האם משטר המולות עומד להפליל את רוב האיראנים?

מילה על המועצה העליונה של מרחב הסייבר
כבר כתבתי לכם לא פעם על שהאיראנים כמו כל אחד אחר בעולם, משתמשים ברשת האינטרנט, ובין היתר עושים שימור נרחב באפליקציות וברשתות החברתיות, מצד אחד ברשתות חברתיות איראניות רבות שונות ומשונות, ומצד שני האיראנים עושים שימוש גם באפליקציות ורשתות חברתיות גלובליות, המוכרות לנו בעולם החופשי.

גם כתבתי לכם שהמשטר האיראני בדומה למשטרים דיקטטורים חשוכים אחרים, מנסה למנוע מהאיראנים להשתמש באינטרנט באופן חופשי, ונוסף למהלכים להקמת “רשת אינטרנט איראנית” מפעיל המשטר מערכות סינון שונות ומשונות.

היות ושימוש חופשי באינטרנט זה דבר מסוכן למשטר הרקוב והרצחני של המולות ברפובליקה האסלאמית של איראן, עלי ח’אמנאי, המנהיג העליון הורה להקים ב 2012 את המועצה העליונה של מרחב הסייבר (شورای‌عالی فضای مجازی = Supreme Council of Cyberspace) שלפי הנחיית המנהיג העליון, המועצה מהווה “מוקד מרכזי לקביעת מדיניות, קבלת החלטות ותיאום במרחב הסייבר של איראן”

ISNA - Session of Supreme Council of Economic Cooperation held in Tehran

קרדיט: איסנ”א

 

תוכלו להבין את החשיבות שהמשטר רואה במועצה, מעיון ברשימת חבריה (למעשה יש שתי רשימות, האחת של “חברים טבעיים” והשנייה של “חברים משפטיים”) הכוללת את מוחמד אמין אקמירי, מזכיר המועצה, ואת מנשיא איראן ראיסי, ויו”ר המג’לס – הפרלמנט האיראני, מוחמד קאליבאף, וגם ראש הרשות השופטת, ומוחמד-רזא אשתיאני, שר ההגנה, ואיסמעיל חטיב, שר המודיעין והביטחון הלאומי, ועזתוללה זרג’אמי, שר המורשת התרבות, המלאכה והתיירות, ושר טכנולוגיית המידע והתקשורת, שר המדע המחקר והטכנולוגיה, שר החינוך.

ולא נשכח את מוחמד מהדי אסמאעילי, השר האחראי על המשרד לתרבות והכוונה אסלאמית, שכה אהוב על האיראנים בזכות תפקידי המשרד כגון הגבלת הגישה למדיה, תכנים ומידע שאינם מאושרים על ידי המשטר, שהרי זה יעזור לבצע תפקיד נוסף של המשרד האהוב, והוא שמירה על רמה מוסרית נאותה המתבססת על רוח האסלאם, בזמן שהמשרד דואג ליצירת אוטונומיה תרבותית החסינה מפני השפעת תרבות זרה, ובמקביל מקדם את המודעות לעקרונות והמטרות של המהפכה האסלאמית, ועל הדרך “מרחיב קשרי תרבות עם מדינות שונות עם דגש על מדינות אסלאמיות (ראינו איך זה עובד כל כך יפה בסוריה, תימן, עיראק, לבנון…) ןכל זה בזמן שהמשרד דואג ליצירת בסיס תרבותי לאחדות אסלאמית…

 

ובאיראן כמו באיראן, במועצה החשובה והמשפיעה על חיי היום יום של אזרחי המדינה, תמצאו ברשימת חברי המועצה גם אנשי דת בעלי תפקידים שונים ומשונים, שמונו לתפקידיהם השונים כמו גם למועצה זו ע”י המנהיג העליון, וגם את מוחמד סרפראז, ראש IRIB – רשות שידור האיראנית, ופיימן ג’באלי, מנכל IRIB (שגם הם כמובן מונו ע”י ח’אמנאי) ולא מספיק שרבים מחברי המועצה היו בעלי תפקידים בכירים במשמרות המהפכה, הרשימה לא תהייה שלימה בלי חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה.

אפשר לומר שמדובר בגוף שיש לו השפעה רבה מאוד על האיראנים וכל החלטה ומגבלה חדשה עלולה להשפיע על כל האיראנים ולהקשות עוד יותר את חייהם, והיות ומדובר באיראן, החלטות של המועצה עלולות לשלול את חירותם ואף לסכן את חייהם.

קרדיט: VPN CENTRAL

 

מילה על מהלך חדש ישן שמעורר סערה
אמנם מדובר בגוף שלא מפסיק לייצר חדשות שונות ומשונות שגם מעיקות ומרגיזות את האיראנים, אבל אני מספר לכם על המועצה החשובה (למשטר) בזכות חדשות שהגוף הזה מייצר לאחרונה בנוגע להחלטותיו, ומה שמסעיר את הביצה האיראנית הוא הידיעה על שהמועצה החליטה לאסור שימוש בכלים שעוקפים את הפילטרים שהמשטר מעמיס על רשת האינטרנט באיראן.

אציין שמכירה וקניית שירותי רשתות וירטואליות פרטיות – Virtual Private Network (VPN) כבר נאסרו בעבר, ואזכיר שכבר ב 2013 המשטר הוצא צווים לחסור שירותי VPN שאינם מאושרים ע”י הממשלה. אבל הפעם מדובר בעליית מדרגה ואיסור על שימוש בכלי VPN ומחייבת קבלת רישיון מיוחד מהמשטר, המתיר גישה לאתרים ורשתות חברתיות שהמשטר מפעיל פילטרים כדי למנוע גישה אליהם ע”י ממשתמשי הרשת באיראן.

אזכיר שביולי 2021, הממשלה האיראנית ניסתה להעביר הצעת חוק המגבילה את השימוש באינטרנט, כולל קרימינליזציה של מכירה קנייה ושימוש ב VPN, וההצבעה לאישורה במג’ליס נתקלה בקשיים וביקורת ציבורית רבה, שכללה החתמת מעל מיליון איראנים על עצומה נגד החוק, והממשלה ניסתה שוב להעביר את החוק בפברואר 2022, ושוב ההצבעה בוטלה עקב קשיים ועוד תרעומת ציבורית.

 

לאחר שהמשטר הבין שסעיף 6 בהחלטת המועצה גורם לסערה, במיוחד שבין היתר נאמר שנושא האיסור יועבר לחקיקה שתעסוק גם בצעדי ענישה, החליט המשטר לנסות למזער את הנזק לפני שהסיפור יגרום לתבערה גדולה, ולו רק משום שבאיראן כ 96% מהציבור עושים שימוש ב VPN כדי להתחבר לאינטרנט, ובכך גם לעקוף את הפילטרים של המשטר, ולהיכנס לרשתות חברתיות ושירותי רשת חסומים ולאתרים אסורים (לפי דו”ח שהוצא לאחרונה ע”י איגוד המסחר האלקטרוני בטהראן, למשטר יש רשימה “קטנה” של כ 300 אלף אתרים אסורים).

אציין שמדובר בעלייה של משתמשי VPN באיראן, כי אומדנים משנה שעברה דיברו על “רק” 80%… ולגבי חסימת 300 אלף אתרים, אוסיף שיש להניח שמדובר בהערכת חסר שמפספסת בגדול, היות שמשטר המולות חוסם כל אתר אינטרנט או תוכן מקוון הנחשב בלתי מוסרי או נוגד עקרונות אסלאמיים.

כדרכו בקודש לנסות למזער נזקים, המשטר שלח דוברים שונים כדי להסביר שהסיפור בכלל לא הובן נכון, ובין היתר הופיע מזכיר המועצה אקמירי, בכבודו ובעצמו, כדי להסביר שהידיעות שנפוצו על איסור שימוש בעוקפי פילטרים אינן נוגעות לציבור, אלא לארגונים, כחלק ממהלך רגולטורי.

לאחר שדבריו של מזכיר המועצה הלא נכבד לא ממש הרגיעו את הרוחות, המשטר העלה לשידור באחד מערוצי הטלוויזיה של IRIB, ערוץ האופק – IRIB Ofogh (شبكه‌ی افق = The Horizon channel) מגיש טלוויזיה שניסה ללא הצלחה להסביר לציבור שהם פשוט לא הבינו שלא מדובר בהחלטה הנוגעת להם, אלא לארגונים וחברות.

IRIB TV 3 - LIVE CHANNEL

 

משום מה לפי מה שרואים ברשתות האיראניות, לא קונים את ההסברים של המשטר, והציניקנים שואלים האם המשטר בכלל מבין את היקף המשתמשים בכלים העוקפים את הפילטרים? ויש מי שמאשימים את המשטר ושואלים בכעס: “איך אפשר לצפות מאנשים שלא להשתמש בפלטפורמות זרות (אסורות) כאשר פקידים ומוסדות רשמיים של המשטר משתמשים בהן?” ויש מי שאומרים בפשטות שהמשטר הולך להפליל יותר מ 80 מיליון איראנים שמשתמשים ב VPN…

אבהיר כי מהלכים רגולטורים הקשורים למגבלות גישה וחסינות רשת, מול ארגונים וחברות המספקים שירותים שיש להם גישה או נגיעה לאינטרנט, כבר החלו בצורה “מסודרת” כבר ב 2018, והמועצה רבת הכוח וכל משרדי הממשלה שמאחוריה, והמוסדות שתחתיה, נחתו על העסקים האיראנים עם הנחיות ומגבלות שרק מתרבים עם הזמן.

 

כאמור, רוב מוחלט של האיראנים עושים שימוש ב VPN וכלים נוספים כדי לעקוף את המגבלות המשטר, והמשטר מצידו הכריז מלחמת חורמה במי שמוכר ומספק לציבור את הכלים הנחוצים כדי לעקוף את המגבלות, ואציין כדוגמה מעצר בסוף אוקטובר האחרון, של שני מוכרי שירותי VPN בעיר קום, שעומדים למשפט ומואשמים שמכרו VPN ליותר מ 185 אלף לקוחות, במחזור כספי של 460 מיליארד ריאל.

נראה שהאיראנים ימשיכו להשתמש בשירותי VPN כדי להשתמש ברשתות החברתיות האסורות ולהיכנס לכל אותם אתרים אסורים, ולהגן על פרטיותם מפני העיניים הבוחנות של יחידות הסייבר של המשטר המרגלים אחר הציבור מנטרים כל פעילות אינטרנטית באיראן, או פשוט ליהנות מגלישה חופשית וללא מגבלות ברשת האינטרנט, למרות ההאטה במהירות הגלישה, הטרחה והסרבול במציאת VPN חדש כאשר המשטר הצליח לחסום את שירות ה VPN בו הם משתמשים.

נחכה ונראה איך יתפתח הסיפור, והאם גם הפעם תהייה דחייה נוספת, או שהמשטר כדרכו, יצליח למצוא את הדרך למרר את חיי האיראנים ולייצר חוקים לאכוף את רצונו. מה שבטוח, יהיה מעניין.

دانلود برنامه VPN IRAN - Free•unblock•proxy برای اندروید | مایکت

קרדיט: מבט למזרח התיכון    קרדיט לתמונה: מאייכאת