מבזקי חדשות ליום 17-2-2024. מתעדכן

*- איראן מאכזבת את לבנון
גורמים בלבנון טוענים כי ביקורו של שר החוץ האיראני לפני כשבוע בביירות היה "מאכזב" מבחינת המדינה המארחת. לפי אותם גורמים, במהלך הביקור נפגש השר האיראני אמיר עבדאללהיאן עם יו"ר הפרלמנט נביה ברי. האחרון העלה את נושא שיקום כפרי דרום לבנון שנפגעו בלחימה מאז ה-7 באוקטובר וביקש לדעת האם איראן תסייע במימון השיקום כמו שעשתה לאחר מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006. לפי הדיווחים, השר היה "חיובי" בגישתו אך לא נכנס לפרטים כמה כסף תהיה מוכנה איראן להשקיע בשיקום הדרום אם בכלל. תשובה זו אכזבה את ברי ואנשיו.

בקיצור, איראן באמצעות הפרוקסי שלה חיזבאללה הובילה להרס הכפרים בדרום אבל לא מתכוונת לעזור להם חוץ מדיבורים….

 

*- למרות שהוא מנסה להסתיר אותה: עוד פרטים על משפחתו של סינוואר
עיתון ערבי מדווח כי למרות שמנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, עשה בשנים האחרונות מאמץ להסתיר מידע על משפחתו זה מה שניתן לספר. לאשתו קוראים סמר מוחמד אבו זמר, היא נולדה בשנת 1980 והיא צעירה מבעלה ב-18 שנים. היא בעלת תואר שני בלימודי דת האסלאם מהאוניברסיטה האסלאמית בעזה.

אשתו של סינוואר מגיעה משבט סאלחה, אחד השבטים הידועים בעזה וגם אחד העוינים ביותר את ישראל.

היא התחתנה עם יחיא סינוואר בנובמבר 2011 במסגד אל-נור ואל-אימאן בעזה, לאחר ששוחרר מהכלא הישראלי באותה שנה בעסקת שליט.

סינוואר לא בחר באשתו סמר, אלא אמר בעבר "ארבע אחיותיי הצליחו למצוא לי כלה". למרות שישראל טענה שבסרטון האחרון שפרסמה סינוואר נמצא במנהרה עם ילדיו, העיתון הערבי טוען כי ידוע שלסינוואר יש רק ילד אחד עם אשתו סמר, אך מידע אודותיו לא פורסם עקב חששו של סינוואר כי יאונה לו רע…

 

*- איום על ישראל מכיוון מצרים…
מוסטפא בכרי חבר פרלמנט (בתמונה) ואיש תקשורת מצרי שולח היום איום לעבר ישראל נוכח המערכה הצפויה ברפיח. "ישראל מכירה טוב מאד את כוחו של הצבא המצרי ואם תעבור את הגבולות שלה הרי שהמערכה תהיה בתל אביב ולא ברפיח", כך הוא צוטט היום כאומר. בכרי גם תקף אמירות של שר האוצר סמוטריץ' בדבר כיבוש ציר פילדלפי וגירוש העזתים לסיני.

ההתלהמות של בכרי משקפת סנטימנט ציבורי במצרים אבל הוא לא קובע את המדיניות…

*- מצרים מקימה מחנות לעקורים עזתים בסיני?
נוכח דיווחים לא מאומתים/שמועות ברשתות על הקמת מחנות בשטח מצרים לקליטת עקורים מעזה מיהר הגנרל בדימוס עבד אל פדל שושה, מושל צפון סיני, להכחיש את הדברים. הוא הדגיש כי מצרים דוחה כל תוכנית לעקירת העזתים מאדמתם ואת "מדיניות הענישה הקולקטיבית שנוקט הכיבוש הישראלי נגדם ברצועת עזה."

עם זאת, המושל עורר ספקולציות כשטען שמצרים ערוכה לכל תרחיש ברפיח…

 

*- דיווח ערבי: קטר "תבחן את יחסיה מחדש" עם חמאס

עיתון ערבי טוען כי לפי "חוגים מדיניים וביטחוניים" בקטר הנהגת המדינה תבחן מחדש את היחסים עם חמאס מיד לאחר סיום המלחמה ברצועת עזה. לפי הדיווח, הדיפלומטיה הקטרית סבורה שהיחסים עם חמאס כיום "בעייתיים". בקטר ימתינו לראות כיצד תסתיים המלחמה מבחינת חמאס, כשישנה טענה שקטר לא תרצה להיות מזוהה עם הארגון במידה שראשי הזרוע הצבאית ישרדו אותה וימשיכו להיות דומיננטיים בהשוואה להנהגה המדינית בחו"ל.

מאז תחילת המלחמה בעזה, קטר מהלכת על חבל דק. מצד אחד היא מתווכת ומצד שני ישנם קולות בארה"ב ובישראל שדורשים מדוחה לשאת באחריות על תמיכתה בחמאס. קטר אכן נעה על שני צירים. מצד אחד הזרוע התקשורתית שלה (אלג'זירה) מעידה כי היא מעוניינת שחמאס לא ימוטט. מצד שני, הדיפלומטיה הקטרית מאותתת כי היא מעוניינת להיות שחקן ברצועת עזה "החדשה" לאחר ששלטון חמאס יסולק, וזאת בהתאם לדרישת הממשל האמריקאי.

