FT: שיחות חשאיות בין איראן לארה"ב על החות'ים בעומאן

הפייננשל טיימס חשף סבב משא ומתן חשאי בין איראן לארה"ב בעומאן למניעת התקפות מצד החות'ים על ספינות בים האדום ותוכנית הגרעין של הרפובליקה האסלאמית.

לפי מה שפורסם ביום רביעי ה-14 במרץ, המשא ומתן מתנהל בעקיפין מאז ינואר.

זוהי הפגישה הראשונה בין בכירי הרפובליקה האסלאמית וארצות הברית לאחר השעיית המשא ומתן הגרעיני למשך 10 חודשים.

לפי גורמים יודעי דבר, ברט מקגורק, יועץ הבית הלבן לענייני המזרח התיכון, יחד עם אברם פיל, סגן הנציג המיוחד של ארה"ב לענייני איראן, ניהלו משא ומתן עם עלי באגרי קני, סגן שר החוץ והאחראי על המשא ומתן הגרעיני של איראן.

משא ומתן זה התנהל בעקיפין והרשויות העומניות העבירו את מסרים של הצדדים זה לזה.

 

סבב השיחות השני היה אמור להתקיים בנוכחות אברם פילי ובגרי קני בפברואר, אך איראן דחתה פגישה זו בשל נוכחותו של מר פילי בשיחות הפסקת האש בין ישראל לחמאס.

דובר מחלקת המדינה האמריקאית אמר לסוכנות הידיעות הזו שיש לנו ערוצים רבים לשלוח הודעות לאיראן.

הוא לא הוסיף פרטים על הנושא הזה, אבל אמר שמאז אוקטובר ותחילת הסכסוך בעזה, אמריקה התמקדה במגוון רחב של איומים מצד איראן.

מאז המלחמה בין ישראל לחמאס, כוחות הפרוקסי של איראן בעיראק ובסוריה תקפו עמדות של כוחות אמריקאים, והחות'ים של תימן, בתמיכת איראן, פתחו בהתקפות מסיביות על ספינות בים האדום.

 

המשא ומתן האחרון שהוכרז בין איראן לארה"ב ושהחל החודש מאי השנה, התמקד בתוכנית הגרעין של הרפובליקה האסלאמית והסרת הסנקציות האמריקאיות; משא ומתן שלא צלח.

אדם שמכיר את המשא ומתן בעומאן אמר ל"פייננשל טיימס" כי פקידים אמריקאים רואים בערוץ העקיף עם איראן דרך שימושית להתמודדות עם מגוון רחב של האיומים ההולכים וגדלים של איראן כדי למנוע התפשטות מלחמה לסכסוכים גדולים יותר.

איראן טענה בעבר שאין לה השפעה על המיליציות באזור.

גורם איראני אמר גם ל"פייננשל טיימס" שאיראן לא יכולה להכתיב שום דבר לחות'ים, אבל היא יכולה לנהל איתם משא ומתן.

אמריקה אומרת שאיראן מספקת נשק וכסף למיליציות החות'יות.

 

בעקבות הריגתם של שלושה מאנשי הצבא האמריקני בהתקפה של מיליציות שנתמכות על ידי איראן בעיראק על בסיס צבאי בירדן, הרפובליקה האסלאמית הסיגה את מפקדיה הבכירים מסוריה, וגם המיליציות העיראקיות הודיעו שלא יתקפו עוד כוחות אמריקאים.

הבכיר האיראני, ששמו לא הוזכר, אמר עוד כי כשאיסמעיל קאאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, ביקר בבגדד בחודש שעבר, הוא אמר למיליציות העיראקיות להתנהג כך שארצות הברית לא תאלץ להגיב נגד איראן.

העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח  כי גורמים אזוריים ומערביים אמרו כי איראן, למרות רצונה לשבש את האינטרסים של אמריקה וישראל במזרח התיכון, מודאגת מעימות ישיר וביקשה מחיזבאללה וקבוצות פרוקסי אחרות להפעיל איפוק נגד הכוחות האמריקאיים.

יום לפני כן דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס, שציטטה כמה מקורות איראנים ועיראקים, כי נסיעתו של איסמעיל קאאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, לבגדד הובילה להפסקת ההתקפות של מיליציות הנתמכות על ידי איראן נגד כוחות אמריקאים. 

 

למרות ההתפתחויות הללו, החות'ים ממשיכים לתקוף ספינות. קבוצה שיעית זו הנתמכת על ידי איראן ביצעה 99 התקפות טילים ומל"טים בים האדום מאז אוקטובר, כשהיא תוקפת 15 ספינות.

גם ארצות הברית ומדינות אירופה הקימו קואליציה צבאית נגד החות'ים, אך ממשלתו של ג'ו ביידן סבורה כי פעולה צבאית לבדה אינה מהווה גורם מרתיע וכי איראן צריכה ללחוץ על החות'ים להפסיק את ההתקפות.

ארצות הברית החזירה את החות'ים לרשימת ארגוני הטרור שלה בעקבות המשך ההתקפות שלהם על ספינות בים האדום.

קרדיט: רדיו פרדה   קרדיט לתמונות: איראן אינטרנשיונל