האם פעילות גופנית מגינה מפני סרטן הערמונית? תוצאות מחקר

מחקר שפורסם לאחרונה ב- British Journal of Sports Medicine מצא שפעילות גופנית סדירה מפחיתה את הסיכון לסרטן הערמונית, ועונה על השאלה האם פעילות גופנית מסייעת במניעת סרטן?, כך דיווח הניו יורק טיימס.

סרטן הערמונית הוא סרטן המתרחש בבלוטת הערמונית, שהיא בלוטה קטנה בצורת אגוז שנמצאת אצל זכרים ומייצרת נוזל שמעביר זרע.

הסיכון ללקות בסרטן זה עולה אצל כל הגברים לאחר גיל חמישים.

זהו אחד מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר בעולם, על פי ארגון הבריאות העולמי, שהצביע על הופעתם של 1.41 מיליון מקרים חדשים בשנת 2020.

בארצות הברית, סרטן הערמונית הוא הסרטן השני הקטלני ביותר. אחד מכל שמונה גברים יאובחן עם מחלה זאת במהלך חייו, על פי האגודה האמריקנית לסרטן.

 

במחקר החדש, החוקרים אספו נתונים על 57,652 גברים בשבדיה, בין 1982 ל-2019, שבצעו תרגילי כושר גופני.

באמצעות נתונים אלה, החוקרים הצליחו לגלות האם לאלו שהיו פעילים יותר יש סיכוי נמוך יותר לפתח סרטן. 

הצוות מצא כי רק כאחוז אחד אובחן כחולה בסרטן הערמונית במהלך כשבע שנות מעקב. אלה שכושרם הגופני השתפר עם השנים, היו בסיכון נמוך ב-35% ללקות במחלה.

תוצאות אלו עולות בקנה אחד עם תוצאות מחקרים עדכניים אשר עקבו אחר הקשר בין כושר גופני ומחלות סרטן. 

מחקר משנת 2021 שנערך בארצות הברית מצא שאם כל המבוגרים בארה"ב יעמדו בהנחיות הפעילות הגופנית, אבחנות הסרטן עשויות לרדת ב-3 אחוזים, המייצגים 46,000 מקרים בשנה.

ד"ר קייט בולם, מחברת שותפה של המחקר החדש, מציינת שכמה מחקרים קודמים שבדקו את הקשר בין פעילות גופנית לסרטן הערמונית הם "סותרים", שכן חלקם הראו סיכון מוגבר עם פעילות גופנית מוגברת, בעוד שאחרים מצאו ירידה בסיכון.

 

הרופאה, חוקרת בבית הספר השבדי למדעי הספורט והבריאות, אמרה שרבים מהמחקרים הללו כללו דגימות קטנות או היו מוטים כלפי אנשים בריאים יותר.

בניגוד למחקרים המסתמכים על מטופלים שנתבקשו לדווח על הרגלי הפעילות הגופנית שלהם, החוקרים במחקר השוודי השתמשו במדידות אובייקטיביות, והצוות הצליח לבנות תמונה מדויקת יותר באמצעות מסד נתונים ארצי של מאות אלפי תוצאות מעבדה, שכלל מבחני כושר גופני .

ארגון הבריאות העולמי קבע קווים מנחים למניעת סרטן, כולל "שמירה על משקל גוף תקין ותרגול פעילות גופנית".

 

לא ידוע ספציפית מדוע פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לסרטן, אך מומחים מאמינים שפעילות גופנית משפרת את יכולתה של מערכת החיסון להילחם ולחסל תאי סרטן.

"מפגש אחד של פעילות גופנית עוזר לגופנו לשחרר תאי חיסון למחזור הדם", אמר ניל מ. איינגר, אונקולוג במרכז הסרטן ממוריאל סלואן קטרינג בניו יורק, שלא היה מעורב במחקר.

هل سرطان البروستاتا مميت ؟ - YouTube

קרדיט: אלחורה      קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות