עיתון אמריקאי: "מדיניות ארה"ב כשלה בלבנון. מלחמת ישראל חיזבאללה עובדה מוגמרת"

העיתון האמריקאי פרובידנס בכותרתו הראשית : "מדיניות ארה"ב כשלה בלבנון, המלחמה בין ישראל לחיזבאללה עובדה מוגמרת".

קרדיט: אלבאר אליום

 

"ההגדרה של אי שפיות", אמר אלברט איינשטיין לכאורה, "היא לעשות את אותו הדבר שוב ושוב ולצפות לתוצאה אחרת". במדינה הקטנה לבנון, נראה שארצות הברית נחושה לגלם את השקפתו של איינשטיין על אי שפיות. במשך עשרות שנים, וושינגטון אימצה מדיניות בלבנון לא-פרודוקטיבית הרבה אחרי שהכישלונות שלה היו גלויים.

על פני מספר ממשלים , ארצות הברית פעלה תחת הרושם שלבנון היא מדינה ריבונית ושהסיוע האמריקאי משמר איכשהו את ההשפעה האמריקאית. להיפך הוא הנכון , לבנון נשלטת על ידי חיזבאללה , הנציג המרכזי של איראן במזרח התיכון וסיוע ביטחוני מערבי רק איפשר למנגנון המדינה שבמקרה הטוב אינו מסוגל לעמוד מול חיזבאללה ובמקרה הרע משתפת פעולה אקטיבית עם ארגון הטרור חיזבאללה ,  הרוצח אמריקאים ומתכננת ופועלת לרצח עם נוסף של יהודים , להמשיך ולשרוד.

ועכשיו יש  סכסוך רציני באופק במזרח התיכון -על אמריקה להיות מוכנה לקצור את היבול המר שלה .

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות

 

ב-28 בפברואר 2024 דיווח הג'רוזלם פוסט  כי טהראן נתנה לחיזבאללה "אור ירוק" לתקוף את ישראל ברגע שהיא תתחיל בפעילות בעיר רפיח שבדרום עזה. 

חיזבאללה מבצע התקפות בעוצמה נמוכה על ישראל כבר חודשים, מאז פלשו חמאס ושלוחות איראן אחרות לישראל ב-7 באוקטובר 2023 וביצעו את הטבח הגדול ביותר באזרחים יהודים מאז השואה. התקפות אלו לא רק עלו בחיי אדם אלא גם הביאו לעקירה המונית של אזרחים בצפון ישראל.

על פי הדיווחים, צה"ל  מצא מסמכים בעזה המצביעים על כך שמנהיגי חמאס האמינו שחיזבאללה יפתח במתקפה בקנה מידה מלא במקביל להתקפתם.

חיזבאללה קיווה ככל הנראה למשוך את ישראל למלחמה רב-חזיתית. במשך שנים, איראן מקיפה את מדינת היהודים עם שלוחותיה. מארק דובוביץ' ודיוויד מקסוול מהקרן להגנת הדמוקרטיות (FDD), צוות חשיבה מוושינגטון הבירה, טענו  שזה  חלק מאסטרטגיית "טבעת האש" של טהראן שבה איראן מבקשת, כמו נחש , להקיף את ישראל ולשחוק אותה במלחמת התשה במספר חזיתות. ואכן, הוועדה לדיוק בדיווח וניתוח במזרח התיכון (CAMERA) מזהירה  מפני  אפשרות זו מאז פברואר 2018.

תמונה

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות

 

אולם חיזבאללה לא הצליח לגייס את כוחותיו במלואן בזמן. וישראל הצליחה להתקדם צבאית משמעותית בדרום תוך הימנעות ממלחמה בגבולה הצפוני. אבל נראה שהשעון זז וסכסוך בקנה מידה מלא עם לבנון נראה סביר יותר ויותר. התפרצות כזו תהיה המלחמה ההרסנית ביותר במזרח התיכון מזה עשרות שנים.

