מבזקי חדשות מהעולם ליום 9-3-2024 מתעדכן

*- כוחות הביטחון בשבדיה עצרו היום ארבעה חשודים בתכנון פיגועי טרור ובעבירות נשק חמורות בפשיטה על מבנים ששייכים להתאחדות אסלאמית מדרום לשטוקהולם. בכיר בשירות הביטחון מסר כי זוהו קשרים של החשודים לדאע”ש ולפשע המאורגן, אולם אין סכנה לציבור.

*- בקהילה היהודית בהולנד רוצים שחברת התחבורה הציבורית של אמסטרדם GVB תעביר פיצוי של לפחות 61 אלף אירו, וזאת לאחר שהתגלו חשבוניות שהראו כי זה שווה ערך לסכום שהחברה דרשה משלטונות הכיבוש הנאציים בתמורה לשימוש בחשמליות לטוב גירוש של 48 אלף יהודים מהולנד במהלך מלחמת העולם השנייה. דובר מטעם קואליציית הארגונים היהודיים מסר כי בקרוב תתקיים פגישה עם עיריית אמסטרדם כדי לקבוע את זהות קרן הצדקה שאליה יועברו הכספים.

 

*- טיל רוסי התפוצץ במרחק של כ-150 מטר מהשיירה של נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, בעת שעמד להיפגש עם ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטקיס. “ראינו את הפיצוץ היום. אתם רואים עם מה אנחנו מתמודדים. אני יודע שיש הרוגים ופצועים”, אמר זלנסקי במסיבת העיתונאים המשותפת.

*- סין בונה את נושאת המטוסים הרביעית שלה – כך אישר היום הקומיסר הפוליטי של הצי הסיני, יואן חוואג’ה, בשולי הקונגרס העממי הלאומי שמכונס בבייג’ינג, ודחה את הטענות לגבי “צוואר בקבוק טכני” שמעכב את הפרויקט.

בריאיון ליומון מהונג קונג, ציין יואן כי “בקרוב תהיה הודעה” אם נושאת המטוסים תהיה עם הנעה גרעינית וכי הממשלה המרכזית תקבע את ההנחיות לגבי קביעת שם האונייה, שלפי המסורת תיקרא על שם אחת הפרובינציות של סין.

 

*- בית משפט ברוסיה גזר שבע שנות מאסר על העיתונאי רומן איבנוב מ-RusNews אחרי שהורשע בהפצת מידע כוזב לגבי הצבא הרוסי במלחמה באוקראינה. לפני שנגזר דינו, אמר איבנוב: “אני רוצה לבקש סליחה מכל האוקראינים על שארצנו הביאה להם צער.

החקירה נגד איבנוב, שנעצר באפריל אשתקד, נפתחה אחרי דיווחים שלו כי גופות התגלו אחרי נסיגת הכוחות הרוסיים מאזור קייב, על דוח של האו”ם לגבי המצב ההומניטרי באוקראינה ועל דברים של שר ההגנה כי אין לרוסיה מספיק טילים.

*- בין שלל ההצבעות שהתקיימו הלילה ברחבי במסגרת “סופר טיוזדיי”, עברה הצעה שצפויה לשנות את המראה של לוס אנג’לס באופן דרמטי ולספק דוגמה לתכנון עירוני שמפחית מחשיבות כלי הרכב:

לפי הצעת HLA (לוס אנג’לס בריאה), שקיבלה כ-65 אחוזי תמיכה, העירייה תידרש לצמצם את הכבישים ברחבי העיר לטובת פיתוח של נתיבי אוטובוסים ונתיבי אופניים עם השקעה של שלושה מיליארד דולר לאורך עשור.

את ההתנגדות לתוכנית הוביל איחוד הכבאים של לוס אנג’לס, שהתריע כי צמצום נתיבי הנסיעה יפגע ביכולת התגובה של שירותי החירום, במיוחד באירועים רבי נפגעים. בנוסף, המתנגדים זעמו על כך שסכום כה גדול יוקצה לטובת התוכנית, כאשר העיר מתמודדת עם אתגרים נוספים, כדוגמת גירעון תקציבי, חסרי בית ובעיות דיור.

 

*- חמישה לוחמים של יחידת העילית SAS של הצבא הבריטי נעצרו בחשד לביצוע פשעי מלחמה בעת שהיו מוצבים בסוריה, שם סייעו בשנים האחרונות בלחימה בדאע”ש – כך אישר משרד ההגנה בלונדון. “אנחנו דורשים מאנשי הצוות שלנו לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר וכל טענות על התנהלות לא תקינה נלקחות ברצינות”, נמסר בהודעה שלא פירטה את האישומים. “כאשר זה ראוי, טענות פליליות מועברות למשטרה הצבאית לצורך חקירה”.

*- בית הדין הפלילי הבינלאומי הוציא צווי מעצר נגד שני קצינים רוסים בכירים בחשד לביצוע פשעי מלחמה באוקראינה בין 10 באוקטובר 2022 ל-9 במרץ 2023. לוטננט גנרל סרגיי קובילש, ששימש מפקד הזרוע הארוכה של חיל האוויר הרוסי, ואדמירל ויקטור סוקולוב, שהיה מפקד צי הים השחור, מואשמים כי היו אחראים להתקפות מכוונות על יעדים אזרחיים וגרימת נזק משני מופרז לאזרחים או נזק ליעדים אזרחיים. “יש בסיס הגיוני להאמין שהם נושאים באחריות אישית פלילית לפשעים”, נמסר מבית הדין.

