המשטר הסורי דוחף קבר אחים באל-קוטיפה צפונית מדמשק

אגודת העצורים והנעדרים מכלא סידנאיה פרסמה היום, יום שלישי, תמונות לוויין שצולמו לאחרונה, החושפות את התרחשותם של פעולות דחפור ופילוס באתר קבר האחים בעיר אלקטייפה בנפת דמשק.

בית הקברות שדחפור צולם שם נמצא בסמוך למרכז הפיקוד של דיוויזיה 3 של צבא סוריה, כ-45 קילומטרים צפונית לבירה דמשק.

התמונות, מתחילת 2023, מלמדות כי במקום בוצעו פעולות דחפור, יישור קרקע והפיכת קרקע, שהתרחשו בסוף קיץ 2022 והואצו בסוף אותה שנה, ונפסקו סופית בינואר 2023.

לפי האגודה, המשטר הסורי הקים חומת בטון בגובה של כשני מטרים מסביב לבית הקברות בשנת 2019, שם נקברו על פי החשד שרידיהם של כמה אלפי עצורים פוליטיים שהוצאו להורג או שמתו בעינויים במרכזי מעצר.

תמונות עדכניות של בית הקברות מעלות חששות כבדים לגבי הסיוע של המשטר הסורי בהשמדה וההתעסקות בקברי אחים, ובניסיון לטשטש כל ראיה לפשעי עינויים והיעלמות כפויה שהתרחשו בעשור האחרון, מאחר והאתר אינו נראה עוד ממחוץ לשטח וגם אינו נראה ברור בתמונות לוויין.

העמותה לא ציינה את מקור התמונות הללו ואת תאריך הצילום.

כדי להסתיר ראיות

דיאב שרייה, מנכ"ל איגוד העצורים והנעדרים בכלא סידנאיה, אומר: "המשטר הסורי מוחק ומסתיר באופן שיטתי ומכוון את פשעיו על ידי הסתרה והשמדת ראיות שיכולות לשמש להוכחת ההרג וההיעלמויות הכפויות אחרי שנת 2011".

גורלם של אלפי עצורים ונעלמים בכוח בסוריה נותר עלום, עם הכחשה מוחלטת וסירוב המשטר לחשוף כל מידע שיאפשר לחשוף את גורלם ומיקומם של הקורבנות, בנוסף להנפקת תעודות פטירה לחלקם הכוללים סיבות טבעיות למוות תוך אי מסירת הגופה או חשיפת מקום קבורתה.

במרץ 2022 פרסם העיתון האמריקאי "הניו יורק טיימס" תחקיר שבו שיתף פעולה עם "אגודת העצורים והנעדרים מכלא סדנאיה" על אתרי קברי אחים בסוריה, ותפקידה בהוכחה ותיעוד פשעי מלחמה שביצע המשטר הסורי.

העיתון הצליח לאתר שני קברי אחים שככל הנראה מכילים אלפי גופות של סורים שנהרגו בבתי מעצר סורים, לפי מידע ועדויות שמסרה לו העמותה.

המנכ"ל הוסיף כי על חברי הקהילה הבינלאומית לנקוט בצעדים קונקרטיים כדי לטפל במשבר המשפחות המתמשך של היעדר כל מידע על גורל יקיריהם ולעצור לחלוטין את המשבר ההומניטרי החמור ביותר מאז מלחמת העולם השניה שהמדינה חוותה.

עד כה, אף פקיד סורי בכיר לא הובא לדין כדי לתת את הדין על פשעים נגד האנושות בעבר ונמשך עד היום, בעוד המשפטים המתנהלים בהתאם לעקרון השיפוט האוניברסלי הוגבלו לכמה בכירים לשעבר בשירותי המודיעין וכן אנשי שביחא וצבא ההגנה הלאומי.

בינתיים, עשרות קצינים פושעים המעורבים בפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות עדיין מחזיקים במשרות בכירות וזוכים לקידום בסוריה.

קרדיט: סוריה טי וי     קרדיט לתמונות: אגודת העצורים והנפקדים הסורית