פעם  כונה  חיזבאללה "צוות הטרוריסטים" על ידי סגן שר החוץ האמריקני דאז, ריצ'רד ארמיטאג', אך כיום יש לארגון יכולות גדולות יותר ממדינות לאום רבות. לקבוצה יותר מ-150,000 טילים, רבים מהם מונחים בצורה מדויקת, והיא חמושה ומאומנת הרבה יותר טוב מחמאס, הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני ונציגי איראן אחרים. קרב עם חיזבאללה יהיה בקנה מידה והיקף שונה עבור צה"ל. זה גם יהרוס את האזרחים שארגון הטרור משתמש בהם באופן בוטה כמגן אנושי.

מרכז אלמה למחקר וחינוך, ארגון לא ממשלתי שבסיסו בישראל,  תיעד  עד כמה חיזבאללה מאוגד במרכזי אוכלוסיה אזרחיים בלבנון, מעיירות בדרום המדינה ועד ביירות ומחוצה  לה . כפרים וקהילות שלמים יושבים על גבי מחסני נשק, משטחי שיגור ובסיסי חיזבאללה. זה יהיה בלתי אפשרי שצה"ל ינהל מלחמה ולא יצטרך לפגוע ביעדים האלה – עובדה שחיזבאללה יודע טוב מדי. הנזק יהיה  קטסטרופלי – ולא רק ללבנון. ואכן, השפעות הסכסוך הרותח בצפון כבר מורגשות.

תמונה

קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות

 

 

לפי FDD, על פי  ההערכות  100,000 ישראלים מצפון ישראל כבר נאלצו להתפנות מסמוך לגבול לבנון. עקורים, רבים  מתגוררים  במגורים ארעיים. מצוקתם זכתה לתשומת לב תקשורתית מועטה. זה, בטווח הארוך, בלתי נסבל.

 שר החוץ הישראלי, ישראל כץ, הזהיר כי "הזמן אוזל להגיע לפתרון דיפלומטי בדרום לבנון. ישראל תפעל צבאית להחזרת האזרחים המפונים באזור הגבול הצפוני שלה אם לא יושג פתרון דיפלומטי".

ארצות הברית מצידה ביקשה – על פני השטח לפחות – למנוע סכסוך גדול יותר בצפון.  בסוף אוקטובר שלחה ארה"ב  שתי קבוצות קרב בהובלת נושאות מטוסים לאזור וכן שלחה שליחים לנסות ולמנוע מלחמת ישראל-חיזבאללה רחבה יותר. אבל הסכר נשבר.

למעשה, מה שמתפתח הוא הכישלון המצטבר של מדיניות החוץ של ארה"ב בלבנון. ואכן,  לא רק שהיא לא מנעה מלחמה, וושינגטון סייעה לאפשר זאת.

ארצות הברית העניקה סיוע ביטחוני נרחב לכוחות המזוינים של לבנון (LAF). בספטמבר 2022, מחלקת המדינה האמריקאית  כינתה  את הסיוע "מרכיב מרכזי במדיניות לבנון של ארה"ב" ש"מחזק את ריבונות לבנון, מאבטח את גבולותיה, מתמודד עם איומים פנימיים ומשבש פעילות טרור". זה, כמובן, אבסורד. ההיפך הוא הנכון.

תמונה

קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות

 

כפי שציין טוני בדראן, בעל טור מגזין "טאבלט" ואנליסט ותיק לענייני לבנון  , "חיזבאללה, למעשה, הוא לבנון". קבוצת הטרור שולטת בגבולות ובנמלי הכניסה של המדינה הלבנטינית. מישל עאון, הנשיא האחרון של לבנון והמפקד העליון של הכוחות המזוינים שלה, הכריז  כי  הארסנל ההולך וגדל של חיזבאללה "אינו בסתירה למדינה". כמו שנאמר: מי שמחזיק באקדח מחזיק בכוח. ובלבנון, חיזבאללה מפעיל את שניהם.

 ארצות הברית חייבת להכיר במציאות: המדיניות שלה כלפי לבנון נכשלת. וההשלכות הקשות באות לידי ביטוי. 

כפי שאמר לאחרונה שר הביטחון הישראלי יואב גלנט   לשליח האמריקני עמוס הוכשטיין: "אנחנו מתקרבים לנקודה שבה שעון החול יתהפך".