מבזקי חדשות מהעולם ליום 17-2-2024. מתעדכן

*- היסטוריה ביוון: הפרלמנט אישר את הפיכתם של נישואים חד מיניים לחוקיים, המדינה הנוצרית אורתודוכסית הראשונה שמאשרת את המהלך. ברוב של 176 תומכים מול 76 מתנגדים ו-46 נמנעים, אושרה הצעת החוק שמתירה לזוגות חד מיניים להינשא בחתונה אזרחית.

*- טורקיה ויוון הצטרפו היום רשמית ליוזמת "מגן שמיים" האירופית שנועדה לקדם פיתוח של מערכת הגנה אווירית אירופית משולבת לצורך שיפור היכולות של נאט"ו, וזאת באמצעות רכישה משולבת של ציוד הגנה וטילים, בהם מערכת החץ 3. היוזמה יצאה לדרך בהובלת גרמניה וכעת חברות בה 18 ממדינות נאט"ו, בנוסף לשבדיה, אוסטריה ושווייץ.

*- אגודת הידידות גרמניה-ישראל בראשותו של חבר הבונדסטג לשעבר, פולקר בק, יצאה היום נגד הביקורות הבינלאומיות על ישראל בשל הכוונה לצאת למבצע נרחב ברפיח והזהירה כי זו כניעה "לתסריט של חמאס".

"אם אתם רוצים להימנע מהתקפה על רפיח, אתם צריכים לשכנע את חמאס להיכנע, לשחרר את החטופים ולוותר על כלי הנשק", נמסר בהודעת האגודה. "יש פה צורך ביוזמה של מדיניות חוץ, במקום להפנות את כל הפניות רק לכיוון ירושלים".

עוד נאמר כי "אין ספק שהמצב של הפלסטינים בעזה קשה מאד והוא יישאר כך כל עוד המלחמה נמשכת. אבל מי אחראי לכך? חמאס, שהחלה את המלחמה והפכה את האוכלוסייה שלה לבת ערובה בשביל זה".

*- בית משפט בלונדון הרשיע שלוש מפגינות פרו פלסטיניות בעבירה של תמיכה בארגון טרור אחרי שבמהלך הפגנה באוקטובר הן הציגו איורים של מצנחי גלישה, בדומה לכלים ששימשו את מחבלי חמאס בהתקפה על יישובי העוטף ב-7.10. עורך דינן של שתיים מהנאשמות טען כי המשטרה "טעתה" וכי הן הציגו "קריקטורה של מצנח" בתור "סמל של שלום".

 

*- הסנאט אישר בהצבעה טכנית ראשונה את הצעת החוק לתקציב חירום ביטחוני בשווי 95 מיליארד דולר, שכולל סיוע ביטחוני עבור ישראל ואוקראינה וסיוע הומניטרי לאזרחים באזורי סכסוך ובהם רצועת עזה. 67 סנאטורים הצביעו בעד ההצעה מול 32 מתנגדים.

מנהיג הרוב הדמוקרטי, צ'אק שומר, העלה את ההצעה החדשה אחרי שביום שלישי בלילה סיכלו הרפובליקנים את הניסיון להעביר את ההצעה המלאה שכוללת גם צעדים לחיזוק הגבול עם מקסיקו שגובשו במו"מ דו מפלגתי ממושך.

מנהיג המיעוט הרפובליקני, מיץ' מקונל, הביע תמיכה במהלך בניסיון לצמצם את המרד בתוך מפלגתו על רקע התנגדותו של הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, להצעות שנוגעות לגבול.

ההצבעה היום מאפשרת לקדם את הדיון בהצעת החוק, אולם עדיין צפויות מספר הצבעות בסנאט לפני האישור הסופי והעברת ההצעה לבית הנבחרים. עם זאת, יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני, מייק ג'ונסון, הבהיר שללא הקשחת הצעדים בגבול הדרומי הוא לא יקדם הצבעה על סיוע ביטחוני לאוקראינה.

*- הסנאט האמריקאי אישר את הצעת החוק בשווי של 95 מיליארד דולר, שכוללת סיוע ביטחוני לישראל ולאוקראינה, סיוע הומניטרי לעזה ומימון לפעילות נגד החות'ים בים האדום. 70 סנאטורים הצביעו בעד האישור ו-29 התנגדו אחרי לילה של פיליבסטר, אולם הרפובליקנים בבית הנבחרים עדיין מאיימים לסכל את אישור הסיוע בשל סוגיית הגבול עם מקסיקו.

 

*- פיקוד המרכז האמריקאי עדכן כי אתמול הושמדו שני כלי שיט בלתי מאוישים ושלושה טילי שיוט ניידים נגד ספינות באזורים שבשליטת החות'ים מצפון לעיר הנמל חודיידה בתימן. לפי סנטקום, אמצעי הלחימה היו "מוכנים לשיגור לעבר ספינות בים האדום" והיוו "איום מיידי".

