בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 14-3-2024

עיקרי הסקירה:

א. נכשלו המגעים לעסקת חליפין מול החמאס, אך בצה"ל לא מזדרזים לעבור לפעולה ברפיח, ומאחורי הקלעים, נמשכים מגעים לקידום עסקה.
ב. ברקע, צה"ל מפנה למעשה את ריכוזי האוכלוסיה ברצועה, כולל ח'אן יונס, אחרי השלמת הפעולה בשכונת חמד, ומתמקד בפעילויות נקודתיות, בעיקר באמצעות כטב"מים מוכוונים מהקרקע.
ג. מתגברת הזרמת הסיוע לרצועה כולל מהאויר, במקביל לתחילת עבודות להקמת מזח ימי בהובלת ארה"ב. על אף זעקות השבר על רעב, בפועל לרוב התושבים די מזון לסעודות שבירת הצום, אם כי גילויי ביזה של שיירות המזון נמשכות הן בידי החמא"ס והן בידי כנופיות תושבים.
ד. מתגברים קולות ביקורת על החמאס ברצועה, כולל התארגנות חמולות מזוהות פת"ח נגד הארגון. החמאס בתורו מפעיל טרור לבלימת המחאה כולל רצח מעורבים.
ה. רעיון ישראלי להעביר את האחריות לניהול האזרחי של הרצועה לידי מפקד המודכ"ל באיו"ש, בעוד מנגנוני הרש"פ באיו,ש אינם מעיזים להתמודד עם כנופיות הטרור בצפון השומרון.
ו. גידול ניכר ברמת הטרור באיו"ש (בעיקר בצפון), על רקע הרמדאן, וצמצום נוכחות שוטפת של צה"ל במרכזי הערים, פרט לפעילות נקודתית. בחסדי ה', למרות זאת, כמעט שלא נרשמו נפגעים ישראלים בפיגועים השבוע.
ז. גידול מהיר במספר העולים לתפילות הלילה בהר הבית, יוצר פוטנציאל מסוכן להתפרצות אלימה וגילויי תמיכה בטרור.
ח. הסלמה ניכרת בחילופי האש מול חזבאללה בצפון, עדיין שני הצדדים נזהרים ממעבר ללחימה בעצימות מלאה, הגם שהרבה "קוים אדומים" נחצו השבוע, משני הצדדים.

 

ובהרחבה:

אחרי שהממסד הבטחוני "הניח כמעט את כל הביצים" בסל הנסיון להגיע לעסקת חליפין מול החמאס, רק כדי לגלות שכאשר טרוריסטים מבינים שמי שמתחנן לעסקה, ניתן לגבות ממנו מחיר גבוה יותר, נראה שהיום גם בממסד הבטחוני הישראלי מבינים שעסקה אינה על הפרק. ועדיין חיים שם לפי אמרת ר' נחמן מברסלב: "אין יאוש בעולם כלל", והמגעים נמשכים על "אש קטנה", בעוד היוזמה להרחבת המערכה לרפיח ולמחנות המרכז מתנהלת בעצלתיים, ולמעשה לא מתנהלת כלל.
למען האמת, מבחינת החמאס כל עסקה שאין בה הפסקת אש מלאה, ואפשרות לשיקום כוחה של התנועה, היא במידה רבה בבחינת התאבדות, שכן הדבר היחידי המונע מצה"ל לחסל את בכירי החמאס הינו התובנה שהם מוקפים בחטופים, וברגע שיוותרו עליהם, גורלם נחרץ. על רקע זה ,צריך לראות את נסיון חיסולו של מס' 3 בהנהגת החמאס מרואן עיסא, בהפצצה של מתחם תת קרקעי במחנה הפליטים נציראת, תוך ניצול רגע אחד בו הוא עלה מעל פני הקרקע ללא חטופים המקיפים אותו. העובדה שעיסא אותר בנציראת, מוכיחה ללא כל ספק שבאזור זה ישנו ריכוז של חטופים, ומסבירה מדוע עד עתה נמנעת ישראל מהשתלטות על האזור, אע"פ שלא מדובר במהלך מורכב כמו השתלטות על רפיח.

