מבזקי חדשות ליום 27-1-2024. מתעדכן

*- טראמפ כבר מפחיד את האיראנים?
אתמול ננעל שבוע המסחר באיראן כששער הריאל בשוק השחור צונח עוד יותר ל-554,000 ל-1 דולר. לאחר שליטה שהשיגו האיראנים בשער הריאל המהווה אינדיקציה לסנטימנט בקרב הסוחרים, השער החל להתדרדר עם תחילת המלחמה בעזה.

מה גורם להמשך הירידה? לאף אחד אין תשובה ברורה ומועלות הרבה השערות. ראשית המתח בין פקיסטן לאיראן שכבר התפוגג לא תרם לתחושת הביטחון. בנוסף, ישנה טענה כי הניצחונות של דונלד טראמפ בבחירות המקדימות בארה"ב והתחושה כי הוא יחזור לבית הלבן "מלחיצה" את הסוחרים האיראנים שכן בתקופתו הונהגה מדיניות "מקסימום לחץ" על כלכלת איראן.

בנוסף, ישנם גם הסברים כלכליים כמו שקצב הדפסת הקצב באיראן גברה בחודשים האחרונים במטרה לכסות את הגרעונות התקציביים.

 

*- תופעה בעזה: מוכרים זהב ברחוב…
מרצועת עזה מדווח על תופעה שהולכת ומתפתחת בעיקר במרכזה ובדרומה שם מרוכזים כ-2 מיליון איש ויכולה להעיד על התרופפות השליטה של חמאס. מדובר בהקמת נקודות מכירה אקראיות (בסטות) לקנייה ולמכירה של זהב. לפני המלחמה, מכירת הזהב הייתה מתנהלת בחנויות מורשות ובפיקוח של אנשי חמאס.

מי שבעיקר מוכרות את הזהב הן הנשים העזתיות המשתייכות לשכבות הנמוכות שלפני המלחמה קיבלו סיוע בשווי 100 דולר בחודש מקטר. עתה כשאין סיוע הן נאלצות למכור את התכשיטים כדי לממן צריכת מוצרים בסיסיים. מאחר שיש מי שקונה את הזהב ניתן ללמוד שלמרות המצוקה יש גורמים ברצועה שעדיין יש ברשותם את המשאבים הדרושים…

 

*- הלהקה "תומכת ישראל" שמעצבנת את קטר…
סערה ברשתות החברתיות בקטר עקב הופעה צפויה של להקה "תומכת ישראל" בקרוב במדינת המפרץ. מדובר בלהקה האמריקאית וואן ריפבליק שמשתמשים ברשתות החברתיות בקטר טוענים שאסור לה להופיע במדינה נוכח תמיכתה במלחמתה של ישראל ברצועת עזה. חלק ממשתמשי הרשת שטוענים כי רכשו כרטיס להופעה דורשים את כספם בחזרה.

לפי הקטרים, הלהקה האמריקאית שביקרה בישראל בעבר, פרסמה ב-11 באוקטובר גינוי למתקפת חמאס הרצחנית אך מאז לא התייחסה למה שקורה ברצועה.

וואן ריפבליק אמורה להופיע בקטר ב-1 בפברואר ונכון לעכשיו המארגנים לא הודיעו על כל שינוי…

 

*- עיתון ערבי מגלה: כך ממשיכה הנהגת חמאס בעזה לתקשר עם העולם שמחוץ למנהרות
עיתון ערבי מדווח מפי מקורות "פרטיים" כיצד ממשיכה הנהגת חמאס הבכירה ברצועת עזה כשהיא עמוק בתת קרקע להמשיך ולתקשר עם גורמי חמאס וגורמים ערביים. לפי העיתון מאז 2009, מהנדסים של חמאס החלו בהקמת מרכזיות קוויות באמצעות ציוד שהוברח במנהרות רפיח. המרכזיות הללו הוקמו בין השאר במנהרות. במשך השנים מערכת התקשורת הפנימית הזו שודרגה.
למרות שצוותים של חמאס היו סורקים את הקווים בתכיפות גבוהה, לטענת מקורות העיתון ישראל הצליחה לחדור למערכת בשנת 2018 אך כשמהנדסי חמאס גילו זאת במרכז הרצועה אירע פיצוץ שהרג כמה מהם.

לפי העיתון, במהלך המלחמה הנוכחית הצליחה ישראל להשמיד חלק נכבד מהמערכת הזו ועתה הנהגת חמאס חזרה לאמצעים פרימטיביים כדי לתקשר עם העולם שבחוץ. זה קורה באמצעות מסרים הנכתבים על נייר המועבר מהמנהרות על ידי "שליחים" מקורבים לחמאס לאנשי קשר ברצועה שמעבירים את המסרים להנהגת חמאס בחו"ל.

 

*- מצרים יכולה לסמוך רק על ישראל…
בימים אלה של מצוקה כלכלית גדולה, אין למצרים שותף אמין וטוב יותר מישראל. בזה מודים גם המצרים עצמם, אם כי לא באופן רשמי וגלוי…
השת"פ בא לידי ביטוי בכך שכמויות הגז הטבעי שמספקת ישראל למצרים עולות כיום על הרמות שלפני המלחמה בעזה. במהלך החודש הנוכחי, נרשמת עלייה של 15% בכמויות המסופקות בהשוואה לדצמבר 2023. בסך הכול, מספקת בימים אלה ישראל למצרים כ-1.15 מיליארד רגל מעוקבת ליום של גז טבעי. בכיר מצרי שהתראיין לאתר ערבי בעילום שם הודה כי הגדלת הכמויות מישראל עוזרת למצרים להכניס לקופתה המדולדלת עוד דולרים שכן חלק מהגז הישראלי מיוצא לאירופה בצורת גז טבעי נוזלי, דרך מפעלי ההנזלה באידקו ובדמייטה.