 

*- נזקים של מיליארדי דולר ללבנון בגלל המלחמה
עבאס אלחאג' חסן, שר החקלאות הלבנוני, טוען בראיון כי ללבנון נגרמו נזקים במיליארדי דולר מאז תחילת המלחמה באוקטובר. לדבריו, מדובר בנזקים ישירים ועקיפים.

חסן שבעברו היה עיתונאי ציין כי לא ניתן לאמוד במדויק את הנזק. הוא הוסיף כי בתחום החקלאות משרדו החל בבדיקות יומיומיות כדי לעמוד על הנזקים שנגרמים כתוצאה מ"ההתקפות" הישראליות.

יצוין כי עד כה פורסם אומדן נזקים בלבנון מאז תחילת המלחמה סביב 1.5 מיליארד דולר.

 

*- "עונש" לטורקיה ולאונר"א
סוכנות ידיעות טורקית מדווחת ממקורותיה היום כי הרשויות בנמל אשדוד "מסכלות" פריקה של קמח ועוד מוצרי מזון יבש שתרמה טורקיה לתושבי רצועת עזה באמצעות סוכנות אונר"א. לפי "מקורות יודעי דבר", טורקיה מסרה את התרומה לאנשי אונר"א בנמל מרסין שבדרום המדינה.

הסיוע שהועמס על כ-1,100 מכולות יצא בספינה מנמל מרסין לאשדוד.לאחר שהחלו להעביר חלק מהמטען מהנמל לפלסטינים, הרשויות הישראליות עצרו את תהליך הובלת הסיוע, כך לפי הסוכנות הטורקית. אונר"א ממשיכה לנהל מו"מ עם הרשויות הישראליות וגם אנקרה פנתה בצינורות הדיפלומטיים לישראל לברר מה קורה עם שאר המטען.

כזכור ישראל הציגה הוכחות לכך שמועסקי אונר"א ברצועה השתתפו בטבח ה-7 באוקטובר.

 

*- מה עונה האמירויות לאלה שמבקרים אותה על הנורמליזציה החמה עם ישראל?
מאז החלה המלחמה באוקטובר, גורמים רבים בעולם הערבי והמוסלמי תוקפים בחריפות את האמירויות על המשך קשריה החמים עם ישראל למרות מה שהיא "מעוללת" לתפיסתם בעזה. אבל האמירויות לא מתרגשת.

השגרירה של האמירויות באו"ם לאנא נסיבה (בתמונה) ענתה היום למבקרים: "בזכות השת"פ הזה (עם ישראל) יש לנו בית חולים שדה בעזה ויש לנו בית חולים צף באלעריש המצרית".

והיא הוסיפה: "זה לא מספיק לתושבי עזה. מה שאנחנו צריכים זו הפסקת אש הומניטרית ופתרון שתי המדינות. האם נשיג זאת כשנדבר עם אנשים שמסכימים אתנו? לא. נשיג זאת באמצעות דיבור עם מי שיש לנו מחלוקת אתם. האמירויות תמשיך להיות גאה תמיד שהיא עושה זאת".

 

*- דיווח: התכנית לתקיפה רחבה ברפיח – פרטים חדשים
עיתון לבנוני טוען ממקורותיו שישנה הסכמה ישראלית-אמריקאית-מצרית לפעולה ברפיח. המצרים מסכימים בתנאי שאף עזתי לא ינסה לחצות לשטחם.
על בסיס זה נקבעה תוכנית להעברת מאות אלפי עקורים מרפיח לאזורים חדשים. אלה עקרונות התכנית:
• השגת הסכם מדיני-ביטחוני בין ישראל, מצרים, ירדן והאמירויות להקים, לממן ולנהל את המחנות החדשים.
• העברת העקורים רק לאזור המערבי של רצועת עזה לאורך רצועת חורף מוגדרת
• קביעת 12-15 נקודות כינוס, המכונות "כפרי המחנות"שיאכלסו כמיליון עזתים
• כל צפון עזה יבודד ולא תתבצע בו פעילות תמיכה הומניטרית. האוכלוסייה ששם (כ-300,000) יצטרכו לעבור למחנות החדשים.
• כל "כפר מחנה" יכול להכיל 25,000 אוהלים לפחות ותיאום יישוב העקורים יתבצע רק עם מי שלא קשור לחמאס.
• ישראל אחראית על סגירת מעברי הגבול (רפיח וכרם שלום). תאפשר תנועת משאיות ממצרים או ירדן דרך המעברים הנמצאים בגבול המזרחי של הרצועה
• כל הסיוע יועבר על ידי מצרים וירדן והאמירויות תקים נמל צף לטיפול בהפצת הסיוע.
• מצרים תקים מחנות, מרכזי תברואה זמניים, אספקת מים (במימון אמריקאי-סעודי), וכן "מרפאות שדה".

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון    קרדיט למפה: WARMAPPER.ORG