מה יהיו סימני השבירה של חמאס? דעה

הלחימה ברצועת עזה נמשכת בכל עת, אולם צה"ל מוצא את עצמו מול אויב משתנה. אופי התגובה של ארגון החמאס עבר אבולוציה משמעותית תוך כדי לחימה. בתחילה ניסה החמאס להוציא מתקפות משולבות בסדר גודל של מחלקה הכוללת עשרות מחבלים, התוקפים בו זמנית. אולם מהר מאד הבינו שזה בלתי אפשרי עבורם, והיתרון של צה"ל בא לידי ביטוי בניצחון טקטי בכל ההתקפות מעין אלו.

 

לאחר מכן, עברו המחבלים ללוחמת גרילה קלאסית הכוללת חוליות קטנות בין שלושה לחמישה מחבלים. אלו יורים טילי נ"ט, מצמידים מטענים, מארבי ירי, ועוד. אולם גם בצורת לחימה זו – צה"ל ניצח בכל הקרבות, וסגירת מעגלי האש הייתה מהירה וניטרלה את המחבלים. 

 

כעת עבר החמאס להישרדות והתשה של ישראל בחיפושים אחריו. הוא כמעט ולא עסוק בלחימה, אלא בהישרדות. אנשי החמאס נמלטים אל ריכוזי האוכלוסייה, מפציעים מידי פעם בירי נ"ט או בהנחת מטענים אולם החיכוך בשטח הינו מועט והיקף הנפגעים לשני הצדדים יורד משמעותית. ניתן לראות גם מחבלים מנסים להעביר אמל"ח ממקום למקום, סביר להניח כי חלק ממנו מיועד להטמנתו במקומות מסתור.

 

האסטרטגיה של החמאס היא פשוטה. הזמן משחק בעיקר לטובתו. הרי לא לעולם מלחמה, וככל שכעת הוא ישרוד, כך הוא יוכל לשוב בגדול בחזרה, כאשר ישראל תתחיל להפחית את הכוח הצבאי שנמצא כעת ברצועה. מהצד השני ישראל לא מוותרת, וצה"ל כותש את החמאס בלא כוונה לסגת. כל יום נפגעים כמה עשרות מחבלים, ונתפסים תשתיות חמאס ואמל"ח. השאלה הקריטית היא מי ימצמץ הראשון.  

אולם גם כאשר חמאס יגיע לנקודת שבר, לא נראה אותו מניף דגל לבן. מה כן יהיו סימני השבירה האמיתיים של חמאס? 

שני קלפים חזקים יש בידו שיכולים לשמש אותו בשעת מצוקה, ולגרום לישראל לחשב מסלול מחדש.

1. הריגת חטופים.

ביום שחמאס יודיע שעל כל יום שצה"ל נמצא ברצועה הוא מוציא להורג שלושה חטופים, נדע באופן ברור כי הארגון במצוקה קיומית. 

2. שחרור חטופים.

חאמס יכול להכריז על שחרור כל החטופים אם צה"ל יוצא מהרצועה. שחרור הוא בעצם ויתור על הקלף החזק במו"מ והבנה שהמתקפה ב7 באוקטובר לא תשאיר בידם הישג כל שהוא. 

 

שני הקלפים הללו יגרמו ללחץ ציבורי אדיר בישראל, ויהיה לא פשוט להתמודד מולם. אם חמאס יהיה במצוקה אמיתית הוא לא יהסס להשתמש בהם. זה אמנם תהיה תבוסה טקטית אבל החלטה נבונה אסטרטגית לארגון שנלחם על חייו. 

אבל כל עוד חמאס לא הציע לנו את האפשרויות הללו – אנו יכולים להסיק שחמאס עדיין לא במצוקה קיומית. הוא סופג אבדות ומאבד נכסים, אבל עדיין לא הגיע רקע המשבר. על צה"ל להמשיך בכתישה בלי הפוגה, עד השלב שבו חמאס יגיע לנקודת השבירה. 

קרדיט: עזריאל בן צבי – קורא מגיב באתר nziv.net   קרדיט לתמונה: ערוץ הטלגרם מתן רחמני – תמונות בבינה מלאכותית –