*- במהלך קמפיין הבחירות, כינה חאבייר מיליי את האפיפיור פרנציסקוס "אימבציל" ו"נציג של הרוע". היום, כנשיא ארגנטינה, הוא חיבק בחום את האפיפיור בן ארצו בוותיקן אחרי שאתמול אמר כי פרנציסקוס הוא "הארגנטינאי החשוב ביותר בהיסטוריה".

*- באיחור ניכר, חברת מטא מחקה את כל חשבונות האינסטגרם של תנועת Within Our Lifetime ושל המנהיגה שלה, נרדין כסואני, שהביעו תמיכה פומבית בחמאס ובטבח ה-7 באוקטובר וקראו לאינתיפאדה ולהתנגדות "בכל האמצעים" נגד ישראל. כצפוי, הם מיהרו להאשים "כוחות ציוניים" בהשתקה, אבל הם עדיין יכולים להפיץ את השנאה שלהם ברשת החברתית X ובטלגרם.

*- המלך צ'רלס השלישי פרסם הודעת תודה ראשונה על התמיכה הציבורית בעקבות החשיפה כי הוא חלה בסרטן. "כמו כל מי שהושפעו מסרטן יודעים, מחשבות נחמדות כאלה הן הנחמה הגדולה ביותר ועידוד", נמסר בהודעה שפרסם ארמון בקינגהם.

 

"באותה מידה, מחמם את הלב לשמוע כיצד השיתוף של האבחנה שלי סייע לקדם הבנה ציבורית ולהאיר את העבודה של כל הארגונים שתומכים בחולי סרטן ובבני משפחותיהם ברחבי בריטניה ובכל העולם", הוסיף המלך. "ההערצה ארוכת השנים שלי לדאגה שלהם ללא לאות והמחויבות שלהם גדולה אפילו יותר כתוצאה מהניסיון האישי שלי".

*- תקרית קשה בסומליה: ארגון הטרור הסומלי א-שבאב, השלוחה של אל-קאעדה בקרן אפריקה, קיבל אחריות לפיגוע ירי שהתרחש היום בבסיס גנרל גורדן במוגדישו שמנוהל על ידי איחוד האמירויות לצורך אימון והכשרה של חיילים סומלים.

מהדיווחים עולה כי אחד החיילים שעוברים אימונים פתח באש וכי לפחות חמישה קצינים נהרגו, בהם מפקד כוח המשימה של האמירויות במוגדישו ומפקד הבסיס מטעם האמירויות, וכי לפחות שבעה בני אדם נפצעו. החייל היורה נהרג בחילופי האש.

*- פעילי האקלים ממשיכים במחאתם נגד האמנות: שתי פעילות של תנועת Riposte Alimentaire שפכו מרק על היצירה "אביב" של הצייר קלוד מונה במוזיאון לאמנות בליון, קרוב לשבועיים אחרי מחאה דומה נגד המונה ליזה בלובר. "האביב הזה יהיה האחרון שיישאר לנו אם לא נגיב", קראו. "מה האמנים שלנו יציירו בעתיד? על מה נחלום אם לא יהיה עוד אביב?".

במוזיאון ציינו כי ייבדק אם נגרם נזק לציור, שאינו מוגן בזכוכית חסינה למים כמו המונה ליזה, וכי הם מתכוונים להגיב תלונה נגד הפעילות, וגם בעירייה מתכוונים לנקוט בפעולה דומה. "הפעולות האלה מנוגדות למסר שהפעילות רוצות לשלוח", אמרה הממונה על התרבות בעיריית ליון.

 

*- יממה אחרי ההדחה, נשיא אוקראינה, וולדימיר זלנסקי, העניק לרמטכ"ל היוצא, גנרל וולרי זלוזנ'י, את תואר "גיבור אוקראינה" על "הצטיינויות אישיות יוצאות מגדר הרגיל בהגנה על ריבונות המדינה ועל השלמות הטריטוריאלית של אוקראינה ושירות לא אנוכי עבור העם האוקראיני".

ראש המודיעין במשרד ההגנה, קיריל בודאנוב, קיבל את תואר "גיבור אוקראינה" ואת מדליית כוכב הזהב על "הפגנת אומץ אישי וגבורה הגנה על ריבונות המדינה ועל השלמות הטריטוריאלית של אוקראינה ושירות לא אנוכי עבור העם האוקראיני".

*- שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג-און, השתתף אתמול בשיגור ניסיוני של טיל יבשה-ים חדש – באאסורי-6 – ששוגר לעבר אוניית מטרה בים המזרחי. סוכנות הידיעות הרשמית דיווחה שקים "הציג דרכים להצבה קדמית של כוחות הטילים והחיזוק שלהם עד לרמה המקסימלית כדי שיגנו באמינות על הגבול הימי וידכאו וירסקו את הניסיונות ההרפתקניים של חיל הים של האויב".

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי   קרדיט לתמונה: ממשלת צפון קוריאה