במקביל, צה"ל סיים השבוע את המהלך בשכונת חמד בח'אן יונס, תוך השמדת תשתיות טרור גדולות, ומציאת אלמנטים שלימדו שהחטופים אכן הוחזקו גם שם. בכלל זה, נשקו האישי של מח"ט הנח"ל יהונתן שטיינברג הי"ד. אבל כמו בשאר המקומות: צה"ל מגיע באיחור, וכנראה שלא נוצר חלון הזדמנויות למבצע צבאי לחילוץ החטופים. הפלסטינים מדווחים, כי כוחות צה"ל פינו למעשה את ריכוזי האוכלוסיה, כולל ח'אן יונס ורפיח, ומתמקדים בפאתים, וביציאה אקראית לפעילויות, בדגש על תקיפות כטב"מים.
ומנגד: ישראל לא רק שאינה במעמד של שבירת הכלים מול הרוצחים והחוטפים של החמאס: אלא היא אף מגבירה את המחוות, ובראשן: שת"פ מלא עם מבצעי הצנחת מזון לצפון רצועת עזה, הזרמת משאיות סיוע בהיקפים הולכים וגדלים, שת"פ עם היוזמה האמריקאית להקמת מזח להעברת סיוע לרצועה ועוד. לא פלא שלמרות הסיפורים על רעב בעזה, ניתן לראות המונים הנהנים מסעודות שבירת צום כיד המלך, עם הקינוחים המיוחדים, בשרים וכיו"ב. לא רק מזון ניתן לראות ברצועה, גם לא מעט מכוניות שנעות עם בנזין, ואפילו הרבה גנרטורים המספקים חשמל לא רק לבתי חולים, אלא גם למוסדות אחרים, וכמובן למנהרות החמאס.

 

שימו לב לתמונות המתעדות את הארוחות בעזה:
https://www.facebook.com/reel/780946217304309
https://www.facebook.com/reel/1490150791599790

 

לשיא הגיעו הדברים כשצה"ל והמנהל האזרחי אישרו כניסת 70 יתומים ו- 11 מלווים בוגרים מעזה לבית לחם, לבקשת ממשלת גרמניה, בלא כל תמורה, ובידיעה שלפחות חלק מהיתומים הם בניהם של מחבלי חמאס.

 

הנה תמונות ממעבר השיירה העזתית דרך ירושלים, בצל קריאות שבר של ההורים השכולים של שיר חג'אג' הי"ד נגד המהלך:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1603702963504804?idorvanity=357103281849

 

ברקע, ממשיכים אנשי החמאס, לשלוט ברוב הסיוע, לתעדף את מקורביהם ומשתפי הפעולה עימם, ולנקוט בפעילות הפחדה ופגיעה בכל מי שמעז למחות נגדם, כמו בסרטון הבא, שם אנשי מיליציה חמולתית הקשורה לחמאס מכים באכזריות בני משפחות שיצאו נגד הארגון ברפיח.

 

הנה תמונות:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/7695329353832478?idorvanity=357103281849

 

ועדיין, הביקורת כנגד החמאס בהחלט מתגברת ומעוררת דאגה. על רקע זה ניתן לראות את הסרטון הבא, שבו פעילי חמאס מחלקים בקבוקי מים לאזרחים. ניתן לראות שהפעילים מפחדים, ומבצעים את החלוקה במהירות כדי לא להיחשף ולהיפגע מירי מהאויר, ואע"פ כן, בחמאס מבינים שהם חייבים לפעול כדי לא לאבד את אמון רוב התושבים.

