החות’ים גובים כופר עבור מעבר בטוח של ספינות אירופיות בים האדום

ההערכות מצביעות על כך שהסכומים ששולמו עולים על $500,000 לכל ספינה

 

אתר החדשות “שיפא אינטליג’נס” דיווח כי חברות אירופיות החלו לשלם כופר כסף לקבוצת החות’ים לפני כחודש בתמורה למעבר בטוח של ספינותיהן בים האדום , כך דיווח ממקור דיפלומטי מערבי, ונחשף על ידי רשת “אלערביה ביזנס”.

המקור אמר כי הכסף שמשלמים ספינות אירופיות עובר לחשבונות בנק חיצוניים השייכים לחברות בבעלות ובניהולו של הדובר הרשמי של הקבוצה החות’ית, מוחמד עבד אל סלאם.

המקור העריך את סכום הכסף הממוצע שביקשו החות’ים עבור כל ספינה בכחצי מיליון דולר. המקור אמר: “יש ספינות שמשלמות קרוב למיליון דולר או פחות, והסכומים האלה נשארים נמוכים מהעלות התפעולית שהספינה צריכה לשלם אם היא עוברת דרך כף התקווה הטובה”.

על פי המידע שהגיע לידי הסוכנות, ישנה ירידה משמעותית במספר הספינות המשייטות בים סוף, והערכות ראשוניות מצביעות על כך שרק 20% מהן ממשיכות להפליג בים סוף.

לפני ההסלמה של התקפות ים סוף, 60 ספינות חצו מידי יום את מיצר באב אל-מנדב בשני הכיוונים. אבל כעת כ-12 ספינות חוצות מדי יום את נתיב המים החיוני הזה, מה שאומר שהחות’ים מרוויחים רווח יומי של לא פחות משישה מיליון דולר, לפי המקור.

ייתכן שקבוצת החות’ים תקבל כופר מעבר בסך של 180 מיליון דולר בחודש, מה שאומר שהכנסותיה יגיעו ליותר משני מיליארד דולר מדי שנה מאוניות בים האדום אם המצב יימשך כפי שהוא כעת.

עם זאת, גורמים חות’ים אמרו שוב ושוב כי כל הספינות “בטוחות” למעט ספינות ישראליות או ספינות הקשורות לארה”ב ולבריטניה, התומכות במלחמה הישראלית בפלסטינים בעזה.