לפתע התקשורת מגלה עניין באיום המצרי על ישראל

באתר האינטרנט "דקל מודיעין אסטרטגי נטוע בקרקע" פורסם מאמר של אלי דקל העוסק בהתעלמות הממושכת של האקדמיה והתקשורת מכל מה שמתרחש במצרים.

מאז חתימת הסכם השלום בין ישראל למצרים, מוסדות המחקר האקדמיים והתקשורת ממעיטים להתעניין במתרחש במצרים. גם כשהחלה מלחמת שמיני עצרת ("חרבות ברזל") התקשורת הכתובה וצבא הפרשנים הגדול של ערוצי הטלוויזיה התעלמו כליל ממצרים ומהאינטרסים שלה במתרחש בעזה וישראל. בראשית המלחמה היו אף כאלה שפנטזו שאפשר לפתור את בעיית ערביי עזה על ידי קליטתם בסיני. כאשר המצרים שללו נחרצות רעיון זה, פִּרְשְׁנוּ פרשנינו זאת כניסיון מצרי ל"עשות קופה" ולגבות מארה"ב וישראל על כל פליט שיועבר להתיישב בסיני.

לאחר שלושה חודשי מלחמה בעזה, כשצה"ל הכריז שיש בדעתו לכבוש את רפיח ולהשתלט על ציר "פילדלפי", הביעו המצרים התנגדות עזה ואף איימו המשך היחסים בין המדינות. התקשורת, שהזניחה עשרות שנים את המעקב אחר המתרחש במצרים בכלל ובסיני בפרט, "גילתה" לפתע את מצרים וחלה לפרסם מאמרים מלומדים על מעורבותה של מצרים במתרחש בעזה.

מבין כלי התקשורת, העיתון "מקור ראשון" הקדיש את המוסף "יומן" לנושא המצרי. במוסף מופיעים שמונה חוקרים המחווים דעתם על מעורבות מצרים ועל שיתוף מצרים בפתרון בעיית עזה לאחר המלחמה.

סא"ל (בדימוס) אלי דקל, העוקב מזה שנים אחר המתרחש במצרים, סבור שמצרים נמצאת במצב של "מלחמה קרה" ומכינה עצמה לאפשרות של מלחמה בישראל. מזה שנים, ובמיוחד מאז שלטונו של הנשיא עבד אל־פתח א־סיסי, מצרים מתעצמת בקדחתנות ומכשירה את סיני כזירת לחימה מול ישראל.

במאמר, סוקר דקל בקצרה את היחסים בין המדינות, ומביא בסוף המאמר שלו, מאמר של אסף גיבור בעיתון "מקור ראשון". במאמר בשם "בין המצרים" מראיין אסף גיבור ארבעה חוקרים ומבניהם גם דקל. במאמר מובעות דעות שונות על יחסי ישראל מצרים.

ניתן לקרוא את המאמר בקישור: https://www.dekelegypt.co.il/240228

קרדיט: סא"ל (בדימוס) אלי דקל – חוקר מערכות תשתית בארצות ערב