 

הנה הסרטון:
https://www.facebook.com/reel/1456005161995648

 

על רקע זה ראוי לציין התאגדות של 36 חמולות המזוהות עם הפת"ח, ובראשן חמולת מג'אידה מאזור המואצי, הסמוך לגוש קטיף, שפרסמו גילוי דעת הקורא לסיום שלטון החמאס בעזה, והתלכדות סביב הדגל של אש"ף. צעד זה מהווה בהחלט קריאת תיגר על החמאס. לא ברור אם יש קשר לכך, אך זמן קצר לאחר הפרסום, חוסל מח'תאר משפחת דוגמוש, משפחה הנמנית על הזרם הסלפי, ששיתפה בעבר פעולה עם החמאס, אך הסתכסכה קשות, עם הארגון בשנים האחרונות.
בהקשר זה, הועלה במערכת הבטחון, רעיון להעביר את האחריות לפעילות האזרחית ברצועה לידיו של מאג'ד פרג', מפקד המודכ"ל באיו"ש, ומי שמקיים קשרי עבודה הדוקים עם גורמי הבטחון של ישראל וארה"ב. מה שהוגי הרעיון לא שמים לב אליו הוא שפרג' לא מצליח להשליט מרות אפילו ביהודה ושומרון, והשבוע כשנעצרו פעילי ג'האד אסלאמי בג'נין ובמחנה הפליטים פארעה, הוא נאלץ להכריז שמדובר בסוחרי סמים ועבריינים ולא בטרוריסטים. בחמאס מציגים את פרג', כמי שמגיע לעזה על גבי טנק ישראלי בוער, או מצנח אמריקאי.

ואכן, חוסר השליטה של מנגנוני הרש"פ באיו"ש, לצד צמצום הפעילות הישראלית הרציפה בערים ובמחנות באיו"ש (למעט פעילות ממוקדת ונקודתית, על בסיס מידע קונקרטי), מביאה להתגברות ניכרת של פיגועי הטרור, לא רק בלב הערים והכפרים אלא גם מחוץ להם. בלטו השבוע בין היתר: פיגוע ירי והפעלת מטען כנגד כח שרדף אחר המפגעים בכביש העליה לישוב חומש, כתוצאה ממנו נפצעו שני חיילי צה"ל, שורה של פיגועי ירי לעבר ישובים בעיקר בצפון השומרון, אך גם לעבר הישוב כרמי צור שבגוש עציון, הפעלת מטען סמוך לישוב פסגות ע"י גוף טרור חדש יחסית, המכנה עצמו "גדוד אלאמערי", ובנוסף פיגוע דקירה ליד מחסום המנהרות, בו נפצעו שני חיילי צה"ל.

 

הנה תמונות מהפעלת המטען סמוך לפסגות:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/935039674554506?idorvanity=357103281849

 

כוחות צה"ל סיכלו בתוך כך פיגוע בתוך ישראל על בסיס מידע מוקדם, כשהרגו מחבל מגזרת ג'נין וסייען שלו, כשברשותם מטען רב עוצמה, בכפר סמוך לגדר, צפונית לטול כרם. פלסטיני נוסף נורה למוות בעת שניסה להסתנן לישראל דרך הגדר (כנראה למטרות עבודה/ גניבה), שני מחבלים נורו למוות ליד פסגת זאב, בעת שהשליכו בקבוקי תבערה לעבר רכבים ישראליים, מחבל נוסף חוסל לאחר שירה זיקוקים לעבר שוטרי מג"ב במחנה הפליטים שועפאט, ובבית החולים הממשלתי בג'נין חוסלו שני מחבלים בפעולת סיכול של צה"ל כנגד מחבלים. אין ספק, שהטרור ביהודה ושומרון הולך ומתגבר, גם על רקע הרמדאן, לצד הלחימה ברצועה, במקביל להתפרקות כמעט טוטאלית של מנגנוני הרש"פ והעברת השליטה בשטח לקבוצות החמושות.

 

הנה תמונות מהפעלת מטען כנגד כוחותינו במחנה הפליטים ג'נין, שבחסדי ה' נסתיים ללא נפגעים למרות עצמת המטען:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1791655911298071?idorvanity=357103281849

 

במקביל, גם ירושלים בדגש על מתחם הר הבית הולכת ומתחממת. ההנחיות שלא להגביל כניסת מתפללים להר, פרט לצעירים הנראים חשודים, מביאה לגידול מתמיד במספר העולים לתפילות הלילה בהר. אין ספק שתפילות יום השישי יביאו לגידול נוסף, ואם לא יחול שינוי במדיניות, יגבר הזרם לקראת סוף החודש, ואיתו אנו צפויים לראות מיצגי תמיכה בחמאס, ומחאה כנגד הלחימה ברצועה. יצויין, כי מי שאינם מורשים להיכנס להר מארגנים תפילות במחסומים בכניסה להר, וישנו גם נסיון לקיים תפילת מחאה סמוך למעבר קלנדיה/ עטרות של מנועי כניסה מיהודה ושומרון.

 

הנה תמונות מהר הבית:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1067445194553287?idorvanity=357103281849

 

במישור הפוליטי, ממשיך אבו מאזן בנסיון להציג התחדשות של הרש"פ, השבוע הוא הטיל רשמית על יועצו הכלכלי מחמד מצטפא להקים ממשלה במקום מחמד אשתיה, איש הפת"ח, ממשלה שאמורה לקבל צביון מקצועי ופחות פוליטי. כמו כן הוצא לגימלאות עיסא אבו שראר, נשיא המועצה המשפטית העליונה של הרש"פ, ההמקביל לנשיא בית המשפט העליון, בהבדל שברש"פ הוא כפוף לחלוטין ליו"ר, ועד כה שירת נאמנה את אדונו. כן הוחלפו מושלי יריחו וטול כרם, בהמשך למושלי שכם, ג'נין וחברון שהוחלפו בשבוע שעבר בידי סגניהם.
ובהקשר אחר- חודש הרמדאן, מביא לגידול במספר תאונות הדרכים ביהודה ושומרון. נהגים צמים ועייפים, אף פעם לא היו נהגים טובים. הנה סרטון המתעד תאונה בחברון ביום הראשון של הרמדאן. ועדיין, התאונה הקשה ביותר היתה השבוע דוקא של צעירים יהודים שהגיעו לקברי אלעזר ואיתמר בפאתי הכפר עוארתא שמדרום לשכם, ובדרכם חזרה לירושלים אבדו שליטה על הרכב ארוע שנסתיים בשלושה הרוגים ו- 3 פצועים קשה.

 

סעו בזהירות:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/914579870152062?idorvanity=357103281849

 

ובלבנון מתגברת עצמת האש, וגם הטווחים מתרחקים. חזבאללה יורה יותר ויותר טילים תלולי מסלול, במקום טילי נ"ט, כדי להגן על אנשיו, וישראל מרחיבה את הלחימה לבעל בכ שבבקעת הלבנון, וגם לסוריה, לאחר שיגור טילים לרמת הגולן. בשלב זה ישראל נמנעת מתקיפת המפקדות ב"דאחיה" שבבירות, למרות שהמתווך האמריקאי הוכשטיין עזב את האזור והרים ידיים בנסיונו להשיג עסקה.
נראה שהצמרת הבטחונית בישראל עדיין עושה הכל כדי להימנע מהכרעה גם בחזית הלבנונית, הן מתוך מודעות למחיר הלא פשוט הכרוך בכך, והן מתוך תקווה שאולי ניתן יהיה בכל זאת להשיג עסקה במקום הכרעה.


עד כאן להשבוע – שבת שלום ובשורות טובות

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש   

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונות השער: מתן רחמני – יוצר תמונות ב-AI