WSJ: "ישראל מנצחת את המלחמה בעזה"

"אולי פספסתם את זה בגלל התבוסתנות התקשורתית, אבל ישראל מנצחת את המלחמה שלה בעזה. האבדות של חמאס גוברות, והתמיכה במאמץ המלחמתי הישראלי נמשכה ברחבי העולם זמן רב מכפי שציפה חמאס", כך נפתח היום מאמר המערכת של העיתון האמריקאי הוול סטריט ג'ורנל .

" המעוז הדרומי בחאן יונס של חמאס נופל. אזרחים נמלטים החוצה וכוחותיו הנותרים של חמאס במערב העיר מוקפים. ישראל מקיפה אותם מכל הצדדים ".

סקר caps-haris האחרון של הרווארד מגלה שרוב גדול של אמריקאים תומכים בישראל ובמטרות המלחמה שלה .

הגבלות ממשל ביידן וזהירות ישראלית האטו את קצב המלחמה , אך קחו בחשבון שהקרב על מוסול ב-2016-17 נגד דאעש ארך תשעה חודשים.

"מוסול", כותב ג'ון ספנסר , ראש תחום לימודי לוחמה עירונית במכון המלחמה המודרני של ווסט פוינט , "היה קרב אחד בעיר אחת נגד 3 עד 5 אלף חמושים עם הגנות מוגבלות . לעומת זאת ישראל נלחמת בקרבות מרובים בשבע ערים וכנגד כ- 30,000 חמושים עם ערים תת-קרקעיות בדרגה צבאית שנבנו מתחת לשטחים ציבוריים ואזרחיים ".

בלב עזה: התמונות האחרונות מהלחימה | את"צ

 

ישראל זקוקה לזמן כדי להגיע לניצחון מוחלט וחמאס סומך על מעצמות המערב שימנעו זאת באותה תקופה הנדרשת למלחמה . מלחמת עזה ב-2009 הופסקה לאחר שלושה שבועות, מלחמת 2014 לאחר שישה שבועות . "אסטרטגיית הפרסום של ה CNN" של שימוש במגנים אנושיים כדי להשיג אהדה תקשורתית עבדה בכל פעם עבור חמאס .

אך זה לא עבד להם הפעם, ה- 7 באוקטובר היה אכזרי מדי. למלחמה הזו חלפו להם 120 יום, וארה"ב ואירופה מסרבות לקרוא להפסקת אש. ישראל חיסלה  ועצרה כ-20,000 מתוך 30,000 אנשי חמאס ופירקה 17 מתוך 24 גדודי הלחימה של חמאס בעזה.

בעקבות המכה הכואבת הזאת, האבדות הכבדות המצטברות לחמאס תוך זמן קצר, השביתו את יכולתיו לבצע תמרונים צבאיים וצמצמו את ירי הרקטות שלו, מדובר על ירידה של יותר מ-95% מהימים הראשונים של המלחמה.

לוחמת וכלב מיחידת עוקץ בפעילות מבצעית בעזה (צילום: דובר צה"ל)

 

ישראל שחררה 110 בני ערובה, אך מנהיגיה נמצאים בלחץ בבית בעוד ש-132 עדיין שבויים. ממשל ביידן משתמש בלחץ המקומי הזה כמנוף דיפלומטי לקידום הסכם בני ערובה והפוגה ארוכה במלחמה שהוא מקווה שתהפוך להפסקת אש. לא חשוב שהשארת חמאס בשליטה בשטח היא הגדרה של "תבוסה ישראלית", וכדי להמנע מכך ישראל תצטרך כנראה לחדש את הלחימה לאחר מכן .

ככל הנראה זו הסיבה האמיתית שחמאס התנגד להפסקה האמריקנית ולהצעת הסכם בני ערובה ובמקום זאת הוא דורש ערבות שישראל תפסיק את האש, מה שישראל לא יכולה לתת . נזכיר כי חמאס הסכים לעסקת בני הערובה הראשונה לאחר שישראל כבשה את העיר עזה מהר מהצפוי.

התקדמות ישראלית נוספת כעת עלולה לדחוף את המחבלים לרפיח, המקלט הגדול האחרון של חמאס, בקצה עזה.

חמאס יובסו, זה יקח כמה חודשים ולא כמה שנים כפי שצפו , וייקח זמן נוסף לטאטא את עזה מחוליות ותשתיות טרור. ישראל מפנה שטח עירוני ומנהרות ב"קצב היסטורי", כותב מר ספנסר, אבל המנהרות שהתגלו עצומות וחיילים מישראל מוצאים בתוכן תחמושת ועוברים בית אחר בית ביסודיות ובמקצועיות מדהימה .

חיילי צה"ל מטהרים את עזה - שידור מהשטח 14/12/23 (צילום: דובר צה"ל) - YouTube

 

המשימה של ישראל לשנת 2024 היא לסיים את העבודה, אבל האם התמיכה הפוליטית של ארה"ב תחזיק מעמד ?

ממשל ביידן, למרות הצד השני שלו המנסה להגביל את יכולותיו המבצעיות של צה"ל, ממשיך בכל זאת לספק אמצעי לחימה וגיבוי דיפלומטי רחב ולכן יהיה לו קשה מאוד  לסגת . סקר CAPS-Haris האחרון של הרווארד מגלה שרוב גדול של אמריקאים תומכים בישראל ובמטרות המלחמה שלה.

מנהיגי אירופה, בשונה מפעמים קודמות בהם נלחמה ישראל בחמאס, מחזיקים בקו זהה,  ואף מדינה ערבית לא פרשה מהסכמי אברהם . רק איראן שהסלימה את מלחמתה האזורית נגד ארה"ב, מפעילה לחץ . אפילו בית הדין הבינלאומי של האו"ם נרתע מלהורות לישראל להפסיק את האש.

ניצחון במלחמתה של ישראל על עזה קרובה יותר מתמיד , אך היא אינה מבטיחה ערבות שיהיה שלום לאחר מכן, אבל היא חיונית לישראל בטוחה לתושביה ונותנת תקוה והזדמנות לפלסטינים לחיות חיים נורמליים בעזה .

גלריית מלחמה: התיעוד החדש של דובר צה"ל מהלחימה בעזה – JDN

תרגם : מאיר בר מקבוצת נציב     קרדיט לתמונות: דובר צה"ל