איראן שולחת לרוסיה מאות טילים בליסטיים

איראן סיפקה לרוסיה מספר רב של טילי קרקע-קרקע בליסטיים רבי עוצמה, כך אמרו שישה מקורות שונים לסוכנות רויטרס, ובכך העמיקו את שיתוף הפעולה הצבאי בין שתי המדינות עליהן הוטלו סנקציות על ידי ארצות הברית.
איראן סיפקה לרוסיה כ-400 טילים כולל רבים ממשפחת פתח-110 , וטילים בליסטיים קצרי טווח, כמו זולפקאר, כך אמרו שלושה מקורות איראנים.
הטיל הנייד הזה מסוגל לפגוע במטרות במרחק של בין 300 ל-700 ק"מ (186 ו-435 מיילים), אומרים מומחים.
משרד ההגנה של איראן ומשמרות המהפכה – כוח עילית המפקח על תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן – סירבו להגיב. משרד ההגנה הרוסי לא ענהלבקשת התגובה.
המשלוחים החלו בתחילת ינואר לאחר שנסגרה עסקה בפגישות בסוף השנה שעברה בין גורמי צבא וביטחון איראניים ורוסים שהתקיימו בטהראן ובמוסקווה, אמר אחד המקורות האיראניים.
גורם צבאי איראני – שביקש, כמו שאר המקורות, לא להזדהות בגלל רגישות המידע – אמר שהיו לפחות ארבעה משלוחים של טילים ויהיו עוד בשבועות הקרובים. הוא סירב למסור פרטים נוספים.
בכיר איראני אחר אמר כי חלק מהטילים נשלחו לרוסיה באונייה דרך הים הכספי, בעוד שאחרים הועברו במטוס.
"יהיו עוד משלוחים", אמר הבכיר האיראני השני. "אין סיבה להסתיר את זה. מותר לנו לייצא נשק לכל מדינה שנרצה".
ההגבלות של מועצת הביטחון של האו"ם על ייצוא של כמה סוגי טילים, מל"טים וטכנולוגיות אחרות מאיראן פג באוקטובר. עם זאת, ארצות הברית והאיחוד האירופי שמרו על הסנקציות על תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן על רקע החששות מיצוא נשק לשליחותיה במזרח התיכון ולרוסיה.
גורם רביעי, המכיר את הנושא, אישר כי רוסיה קיבלה לאחרונה מספר רב של טילים מאיראן, מבלי למסור פרטים נוספים.
דובר הביטחון הלאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר בתחילת ינואר כי ארצות הברית מודאגת מכך שרוסיה קרובה לרכוש נשק בליסטי קצר טווח מאיראן, בנוסף לטילים שכבר הגיעו מצפון קוריאה.
Zolfaghar (missile) - Wikipedia
גורם רשמי אמריקאי אמר לרויטרס כי וושינגטון ראתה עדויות להתקדמות פעילה בשיחות (על אספקת טילים), אך עדיין אין אינדיקציה לכך שהמשלוחים התרחשו.
הפנטגון לא הגיב מיד לבקשה להגיב על משלוחי הטילים.
התובע הראשי של אוקראינה אמר ביום שישי כי הטילים הבליסטיים שסיפקה צפון קוריאה לרוסיה הוכחו כלא אמינים בשדה הקרב, כאשר רק שניים מתוך 24 פגעו במטרותיהם. מוסקבה ופיונגיאנג הכחישו שצפון קוריאה סיפקה לרוסיה אמצעי לחימה ששימשו באוקראינה.
לעומת זאת, ג'פרי לואיס, מומחה ממכון מידלברי למחקרים בינלאומיים במונטריי, אמר כי משפחת הטילים פתח-110 והזולפיקאר הם טילים מדויקים.
לואיס אמר כי 400 טילים מדוייקים עלולים להסב נזק ניכר אם יעשה בהם שימוש באוקראינה. 
מקור צבאי אוקראיני אמר לרויטרס כי קייב לא זיהתה כל שימוש בטילים בליסטיים איראניים על ידי הכוחות הרוסיים במלחמה. משרד ההגנה האוקראיני לא השיב מיד לבקשת רויטרס להגיב.
לאחר פרסום הסיפור הזה, אמר דובר חיל האוויר של אוקראינה לטלוויזיה הלאומית כי אין לו מידע רשמי על כך שרוסיה השיגה טילים כאלה. הוא אמר כי טילים בליסטיים יהוו איום רציני על אוקראינה.
שר ההגנה האוקראיני לשעבר, אנדריי זגורודניוק, אמר כי רוסיה רצתה להשלים את ארסנל הטילים שלה בזמן שהעיכובים באישור חבילת סיוע צבאית אמריקאית גדולה בקונגרס הותירו את אוקראינה במחסור בתחמושת וחומרים אחרים.
קייב ביקשה שוב ושוב מטהרן להפסיק לספק מל"טים מתאבדים מסוג שאהד לרוסיה, שהפכו למרכיב עיקרי בהתקפות ארוכות הטווח של מוסקבה על ערים ותשתיות באוקראינה, לצד מערך של טילים.
חיל האוויר של אוקראינה אמר בדצמבר כי רוסיה שיגרה במהלך המלחמה 3,700 מל"טים מדגם שאהד , שיכולים לטוס מאות קילומטרים ולהתפוצץ בפגיעה. האוקראינים מכנים אותם "טוסטוסים" בגלל הצליל הייחודי של המנועים שלהם; מערכות ההגנה האווירית של אוקראינה מיירטות עשרות מהן מדי שבוע.
איראן הכחישה בתחילה שסיפקה מל"טים לרוסיה, אך חודשים לאחר מכן אמרה כי סיפקה מספר קטן לפני שמוסקבה פתחה במלחמה על אוקראינה ב-2022.
"אלה שמאשימים את איראן במתן נשק לאחד הצדדים במלחמת אוקראינה עושים זאת למטרות פוליטיות", אמר דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעני, ביום שני, כשנשאל על מסירת מל"טים איראנים לרוסיה.
רוב לי, עמית בכיר במכון לחקר מדיניות החוץ, צוות חשיבה בפילדלפיה, אמר כי אספקה ​​של טילי פתח-100 וזולפיקאר מאיראן תעניק לרוסיה יתרון גדול עוד יותר בשדה הקרב.
"הטילים  יכולים לשמש לפגיעה במטרות צבאיות בעומקים מבצעיים, וטילים בליסטיים קשים יותר ליירוט", אמר לי.
פאתח 110:
פאתח 110 – ויקיפדיה
קרדיט: רוייטרס    קרדיט לתמונות:  ויקיפדיה