 

*- עובדים עלינו?
האם ייתכן כי הרשות הפלסטינית מתכוונת להערים פעם נוספת על ישראל ובעצם להעביר כספים לרצועת עזה? מקור פלסטיני "רשמי" מצוטט על ידי אתר Sky News Arabia כי הרשות הפלסטינית הסכימה לקבל את כספי הסילוקין מישראל, "כולל חלקה של רצועת עזה", שיופקדו בנורבגיה עד לאחר המלחמה. הגורם הוסיף כי הרשות אישרה כי תעביר את שכר הפנסיונרים שלה הנמצאים ברצועת עזה ואת שכר המשפחות הנזקקות בעזה ששמן מופיע ברשימות המשרד לפיתוח חברתי וזאת "מהכספים השייכים לגדה המערבית".

כזכור אתמול אישרה הממשלה כי כספי הרשות הפלסטינית יועברו לנורבגיה שתדאג כי כספים לא יועברו לרצועת עזה.

שווי כספי המיסים שגובה ישראל עבור הפלסטינים נאמד בכ-200 מיליון דולר בחודש, אך ישראל מקזזת את הכספים המשולמים על ידי הרשות למשפחות המחבלים והאסירים. מאז החלה המלחמה ישראל מסרבת גם שיועברו כספים לעזה.

 

*- כמה תינוקות נולדו בעזה מאז ה-7 באוקטובר?
בעוד שברצועת עזה מדווחים על למעלה מ-25,000 הרוגים מאז החלה המלחמה ב-7 באוקטובר, יש גם נתונים "בכיוון השני". דוברת ארגון יוניצ"ף של האו"ם, תיס אינגרם הצהירה אתמול כי מאז החלה המלחמה נולדו ברצועת עזה כ-20,000 תינוקות. "יש תינוק שנולד כל 10 דקות באמצע המלחמה הנוראה הזו", אמרה אינגרם לכתבים בז'נבה באמצעות שיחת וידאו מעמאן.

 

*- מכת מצרים העדכנית…
הקברניטים כאן ובוושינגטון צריכים לחשוב על דרכים כיצד לנצל את החולשה הגדולה בה נתונה מצרים כלכלית כדי לקדם פתרון וליצור מציאות חדשה וחיובית יותר עבור האזור כולו ברצועת עזה. מבחינה כלכלית, מצרים נמצאת בשפל שלא זכור כמותו מזה תקופה ארוכה, דבר הבא לידי ביטוי בין השאר בקריסת ערך המטבע שלה. ביום שישי זינק שער הדולר בשוק השחור במצרים ל-63 לירות אם כי היום השער ירד לסביבות 60 לירות ל-1 דולר. יצוין כי השער הרשמי עומד על כ-30 לירות לדולר. אבל למרות ההתאוששות של היום, מתחילת החודש צנח ערכה של הלירה המצרית מול הדולר בשוק השחור בקרוב ל-20%.

למה הלירה המצרית מתרסקת? ההסבר הוא שאין מספיק דולרים בשוק המצרי והביקוש מצד המגזר העסקי גובר דבר המזניק את שערו כלפי מעלה. למה אין דולרים? יש ירידה בהכנסות התיירות, בין השאר בשל המלחמה בעזה, עובדים מצרים בחו"ל שולחים פחות דולרים למולדת ועל כל הצרות הללו נוספה גם הירידה בהכנסות מתעלת סואץ עקב מתקפות החות'ים…בקיצור למרות העמדות הנוקשות אותו הוא מציג כלפי ישראל בסוגיית העזתים וציר פילדלפי, יש לזכור כי שלטון א-סיסי במצוקה קשה ומה שהוא צריך זה מזומנים…

 

*- מחבלים פרו איראנים ממשיכים לזרום לסוריה…
מיליציות עיראקיות הנתמכות על ידי משמרות המהפכה האיראנים שלחו בימים האחרונים את אנשיהן לסוריה כחלק מ"שיירת עולי רגל שיעים" שנעה לכיוון הבירה הסורית, דמשק. במקביל, מיליציות איראניות פינו מספר מפקדות צבאיות שלהן באזור הכפרי של מחוז דיר א-זור בסוריה מחשש שהן תהיינה מטרה של כוחות הקואליציה הבינלאומית או ישראל, במזרח סוריה.

הפעיל הסורי ויסאם אל-עכידי, המתגורר באזור דיר א-זור, אמר בראיון לעיתון ערבי כי "שיירה של עולי רגל שיעים המורכבת מ-70 אוטובוסים נכנסה ביום שלישי, משטח עיראק דרך מעבר הגבול אל-קאים לשטח סוריה ומשם נעה לכיוון דמשק."

אל-עכידי מסר כי בשיירה היו לפחות 15 אוטובוסים בהם היו אנשי מיליצית "כוח אל-עבאס".

קרדיט" ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות