מבזקי חדשות מהאזור ליום 9-3-2024. מתעדכן

*- דרמה כלכלית במצרים: בדרך לשיפור?
נראה שאחת ההשפעות של המלחמה בעזה היא ההכרה של כל הצדדים כי יש לפעול ומהר כדי להציל את מצרים מקריסה כלכלית. היום נקט הבנק המרכזי בקהיר צעד משמעותי כשהעלה את הריבית ב-6% ובכך העלה את הריבית במשק ליותר מ-27%. הצעד הזה הביא מיידית להיחלשות הלירה המצרית במסחר בין הבנקים ב-50%.

אבל מדובר בחדשות חיוביות שכן צניחת שער הלירה הרשמי נועד לחסל את "השוק השחור" של דולרים במצרים. המלחמה בעזה ומתקפות החות'ים בים האדום החריפו את מחסור הדולרים של מצרים. הצעד של היום ביחד עם הזרמת עשרות מיליארדי דולרים למשק המצרי בעיקר ממדינות המפרץ וקרן המטבע אמורים להעלות את ארץ הנילוס על הדרך הארוכה להבראה כלכלית…

 

*- מצרים ניצלה (לעת עתה) – המשמעות לגבי היום שאחרי בעזה
אתמול חתמה מצרים הסכם הלוואה מורחב עם קרן המטבע בשווי 8 מיליארד דולר. המצרים מקווים כי בזכות ההסכם יזרמו למשק עד כ-20 מיליארד דולר. ביחד עם ההשקעה מהאמירויות (35 מיליארד דולר) עתידה של מצרים נראה טוב יותר.

זרם המיליארדים למצרים בשבועיים האחרונים מלמד אותי כי מדינות המפרץ הסיקו כי מצרים על סף התמוטטות כלכלית ופשוט הצילו אותה. אין הסבר אחר. בעיותיה הכלכליות של מצרים לא נגמרו ובוודאי לא של עשרות מיליוני מצרים שחיים בדלות, אבל היא בעמדת זינוק טובה יותר מאשר לפני שבועיים. התקווה היא שמצרים תשכיל לנצל את זרם הדולרים לפרויקטים שייצרו צמיחה כלכלית ומקומות תעסוקה ופחות פרויקטים מגלומניים עם סימן שאלה לגבי התועלת הכלכלית שלהם.

המלחמה בעזה הייתה החולייה האחרונה בדרך להקרסה המוחלטת של הכלכלה המצרית. באמירויות (וכנראה גם בסעודיה) הבינו שפתרון עתידי לעזה לא אפשרי כשמצרים חלשה מתמיד. התלות המצרית במפרציות תחזק את האפשרות שקהיר "תזרום" עם ההצעות שהן יעלו לגבי עתידה של רצועת עזה ביום שאחרי.

 

*- גם היום יש מי שעושה כסף בעזה והרבה
כסף מזומן הוא מוצר מבוקש בימים אלה ברצועת עזה. המלחמה הביאה לשיתוק הבנקים שרוב סניפיהם נסגרו או נהרסו. נכון להיום, 7 מכשירי כספומט פועלים ברצועה בעיקר באזור רפיח. לפני המלחמה היו ברחבי הרצועה מעל 90 מכשירים.

יש עזתים שמקבלים בימים אלה העברות בנקאיות אלקטרוניות מקרובים בחו"ל או כאלה שיש להם בחשבונות הבנק סכומים שהם בעצם כיום לא נגישים. מי שמרוויחים מהמציאות הזו אלה בדרך כלל חלפני כספים בדרך כלל מקורבים לחמאס, שיש להם נזילות גם בימים אלה.

תושב עזה שמבקש לקבל כסף מזומן פונה לאחד החלפנים שדורש לקבל את הכסף בהעברה אלקטרונית לחשבונם. אחרי שזה קורה, החלפן נותן ללקוח את הסכום במזומן פחות 10% עמלה שהוא גוזר. זו הדרך של אותם חלפנים להתעשר גם בימים אלה…נראה שלמרות שיתוק הכלכלה המקומית והחרמת מיליוני הדולר על ידי צה"ל, ברצועה יש עדיין מי שהוא בעל נזילות גבוהה….

*- תראו מי עוד יסייע לתושבי עזה
עוד ועוד גורמים מעוניינים לסייע לתושבי עזה עקב הדיווחים על רעב ומשבר הומניטרי. מקורבו של נשיא רוסיה פוטין, נשיא הרפובליקה הצ'צ'נית, רמדאן קדירוב הודיע על כך שהיא גם נכנסת לעניינים. בנו של קדירוב אחמד היה אתמול בירדן ונפגש עם המלך עבדאללה. השניים סיכמו כי הסיוע הצ'צ'ני יוצנח על ידי חיל האוויר הירדני בשטח הרצועה. אחמד קדירוב המשמש כשר הספורט והנוער של צ'צ'ניה הצהיר כי הוא מעוניין להשתתף באופן אישי במבצע הצנחת הסיוע.

*- שפל למטבע באיראן – למה עכשיו שוב?
שער הדולר בשוק השחור של איראן הגיע היום לשיא של 602,000 ריאל. מאז תחילת השנה הדולר התחזק בקרוב ל-20% באיראן. מעניין לציין שההתחזקות האחרונה מגיעה ימים ספורים אחרי בחירות לפרלמנט בהן הזרם הקיצוני באיראן זכתה להישגים.

מה גורם להגברת הביקוש לדולר בימים אלה?. אחת הסיבות היא התקרבות ראש השנה הפרסית החדשה (לקראת סוף החודש) שאז נרשמת עלייה גם בפעילות הנסיעות. עוד סיבות להתחזקות הדולר הן החשש של הציבור האיראני מהבחירות בארה"ב ומה שמסתמן כניצחון אפשרי של דונלד טראמפ וכן המתיחות האזורית הנמשכת עקב המלחמה ברצועת עזה.

בקיצור, ירידת ערך הריאל תאיץ את האינפלציה ואת התסיסה הפנימית נגד שלטון האייתולות…

*- בלבנון לחוצים: ישראל מעדכנת את בנק המטרות…
מקורות בלבנון העוקבים אחרי תנועות אוויריות טוענים כי אתמול משעות אחר הצהריים ועד הערב המאוחרות ביצע מטוס "ריגול" של חיל האוויר גיחה ארוכה במיוחד ודי חריגה שכללה אזורים נרחבים בגזרת סוריה ולבנון כולל אזור הגולן, דרום לבנון, דמשק וצפונה משם.

בלבנון מעריכים כי משימת איסוף המודיעין הזו נועדה לעדכן את "בנק המטרות" של ישראל לקראת הסלמה אפשרית בלחימה מול לבנון. בחוגים לבנונים שאינ נמנים על המחנה של חיזבאללה יש דאגה הולכת וגוברת מפני הסלמה. אותם גורמים מתחו ביקורת חריפה על שר החוץ הלבנוני שאמר לפני מספר ימים כי ארצו "מוכנה למלחמה עם ישראל אם זו תיכפה עליה". אותצם גורמים טוענים כי אמירה זו מגוחכת נוכח המצב הפנימי כולל הכלכלי בלבנון ומצבו העגום של צבא לבנון.

*- לבנון עדיין לא מוותרת על חלום הגז
למרות שהקידוח שבוצע בשנה שעברה בשדה הגז הלבנוני, לאחר ההסכם עם ישראל בנושא הגבול הימי, לא העלה דבר לבנון לא מוותרת על החלום להפוך למדינה מפיקת גז. הרשויות בלבנון פרסמו מכרזים בינלאומיים להענקת זיכיון לחיפושי גז ונפט בבלוקים 1 – 10 להוציא כמובן את בלוק 9 שהיה במחלוקת עם ישראל והוא בזיכיון החברה הצרפתית טוטאל, האיטלקית ENI וקטר אנרג'י. המכרזים מלמדים על התדרדרות ביחסים בין לבנון לבין הקונסרציום הצרפתי – איטלקי – קטרי שכן הוא היה בעל הזיכיון לבלוקים 8 ו-10 אך הוא ויתר עליהם. כמו כן הקונסרציום הזה לא פרסם דו"ח מה היו הממצאים בקידוח וגם לא מתחייב לבצע קידוח נוסף.

בקיצור המכרזים שהוציאה לבנון עכשיו נראים כצעד של ייאוש. האם זה יביא למציאת גז בים מול חופי לבנון? הסיכויים נראים לא גבוהים במיוחד…

*- ועכשיו החרם על הקוסקוס
זה קצת פחות מסוקר אצלנו אבל במרוקו שחתומה על הסכמי אברהם יש סנטימנט אנטי ישראלי חזק עקב המלחמה בעזה. הפגנות כמעט על בסיס יומי וגם קריאות לחרם.

הקוראן האחרון לקמפיין החרמות היא החברה המרוקאית "דארי" לייצור קוסקוס. החברה שמשווקת את מוצריה גם בישראל עלה על הרדאר של תומכי החרם נגד ישראל. תחת הסלוגן "קוסקוס דארי לא נכנס לדארי" (בערבית הבית שלי) מתקיים בימים אלה חרם נגד החברה על ידי צרכנים במרוקו.

דארי היא יצואנית הקוסקוס הגדולה ביותר במרוקו. עם ייצוא ל-60 מדינות ונתח של כ-50% מכלל ייצוא הקוסקוס של מרוקו.

*- כמה זמן ייקח לשקם את עזה
זוהייר אל עמרי יו"ר מועצת המנהלים של"הארגון הבינלאומי הערבי לשיקום פלסטין" העריך היום כי שיקומה של רצועת עזה ייערך עשור מסיום המלחמה. לדבריו,ארגונו מתכוון אחרי המלחמה לשלוח 700 מהנדסים שיאמדו את הנזקים.

לדברי אלעמרי ייקח חודשים ארוכים אם לא שנים רק כדי לפנות את ההריסות, לפתוח את הדרכים ולהסיר את המבנים שלא ניתנים לתיקון. כאמור הוא מעריך שייקח 10 שנים לשיקום הרצועה כשהעדיפות תינתן למגזר הדיור בכדי להחזיר את התושבים לבתיהם.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות