אקסיוס: בקרוב הודעה על צעדים לסיום המתיחות בין חיזבאללה לישראל בדרום לבנון

האתר האמריקני Axios חשף כי ארצות הברית וארבע מדינות אירופה צפויות להכריז, במהלך השבועות הקרובים, על שורה של צעדים, שישראל וחיזבאללה התחייבו להם, כדי להפיג את המתיחות ולהחזיר את השקט לגבול לבנון-ישראל.

באתר צוטטו גורמים ישראלים ומקורות המכירים את הסוגיה לפיה המתווך האמריקני ואחד מיועציו הקרובים של הנשיא ביידן, עמוס הוכשטיין, נפגש עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בישראל ביום ראשון שעבר, ודן עמם בהצעתו בנושא הבנות חדשות לשביתת נשק.

בדומה להסכם מ-1996 וליישום חלקי של ההבנות מ-2006

לפי המקורות, הצעתו של הוכשטיין מבוססת על המודל של הבנות "ענבי זעם", שהושגו ב-1996 בין ישראל לחיזבאללה, ואשר הוכרזו על ידי ארצות הברית ומעצמות עולמיות נוספות לסיום המבצע הצבאי הישראלי ב-1996 בלבנון באותה תקופה.

המקורות אמרו כי ההבנות החדשות "לא ייחתמו רשמית על ידי הצדדים, אך ארה"ב, בריטניה, צרפת, גרמניה ואיטליה יוציאו הצהרה המפרטת את ההתחייבויות שכל צד הסכים לעמוד בהן".

המקורות הוסיפו כי חמש המדינות יכריזו גם על "הטבות כלכליות לחיזוק הכלכלה הלבנונית כדי להקל על ההסכם על חיזבאללה", וציינו כי "צפוי שההבנות יתמקדו ביישום חלקי של החלטת מועצת הביטחון מס' 1701, אשר סיים את מלחמת לבנון השנייה ב-2006".

"להקפיא במקום"

לפי מקורות אקסיוס, ההצעה "כוללת התחייבות של שני הצדדים להפסיק התכתשויות בגבול שהתרחשו מאז 7 באוקטובר", והוסיפו כי "לא צפוי שההבנות יחייבו את חיזבאללה להעביר את כל כוחותיו צפונה מנהר הליטני כפי שהחלטת 1701 דורשת, אלא רק 8 עד 10 קילומטרים מהגבול הישראלי".

המקורות ציינו כי ההבנות יתבססו על עיקרון "הקפאה במקום", והסבירו כי "חיזבאללה לא ייאלץ להסיג את כוחותיו, אלא רק יתחייב שלא להחזירם לאזורים לאורך הגבול שבהם הוצבו לפני ה-7 באוקטובר האחרון. במקום זאת, היא תשלח את צבא לבנון שישלח בין 10 ל-12 אלף חיילים  לאורך הגבול עם ישראל.

ישראל תסיג חלק מכוחותיה

"אקסיוס" ציינו כי "ישראל מצידה תצטרך לנקוט בצעדים כדי להפיג את המתיחות", בעוד שארה"ב ביקשה מישראל להפסיק את טיסות מטוסי הקרב שלה במרחב האווירי של לבנון, וישראל לא דחתה בקשה זו.

המקורות אמרו, "על פי ההצעה, ישראל תתחייב להסיג חלק מהכוחות, בעיקר חיילי מילואים, שגייסה לאורך הגבול בארבעת החודשים האחרונים".

הבית הלבן סירב להגיב על ההצעה, אך בכיר אמריקאי אמר: "החזרת אזרחים ישראלים ולבנונים לבתיהם שיחיו בשלום ובביטחון היא חשובה ביותר", והוסיף כי "אנו ממשיכים לחקור ולמצות את כל האפשרויות הדיפלומטיות להשיג מטרה זו."

הגורם האמריקני ציין כי "חלק מהמרכיבים שצוינו על ידי המקורות אינם נכונים", מבלי למסור פרטים. (קרדיט: סוריה טי וי )