מבזקי חדשות ליום 23-3-2024. מתעדכן

*- עם "חברים" כאלה…
סעודיה ככל הנראה לא מתרשמת מהמידע שהציגה ישראל לגבי מעורבות מועסקי אונר"א בטבח של ה-7 באוקטובר שביצע חמאס. אתמול הודיעה סעודיה כי תעביר לסוכנות 40 מיליון דולר כמענה ל"קריאת החירום" שהשמיעה אונר"א.

סעודיה היא תורמת גדולה יחסית בעולם הערבי לאונר"א. כשבוע אחרי הטבח הודיעה על העברת 2 מיליון דולר לסוכנות. לפי נתונים שפורסמו בעבר בעשור האחרון העבירה סעודיה לאונר"א קרוב ל-1 מיליארד דולר. זה קצת מוזר שהסעודים מפרנסים את הארגון הזה בעזה בידיעה שמי שיצא נשכר מכך היא חמאס שלא אהודה במיוחד בממלכה…

 

*- דו"ח חדש טוען: זה מספר המשרות שאיבדו הפלסטינים
ארגון העבודה הבינלאומי פרסם השבוע דו"ח לגבי השפעת המלחמה על מצב שוק העבודה הפלסטיני. לפי הדו"ח, מאז ה-7 באוקטובר ועד סוף ינואר, איבדו הפלסטינים למעלה מחצי מיליון משרות – 201,000 ברצועת עזה וכ-306,000 בגדה המערבית. לפיכך, כיום הנתון גבוה עוד יותר. בסך הכל מדובר מאז תחילת המלחמה באבדן הכנסה יומי של כ-22 מיליון דולר.

ארגון העבודה צופה שבסוף החודש הנוכחי שיעור האבטלה בקרב הפלסטינים יגיע ל-42.7%. הנתון יעלה ליותר מ-45% אם הלחימה תימשך גם ברבעון השני של השנה.

 

*- מפגש נדיר ומעניין באמירויות
מקורות ערביים טוענים כי השבוע ביקר בכיר חיזבאללה וופיק ספא באבו דאבי. זהו אירוע נדיר שכן האמירויות מחשיבה את חיזבאללה כארגון טרור. לפי מקורות המקורבים לחיזבאללה, הביקור מהווה "דף חדש" ביחסים עם אבו דאבי.

לפי הדיווחים, ספא הגיע לאמירויות כדי לדון בשחרור 10 לבנונים כנראה אנשי חיזבאללה שעצורים באבו דאבי.

קשה לנתק את הביקור הזה ממה שקורה בימים אלה באזור ואי אפשר לשלול כי האמירויות מנסה ליצור ערוצי תקשורת עם חיזבאללה כדי להביא לרגיעה באזור וכן כדי לפעול לסיום המשבר הפוליטי הפנימי בלבנון.

 

*- כמה הריסות יש בעזה?
אם להאמין לנתון שמפרסמת אונר"א השבוע, המלחמה ברצועת עזה הותירה עד כה חורבות והריסות במשקל כולל של 23 מיליון טון. לצורך השוואה בסבב שומר החומות ברצועת עזה בשנת 2021 משקל ההריסות הוערך בכ-1 מיליון טון. אונר"א לא הסבירה כיצד הגיעה לנתון אותו פרסמה השבוע אך ציינה את ההרס הרב שנגרם לבתים, למבנים הציבוריים ולתשתיות.

לפי אונר"א, תהליך פינוי ההריסות בלבד יימשך מספר שנים כשבנוסף הוא יצטרך גם לפנות תחמושת שלא התפוצצה.

מומחים טוענים כי כמויות האבק האדירות שמותירות ההריסות יעלו בעתיד את הסיכוי של המקומיים לחלות במחלות נשימה וריאה.

יצוין כי בעבר בעקבות ריבוי הסבבים וההריסות ברצועה פרחה בה תעשייה של מחזור ההריסות בעיקר לתעשיית הבטון וחומרי הבנייה אבל הפעם נראה שהכמויות גדולות מידי…

 

*- הסינים באים, הסינים באים ובגדול למצרים…
בעוד כל העיניים באזור נשואות למלחמה בעזה, סין לא מבזבזת זמן ומרחיבה את איחזתה באזור. נוכח הגמגום האמריקאי באזור, הסינים שפעילים בצורה עמוקה במדינות אפריקה הודיעו השבוע על פרויקט ענק שיבצעו במצרים.

בראיון לתקשורת הערבית מסר אתמול השגריר בקהיר ליאו ליגיאנג (בתמונה) שסין תקים אזור תעשייה משולב משלה במצרים. לטענתו מדובר ב"השקעה הסינית הגדולה ביותר באזור הערבי". הוא סירב למסור נתון מדויק של ההשקעה אך לפי הערכות מדובר במספר מיליארדי דולר.
לפי השגריר, העיר התעשייתית הזו תכלול תעשיות אסטרטגיות ולוגיסטיות מגוונות שתוצרתן תופנה לשוק הסיני וכן למדינות אחרות. הפרויקט ייצור מקומות תעסוקה רבים למצרים. הוא לא מסר לו"ז לביצוע אך ציין כי ההכרזה על הפרויקט צפויה בקרוב.

 

*- האיום החדש שמקפיץ את הדולר באיראן
ביומיים האחרונים שוב שער הדולר מתחזק באיראן ומגיע לשיא של כ-612,000 ריאל. זה קורה דווקא אחרי שבשבוע שעבר השער ירד לסביבות כ-590,000 ריאל. אז מה קרה? ראשית, עונת ראש השנה הפרסית המתקרבת היא גם עונת הנסיעות של האיראנים. מאחר שהמשטר מגביל את רכישת הדולר בצינורות הרשמיים, האיראנים נאלצים "להשלים" את מצאי הדולרים שלהם בשוק השחור. ההיצע לא גדול מאחר שבשוק אין מספיק דולרים וזה מה שמעלה את שערו.

כמו כן, מה שעוד מעלה את שער הדולר הוא האיום האחרון של מדינות ה-G7. הן הזהירו את משטר האייתולות כי אם ימכור טילים בליסטיים לרוסיה, אזי יוכרז על איראן חרם אווירי. זה מלחיץ את האיראנים שנוהים כבר עתה לרכוש את הדולרים…

 

*- 43 שנים אחרי: עיראק חוזרת לתכנית הגרעין…
43 שנים אחרי שישראל הרסה את המתקן הגרעיני המשמעותי ביותר בעיראק, המדינה הערבית הזו חוזרת לתכנית גרעינית והפעם בליווי בינלאומי. ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) נפגש ביום שני עם ראש ממשלת עיראק בבגדד והשניים דנו בפיתוח תוכנית גרעין "למטרות שלום".

"דנו במספר פרויקטים בעיראק, כולל בניית כור גרעיני למטרות שלום", הצהירה ממשלת עיראק לאחר הפגישה בין רפאל גרוסי ומוחמד שיאע א-סודאני. לפי גרוסי, מומחים עיראקים יבקרו במטה סבא"א בווינה בעוד מספר ימים ויקיימו פגישות כדי "לגבש מפת דרכים לתוכנית הגרעין העיראקית למטרות שלום". והוא הוסיף: "אנחנו רואים את זה (תכנית גרעין) באמירויות, רואים את זה במצרים, נראה את זה בסעודיה וכמובן שאנו רוצים לראות את זה כאן בעיראק".

כזכור בעבר לעיראק היו שלושה כורים גרעיניים כשאת אתר המחקר הראשי שלה מדרום לבגדד השמידה ישראל ב-1981. השניים האחרים נהרסו על ידי מטוסי קרב אמריקאים במלחמת המפרץ ב-1991.

 

*- מה קורה עם הנעליים של ביידן?
התקשורת בארה"ב הבחינה באחרונה כי הנשיא ביידן החל לנעול נעלי סניקרס חדשות וייחודיות. לאחר בירורים מסתבר כי מדובר בנעליים בשם "Hoka Transport" . נעליים אלה מבטיחות "יציבות מקסימלית" ולפי הערכות הנשיא בן ה-81 החל להשתמש בהן ממש בימים האחרונים במטרה לצמצם את המעידות שלו שהתרחשו תכופות.

נעליים אלה הן רחבות במיוחד ומבטיחות יציבה טובה וכן נוחות, כך עולה מהדיווחים. בחודש שעבר הוא תועד כשהוא כמעט נופל במדרגות המטוס הנשיאותי ונראה שאנשי צוותו המליצו לו לעבור לנעליים האלה לקראת הבחירות…

 

*- קטר "משגעת" את שוק הביטקוין…
האם לקטר יש השפעה על מה שקורה בשער הביטקוין שבאחרונה נסק שערו ליותר מ-70,000 דולר? מאז סוף דצמבר ישנן שמועות שקרן העושר הריבונית של קטר שמנהלת תיק השקעות בשווי של 475 מיליארד דולר מעוניינת לרכוש את המטבע הווירטואלי כדי לגוון את השקעותיה.

כשאנאליסטים הבחינו בשבועות האחרונים בארנק חדש המחזיק יותר מ-50,000 (בשווי של יותר מעל 3.3 מיליארד דולר) המשוייך ל-"מר 100", רבים החלו להעריך כי מדובר בקטר. גם העובדה שמטוסו הפרטי של אמיר קטר נכח בוועידת ביטקוין חשובה ליבתה את השמועות.

קרן העושר הקטרית לא מגיבה לפניות שנעשו אליה בנושא זה.

קרדיט: דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון   קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות