מבזקי חדשות מהעולם ליום 27-1-2024. מתעדכן

*- גייס חמישי פלשתיני באוסטרליה

הפגנות ההתנגדות לאירועי "יום אוסטרליה" ברחבי המדינה הפכו היום למפגני תמיכה פרו פלסטיניים, כאשר דגלים אבוריג'יניים וסיסמאות בעד זכויות הילידים האוסטרלים השתלבו עם דגלים פלסטיניים וקריאות נגד ישראל.

הגדילה לעשות תנועת "פלסטין חופשית" במלבורן שקראה לפרק את המדינה האוסטרלית והכריזה: "הלוואי שכל הקולוניות הנותרות של העולם ייפלו – אוסטרליה היא זירת פשע. מי ייתן שרצח העם יסתיים, שנראה אוסטרליה שחורה שמשחררת את פלסטין".

 

*- אחרי משלחת חמאס, נציגים של ארגון טרור מזרח תיכוני נוסף מבקרים במוסקבה: סגן שר החוץ, מיכאיל בוגדנוב, אירח היום נציגים של החות'ים בהובלתו של מוחמד עבד אל-סלאם, שמשמש ראש צוות המו"מ בשיחות עם סעודיה.

לפי ההודעה הרוסית, הצדדים שוחחו על מציאת הסדר למשבר בתימן, ובנוסף הם "הקדישו תשומת לב מיוחדת להתפתחות האירועים הטרגיים בסכסוך הפלסטיני-ישראלי, וההסלמה במצב בים האדום כתוצאה מכך". "התקפות הטילים וההפצצות שבוצעו על ידי ארה"ב ובריטניה בתימן מסוגלות לערער את המצב בהיקף אזורי", נמסר.

 

*- פיטר נבארו, שהיה יועצו של הנשיא לשעבר טראמפ, נידון לארבעה חודשי מאסר בפועל אחרי שלא ציית לזימון שקיבל מוועדת החקירה של הקונגרס למתקפת ה-6 בינואר. בספטמבר הוא הורשע בשני סעיפים של ביזוי הקונגרס על אי מתן מסמכים נדרשים ועל אי מתן תצהיר.

*- שרי החוץ של הונגריה ואוקראינה צפויים להיפגש ביום שני הקרוב על מנת להכין ביקור קרוב של ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, בקייב ופגישה עם הנשיא וולודימיר זלנסקי. אם הביקור ייצא לפועל, זו תהיה הפעם הראשונה שאורבן, המנהיג הפרו רוסי ביותר באיחוד האירופי, יגיע לשכנתו מצפון מזרח מאז 2010, אז עלה לשלטון.

*- משרד האוצר האמריקאי הודיע על סנקציות חדשות נגד שר ההגנה החות'י, מוחמד אל-עאטפי; מפקד חיל הים החות'י, מוחמד פאדל עבד אל-נאבי; מפקד כוחות ההגנה באזור החוף, מוחמד עלי אל-קאדירי; ומוחמד אחמד אל-טליבי, בכיר בתחום הרכש הצבאי.

*- יממה לפני יום אוסטרליה, אלמונים הפילו את פסלו של קפטן ג'יימס קוק במלבורן והשחיתו של האנדרטה של המלכה ויקטוריה בעיר.

לפנות בוקר, התגלה פסלו של קוק בגני קטאני כשהוא שוכב על הקרקע אחרי שנוסר, כאשר על בסיס האבן רוסס באדום הכיתוב "הקולוניה (המושבה) תיפול". בהמשך, התגלה כי גם האנדרטה בגני המלכה ויקטוריה הושחתה עם צבע אדום.

 

*- בפעם השנייה החודש – התקפה על מחוקקים בקוריאה הדרומית: באה היון-ג'ין, חברת מפלגת כוח העם, נפגעה בראשה אחרי שנער הכה אותה עם סלע, שלושה שבועות אחרי שמנהיג האופוזיציה נדקר בצווארו.

לפי הדיווחים, באה (40), חברת מפלגתו של הנשיא יון סוק-יאול שאף שימשה דוברת שלו לזמן קצר, הייתה ברובע גנגנאם שבדרום סיאול כאשר הולך רגל ניגש אליה ושאל אם היא חברת הפרלמנט. מיד לאחר מכן, הוא הכה אותה בחלק האחורי של ראשה עם סלע בגודל של אגרוף.

באה פונתה לבית החולים כאשר ראשה מדמם, אולם היא הייתה בהכרה. הרופאים מסרו כי נעשה לה שני תפרים בקרקפת וכי היא במצב יציב. החשוד נעצר מיד וטען בפני השוטרים שהוא בן 15, אולם המניע עדיין לא ידוע.

לפני כשלושה שבועות, נפצע מנהיג המפלגה הליברל דמוקרטית שבאופוזיציה, לי ג'אה-מיונג (59), באורח קשה כאשר נדקר בצווארו במהלך ביקור בעיר בוסאן, אולם הוא התאושש ושב לפעילותו. התביעה הגישה כתב אישום נגד התוקף (66) על ניסיון רצח ונמסר כי הוא רצה לרצוח את לי על מנת שלא יוכל להתמודד שוב לנשיאות.

"אסור לסבול אף מעשה של טרור פוליטי", מסר לי בעקבות ההתקפה היום. "אנחנו חייבים להגיב למקרים האלה באופן כולל ונחוש".

 

 

*- המחלקה לזכויות אזרח במשרד החינוך האמריקאי פתחה בחקירה נגד אוניברסיטת נורת'ווסטרן אחרי שהגיעה תלונה על טיפול כושל של רשויות המוסד האקדמי בתקריות אנטישמיות במהלך מחאות פרו פלסטיניות של הסניף המקומי של אגודת הסטודנטים למען צדק בפלסטין.

המחלקה מנהלת חקירות דומות בשורה של מוסדות אקדמיים נוספים, בהם אוניברסיטת מישיגן, אוניברסיטת אוהיו סטייט ואוניברסיטת ייל.

*- ג'ון סטיוארט חוזר להגיש את "הדיילי שואו", 25 שנה אחרי שהתחיל להנחות את תוכנית האירוח הסאטירית של קומדי סנטרל ותשע שנים אחרי שעזב אותה. רשת פראמונט הודיע כי סטיוארט יהיה המנחה של התוכנית בלילות שני לאורך כל מערכת הבחירות הנוכחית וכי הוא צפוי להיות האחראי על התוכנית בשנה הבאה.

"ג'ון סטיוארט הוא הקול של הדור שלנו, וזה כבוד עבורנו שהוא שב ל'דיילי שואו' כדי לסייע לנו להפוך להגיוניים את הטירוף והפילוג שמטלטלים את המדינה שלנו בעת שאנחנו נכנסים לעונת הבחירות", מסר כריס מקארתי, נשיא ומנכ"ל אולפני שואוטיים.

 

*- קצת אסקפיזם עם סערה בכוס תה – וזה לא אחד באפריל:

שגרירות ארה"ב בלונדון מצאה היום זמן להביע תמיכה חד משמעית בתה הבריטי כאשר פרסמה הודעה שדוחה את קריאתה של מדענית אמריקאית שטוענת כי צריך להוסיף מלח לתה

מישל פרנכל, פרופסור לכימיה מקולג' ברין מואר בפנסילבניה, פרסמה ספר חדש על "הכימיה של התה", ובו הציגה כמה ממצאים לגבי אופן ההכנה של תה, כדוגמת חימום מוקדם של הספל או של התיון, שימוש בתיון פעם אחת בלבד והוספת החלב אחרי המים החמים.

בנוסף, פרנכל הציעה לחמם את החלב, לסחוט לימון ואפילו הוסיפה עצה בלתי שגרתית של הכנסת קמצוץ של מלח לתוך התה על מנת שהטעם יהיה מריר פחות.

שגרירות ארה"ב בלונדון התפנתה מהעיסוקים החשובים כדי להתנער מפרנכל לנוכח "הסערה בכוס תה". "אנחנו לא יכולים לשבת בשקט לנוכח הצעה שערורייתית כזו שמאיימת על היסוד של היחסים המיוחדים שלנו", נמסר. "על כן, אנחנו רוצים להבטיח לאנשים הטובים של בריטניה שהתחושה הבלתי מתקבלת על הדעת של הוספת מלח למשקה הלאומי של בריטניה אינה מדיניות רשמית של ארה"ב. ולעולם לא תהיה".

"שגרירות ארה"ב תמשיך להכין תה באופן הראוי – במיקרוגל", סיכמה ההודעה.

 

*- סיומה של משימה היסטורית: אחרי קרוב לשלוש שנות פעילות על מאדים, נאס"א הודיעה כי המסוק הרובוטי אינג'נואיטי – כלי הטיס הראשון שפעל בכוכב לכת אחר – כבר לא מסוגל לטוס אחרי שלפחות אחד הלהבים שלו נפגע ביום חמישי שעבר במהלך הנחיתה בטיסה ה-72.

המסוק, שמגיע למשקל של 1.8 ק"ג עם להבים באורך 1.2 מטרים, הגיע למאדים עם הגשושית פרסוורנס (התמדה) בפברואר 2021 וביצע את הטיסה הראשונה שלו ב-19 באפריל 2021. המסוק הניסיוני נועד לבחון יכולות טיסה בתנאים המורכבים מחוץ לכדור הארץ והיה אמור לפעול חודש אחד עם חמש טיסות, אולם בסופו של דבר השלים 72 טיסות והגיע למרחקים ולגבהים שעלו על ציפיות המדענים בסוכנות החלל.

"המסוק המדהים הזה טס גבוה יותר ורחוק יותר מכפי שדמיינו אי פעם וסייע לנאס"א לעשות את מה שאנחנו עושים הכי טוב – להפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי", אמר מנהל נאס"א, ביל נלסון. "באמצעות משימות כמו אינג'נואיטי, נאס"א סוללת את הדרך לטיסה עתידית במערכת השמש שלנו, ולמסע מחקר אנושי חכם יותר ובטוח יותר למאדים ומעבר לו".

הבשורה על סיום פעילותו של המסוק הגיעה כאשר נאס"א מציינת את יום הזיכרון הרשמי של הסוכנות לזכרם של כל אנשי הצוות שנספו, ובהם הצוות של אפולו 1 והצוותים של מעבורת החלל צ'לנג'ר שהתרסקה בינואר 1986 ושל המעבורת קולומביה שהתרסקה בפברואר 2003 עם האסטרונאוט הישראלי הראשון, אילן רמון ז"ל.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: נאס"א