 

*- מושלת מישיגן, גרטשן ויטמר, הגיעה לביקור של יומיים בטייוואן כדי לחנוך משרד אינטרסים שיטפל בקשרים מסחריים, תרבותיים וחינוכיים. ויטמר, שזה ביקורה השני באי בתוך חצי שנה, תיפגש גם עם הנשיאה צאי אינג-וון ועם הנשיא הנבחר, לאי צ’ינג-דה.

*- ראש ממשלת קנדה, ג’סטין טרודו, ביטל ארוחת ערב חגיגית שתכנן לקיים לכבוד ראש ממשלת איטליה, ג’ורג’יה מלוני, אחרי שמאות מפגינים פרו פלסטינים חסמו את הכניסות לגלריה לאומנות של אונטריו בטורונטו, שם היה אמור האירוע להתקיים. המפגינים קראו סיסמאות נגד טרודו ונגד ישראל ואף הקיפו את השר לפיתוח בינלאומי, אחמד חוסיין, למרות שזכה לליווי משטרתי.

*- כוחות המשטרה בבלגיה עצרו הבוקר ארבעה חשודים, בהם שלושה קטינים, בחשד שתכננו לבצע פיגוע טרור אסלאמי. לפי התביעה, החשודים יצרו קשר באמצעות מסרונים וגיבשו תוכניות לקראת הפיגוע, אולם בחיפושים לא התגלו כלי נשק או חומרי נפץ.

*- שהבאז שריף, נשיא מפלגת הליגה המוסלמית של פקיסטן, שב לתפקיד ראש ממשלת פקיסטן אחרי שקיבל את תמיכתם של 201 מחברי הפרלמנט לעומת 92 קולות שניתנו ליריבו עומר איוב, המועמד מטעם נאמניו של ראש הממשלה לשעבר, אמראן חאן, שיושב בכלא.

בנאום לאחר הניצחון, הצהיר שריף כי הוא יפעל כדי להוביל את המדינה לחוף מבטחים. “אם נתאחד ונחליט לשנות את גורלה של פקיסטן, אז בעזרת האל, נביס את האתגרים וניקח את פקיסטן למקום המוצדק שלה”, אמר שריף, שכיהן בתפקיד ראש הממשלה גם בין אפריל 2022 לאוגוסט 2023.

 

*- מפקד חיל האוויר האוקראיני, מיקולה אולשצ’וק, דיווח אחר הצהריים כי ככל הנראה הופלו שני מטוסי קרב רוסיים מדגמי סו-34 ו-סו-35 אחרי שנורו לעברם טילים מונחים נגד מטוסים במזרח המדינה. “אנחנו ממתינים לאישור של התוצאה הרצויה”, מסר.

‏מאז תחילת השנה, הופלו 11 מטוסי סו-34 רוסיים מעל שמי אוקראינה, כולל אתמול בבוקר באזור מריופול, ובחיל האוויר ציינו כי ההפלות הפכו “לעניין כמעט יומיומי” אחרי ש”כלים נוספים” נכנסו לשירות.

‏”אנחנו לא יכולים לספק לכם את הפרטים”, אמר יורי איגנט מפיקוד חיל האוויר. “מטוסים מושמדים בדרום ובמזרח. יש לנו אמצעים שפועלים באופן יעיל מדי יום, הפולשים כבר מבינים שממתינה להם הפתעה בכיוון זה או אחר. העבודה נעשית כמעט בכל יום והאויב לא מרגיש חופשי כפי שהיה רגיל״.

 

*- ג’ורג’ גאלוויי, אחד הפוליטיקאים הכי אנטי ציוניים ותומכי חמאס בבריטניה, נבחר מחדש לפרלמנט אחרי הפסקה של תשע שנים לאחר שניצח בבחירות שהתקיימו אתמול במחוז הבחירה ברוצ’דייל.

גאלוויי, מנהיג מפלגת הפועלים הבריטית, קיבל 39.7 אחוז מהקולות, כאשר למקום השני הגיע המועמד העצמאי דיוויד טאלי עם 21.3 אחוז. מועמד השמרנים, פול אליסון, סיים שלישי, עם 12 אחוז, בעוד שאזהאר עלי, שאיבד את תמיכת הלייבור אחרי שנחשף כי אמר שישראל אפשרה את טבח ה-7 באוקטובר כדי לפלוש לעזה, קיבל 7.7 אחוזים.

“קיר סטרמר, זה בשביל עזה”, תקף גאלוויי את מנהיג הלייבור. “אתה תשלם מחיר יקר על התפקיד שמילאת כאשר אפשרת, עודדת וטייחת את האסון שמתרחש כעת בעזה הכבושה, ברצועת עזה”. הוא הוסיף כי “קיר סטאמר ורישי סונאק הם שתי הלחיים של אותו צד אחורי והם חטפו מכה טובה ואמיתית ברוצ’דייל”.

גאלוויי, שזו תהיה כהונתו הרביעית בבית הנבחרים ואשר סולק מהלייבור בשנת 2003 על רקע התנגדותו למלחמה בעיראק, ידוע בעמדותיו האנטי ציוניות ואנטי ישראליות. הוא הביע תמיכה בחיזבאללה ובחמאס, ואף קיבל תעודת זהות מאיסמעיל הנייה, והוביל את “ויוה פלסטין” שיזמה מסעות סיוע לרצועה.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: