בקרוב כולם יספרו לנו על מלחמת האזרחים בסוריה

עד שיעלו הסיכומים והפרשנויות על מלחמת הכל בכל בסוריה, שהחלה ב 15 במרץ 2011, אזכיר שהניצוץ שהדליק את התבערה שהרסה את מה שפעם היה סוריה, החל למעשה היום לפני 13 שנה, כאשר קבוצת נערים בני 13-14 ריססה כתובת גרפיטי על קיר בית ספר בדרעא, הנמצאת בדרום מזרח רמת הגולן הסורית, לא רחוק מהגבול הירדני.

הכתובת נכתבה בהשראת "האביב הערבי" של שנת 2011, ב 18 בפברואר, שבוע בדיוק לאחר התפטרות מובראכ מנשיאות מצרים ב 11 בפברואר 2011.

זו הייתה כתובת גרפיטי קצרה, שבסך הכל אמרה: "תורך, יא דקטור" (دورك يا دكتور)
ויש גרסאות שאומרות שהכתובת הייתה “העם רוצה להפיל את המשטר" (الشعب يريد إسقاط النظام)

לאחר כתיבת הכתובת, קלגסי משטר אסד עצרו 15 ילדים ונערים בני 10 עד 15, וחקרו אותם נמרצות, וכמיטב המסורת בחקירות של המשטר הסורי, לא כל הנחקרים שרדו, ושלושה מהם נרצחו בחדרי החקירות, מה שהוביל להפגנות בדרעא, שהתפשטו וצמחו והפכו למלחמת האזרחים, שלוותה בסיסמאות נוספות לזו שריססו הנערים בדרעא, ובהן "העם רוצה להוציא את הנשיא להורג" (الشعب يريد إعدام الرئيس) וגם "העם רוצה להוציא אותך להורג, בשאר" (الشعب يريد إعدامك بشار).

אזכיר שהמלחמה בסוריה הפכה למלחמת כל בכל, שנוצלה ע"י ארגוני טרור אסלאמי ג’יהאדיסטי, מדינות השואפות להיות מעצמות אזוריות כגון איראן וטורקיה, ומעצמות עולמיות, שכולם יחד החריבו את סוריה, והפכו את המדינה ומשטר אסד, למדינת חסות של משטר המולות באיראן, שעוברת תהליך שיעיזציה, שהזכרתי בעבר (ואולי בעתיד הקרוב ארחיב על הנושא).

من "أجاك الدور يا دكتور" حتى نصف مليون قتيل × 7 سنوات.. كيف تفهم الصراع  السورى فى 32 محطة؟ البداية جرافيتى على حائط بدرعا.. و12 مليون نازح عن  بيوتهم.. والأمم المتحدة تعلن

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון    קרדיט לתמונות: אליום אלסאבע