הם קידמו את המטרות של דאע"ש בהודו באמצעות קשירת קשר לבצע גיוס, מימון טרור ופעולות טרור באמצעות הנחת מטעני חבלה במקומות שונים ברחבי הודו".

 

*- דרמה פוליטית באירלנד: ליאו ורדקר הודיע על התפטרותו מתפקיד ראש הממשלה ומנהיג מפלגת פינה גייל. הוא צפוי להמשיך עד שייבחר המחליף שלו בהנהגת המפלגה, שגם יכהן בראשות הממשלה עד הבחירות הכלליות. ההתפטרות הגיעה על רקע התבוסה של ממשלת הקואליציה בשני משאלי עם מוקדם יותר החודש ואחרי שמספר מחברי המפלגה הודיעו שלא יתמודד שוב לפרלמנט.

ורדקר (45) עמד בראש מפלגת פינה גייל מאז 2017. הוא הפך באותה שנה לראש הממשלה הגאה הראשון בתולדות המדינה וכיהן בתפקיד עד שנת 2020. לאחר הבחירות, מונה לסגן ראש הממשלה, עד שקיבל את תפקיד ראש הממשלה ברוטציה בדצמבר 2022. מוקדם יותר השבוע, עוד הספיק ורדקר לבקר בבית הלבן ולחגוג עם הנשיא ג'ו ביידן את יום פטריק הקדוש.

 

*- הנשיאה החדשה של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, טומוקו אקאנה מיפן, הביעה את ביטחונה כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, יעמוד לדין על פשעי המלחמה באוקראינה. "נקמת השמיים איטית, אבל בטוחה", אמרה בריאיון לסוכנות הידיעות קיודו.

היא הדגישה כי פוטין יוכל להיעצר אם יגיע לאחת המדינות שחברות בחוקת רומא שקובעת את סמכות בית הדין ודחתה את הביקורת מצד מוסקבה על צו המעצר נגד הנשיא הרוסי. "כל עוד יש ראיות ויש צורך, אנחנו חייבים להוציא את הצו, בלי קשר לנסיבות או לרקע הפוליטי", הסבירה.

 

*- קוריאה הצפונית ערכה ניסוי מוצלח במנוע דלק מוצק עבור טיל היפר-סוני חדש לטווח בינוני עד ארוך – כך דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית. הניסוי הסטטי על הקרקע בוצע אתמול בבוקר בנוכחותו של המנהיג קים ג'ונג-און שציין כי "הערך הצבאי והאסטרטגי של מערכת הנשק הזו חשובה כמו טיל בליסטי בין יבשתי". "האויב יודע את זה היטב", הצהיר.

*- האם בריטניה תלך לקלפיות באוקטובר? ראש הממשלה, רישי סונאק, עדיין לא הודיע על מועד הבחירות, אולם שר האוצר, ג׳רמי האנט, סיפק רמז אפשרי – במודע או כפליטת פה – בעת שהופיע בפני ועדת הכלכלה של בית הלורדים. הוא ציין כי יש לסיים את בחינת הוצאות הממשלה עד אפריל 2025, אך מיד הוסיף: ״כמובן, אם הבחירות יהיו באוקטובר, אז הבחינה תהיה לחוצה מאד״.

 

*- המועצה המחוקקת של הונג קונג אישרה פה אחד חוק ביטחון לאומי חדש שקובע כי מי שיורשע בעבירות של בגידה, חתרנות וחבלה צפוי לעונש של מאסר עולם. "זה יום היסטורי עבור הונג קונג, רגע היסטורי שחיכינו לו 26 שנה, שמונה חודשים ו-19 יום", הכריז מושל הונג קונג, ג'ון לי, שציין כי החוק ייכנס לתוקף כבר ביום שבת הקרוב.

החוק החדש קובע גם כי העונש על הסתה יגיע לשבע שנות מאסר, אולם אם ייקבע כי הנאשמים קשרו קשר עם "כוח חיצוני", העונש יגיע לעשר שנות מאסר, וזאת לעומת מאסר של שנתיים כיום. בנוסף, החוק החדש מעניק סמכויות חדשות למשטרה ולבתי המשפט כדי להאריך את המעצר של חשודים בסיכון של הביטחון הלאומי עד ל-16 יום.

 

*- אין הפתעות בקרמלין: נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ניצח בבחירות ויכהן שש שנים נוספות – כך עולה מהמדגמים ומתוצאות ראשוניות שפורסמו לפני זמן קצר אחרי שלושת ימי ההצבעה.

ועדת הבחירות מסרה כי מספירת רבע מהקולות עולה כי פוטין מקבל כ-88 אחוז מהקולות, הרחק משלושת המתמודדים הנוספים – ניקולאי חריטונוב עם 3.8 אחוזים, ליאוניד סלוצקי עם 2.96 אחוזים וולדיסלב דבאנקוב עם 3.73 אחוזים. לשם השוואה, בבחירות 2018, סיים פוטין עם 76.69 אחוז.

המדגם של ערוץ FOM שפורסם לאחר סגירת הקלפיות הראה כי פוטין הגיע ל-87.8 אחוז, בעוד שחריטונוב קיבל 4.7 אחוזים, דבאנקוב עם 3.6 אחוזים ו-2.5 אחוזים לסלוצקי.

 

*- ארגון הצעירים הרפובליקנים ביוסטון דחה מפגש מתוכנן שהיה אמור להתקיים היום עם ליביה לינק-רביב, הקונסולית הכללית של ישראל בדרום מערב ארה"ב, אחרי שהתקבלו איומים מצד מפגינים תומכי חמאס שגם איימו להצית את מקום המפגש.

"אנחנו עומדים באופן חד משמעי לצד ישראל ולא נירתע מטקטיקות הפחדה זולות ופחדניות מצד קבוצה של אנשים חסרי כיוון", נמסר מהארגון שציין כי יקיים את האירוע במקום מאובטח יותר.

הקונסולית לינק-רביב מסרה: "לא ישתיקו אותי. הטרדה ואיומים הם לעולם לא הדרך. הבריונים לא ינצחו. מצפה לקיים דיאלוג פורה עם ארגון הצעירים הרפובליקנים ביוסטון בקרוב מאד".

 

*- מקורבים לבית המלוכה הבריטי אמרו לדיילי ביסט כי הנסיכה מווילס קייט עשויה לשוב לחיים הציבוריים כבר בב-31 במרץ כאשר היא צפויה להצטרף לבני המשפחה לתפילת יום ראשון של חג הפסחא.

"היא מרגישה טוב. הכל מתנהל כמתוכנן. חג הפסחא יהיה הרגע של המפץ הגדול", אמר חבר של הנסיכה, אולם חבר של המלך צ'רלס היה זהיר יותר ורק הביע תקווה כי הנסיכה תשתתף באירוע.

 

*- חיל האוויר האמריקאי הודיע כי שלשום בוצע ניסוי מוצלח באב טיפוס של מערכת AGM-183, טיל אוויר-קרקע היפרסוני לתגובה מהירה ששוגר ממפציץ B-52 שהמריא מהאי גואם.

בהודעה נאמר כי חיל האוויר "השיג תובנות בעלות ערך מהטכנולוגיה החדשה, פורצת הדרך הזו". "הניסוי הזה השיג מידע רב ערך וייחודי ונועד לקדם מגוון של תוכניות היפרסוניות", נמסר. "גם אימתנו ושיפרנו את יכולות הניסוי והבדיקה שלנו לצורך המשך פיתוח של מערכות היפרסוניות מתקדמות".

AGM 183A Arrow U.S Long-range Hypersonic Missile - YouTube

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי   קרדיט לתמונה: ויקיפדיה